روسیه به ابحار جهانی بر میگردد

© AP Photoقوای بحری
قوای بحری - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به نظر الکساندر خرولنکو تحلیلگر آژانس «روسیه امروز»، ساخت و ساز پویا و احیای ساختار کشتی های نظامی می تواند مواضع روسیه را در اوقیانوس های جهانی تقویت کرده و نبود دو کشتی هلیکوپتر بردار میسترال فرانسوی چیزی را عوض نمی کند.

وی در ادامه می نویسد:در جریان سه روز یعنی 23از تا 25 اپریل، کشتی یخ شکن و کشتی های ضد مین به کشتی های تحت البحری ملحق شده و تحت البحری جدید روسیه داخل آب می شود. کشتی یخ شکن قرار است برای تامین نیازهای کشتی های نواحی شمالی در منطقه قطبی مورد استفاده قرار بیگرد. علاوه بر این، روسیه هم اکنون بزرگترین کشتی های یخ شکن اتمی را در تمام دنیا دارد. زیردریایی برای کشتی های تحت البحری در نظر گرفته شده است. شش کشتی های تحت البحری این طرح نیز امکانات کشتی ها را در منطقه عملیات تقویت کرده و عملا باعث پیشرفت تجهیزات می شوند. اولین سری کشتی های دفاعی ضدمین جدیدترین دستاورد علمی هستند و بزرگترین بدنه از جنس شیشه پلاستیک مونولیت را دارند. قدرت جابجایی 900 تن آب دارد و طول آن به بیش از 60 متر می رسد که 44 نفر امله را حمل می کند.

در پایان سال گذشته و اوایل سال جاری چهار موتور — برقی کشتی های تحت البحری و چند کشتی روی آب ساخته شدند. پویایی کار کاملا روشن است. با وجود آزمایشات اقتصادی — اجتماعی چندین ده ساله و فقان سفارش، شرکت های کشتی سازی روسیه موفق به حفظ ظرفیت تولید، کادر متخصص و تکنولوژی سطح بالا شده اند. در عین حال، برنامه های کشتی سازی با احتساب برنامه های آتی، تعامل گروه های کشتی رانی و اتصال و اتحاد آنها با هم پیش رفته اند.

در آینده نزدیک نیروهای تحت البحری ارتش روسیه نیز احیا می شوند. برنامه دولتی در بخش تجهیزات نظامی تا سال 2020 احداث و بکارگیری هشت کریسر تحت البحری راکتی استراتژیک با عنوان طرح «بوری یِی» را در نظر دارد که قادر به حمل 16 تا 20 راکت بالستیک مدل «بولاوا» است. هر کدام از این راکت ها قابلیت حمل 6 تا 10 سرگلوله هسته ای را داشته و میتواند بر سیستم ضد راکتی آمریکا غلبه کند.

وظیفه اصلی ارتش روسیه بازدارندگی استراتژیک است. تنها کشتی های اقیانوس آرام در چارچوب برنامه احیای تسلیحات در عرض ده سال به اندازه 6 کریسر تحت البحری راکا بردار با اهداف استراتژیک دریافت خواهد کرد. و اولین کشتی های تحت البحری چندمنظوره طرح «یاسین» سال 2017 به ناوگان وارد می شود.

اولویت گروهان دفاعی همچون قبل حفظ مسیرهای دریایی است. روسیه یک سری کشتی های نظامی نه چندان بزرگ برای روی آب خواهد ساخت که در مناطق ساحلی مورد استفاده قرار می گیرند. سال 2015 ساختار نظامی قوای بحرآرام دو ناوچه به آن اضافه می کند. در چارچوب اجرای برنامه دولتی تسلیحات تا سال 2020، قرار است هشت کشتی کریسر راکت بردار، 16 کشتی های تحت البحری چندمنظوره و 54 کشتی نظامی مدل های مختلف درج این قوا می شود.

ولادیمیر پوتین، اولویت های استراتژیک دول در کشتی سازی را بیان کرده است. وی اظهار کرد: «ما به طور پیوسته به سوی اهداف تعیین شده و احیای تجهیزات فنی قطعات تحت البحری و کشتی های بحری نظامی — دریایی حرکت می کنیم. این کار به قوای بحری ما امکان می دهد که مجموعه وظایف پیش رو و از جمله حفظ توازن استراتژیک را محقق سازیم. با این کار تهدیدات موجود از سوی بحر را خنثی کرده و به حفظ دهلیزهای حمل و نقلی و حفظ کشتی های تجاری کمک می کنیم.

به این ترتیب، روسیه با قای بحری جدید به اقیانوس جهانی بازمی گردد. و امتناع فرانسه برای ارسال میسترال وضع و توان قوای بحری روسیه را تغییر نمی دهد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала