امریکا به انجن راکت های فضایی روسیه ضرورت دارد

© Sputnik / Sergei Kazakراکت
راکت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نظامیان آمریکایی سعی دارند خود را از شر تحریمات که سیاستمداران امریکا علیه روسیه وضع کرده اند، نجات بدهند.

مساله در انجن راکت های روسیه مدل РД-180 است. این انجن ها به خوبی کار می کنند و شرکت روسی «انرگوماش» طی سال های طولانی این مدل را به شرکت های امریکایی می فروشد و از آن برای ارسال راکتها به مهتاب، مریخ،  مشتری، پلوتون و همچنین تحقیقات روی خورشید استفاده می کنند. قرارداد بین شرکت روسی و امریکایی در سال 2019 به پایان می رسد. اما هم اکنون وزارت دفاع ایالات متحده امریکا از مجلس کنگره خواسته است که قرارداد را تا سال 2022 تمدید کنند. زیرا امکان جایگزین انجن های تحت تحریم روسیه با انجن دیگر وجود ندارد.

اولین صحبت ها برای جابجایی انجن РД-180 در ماه جون سال گذشته صورت گرفته است. از طرح هایی صحبت کردند که در فصل پاییز باید ارایه می شدند. حتی قراردادی با شرکت امریکایی به امضا رسید. اما یک هفته نگذشته بود که روشن شد این طرح ها در ساحه غمل قرار نمیگیرد. تمام مدت پاییز دایما اخباری درباره برنامه ها و راه اندازی آنها به چشم می خورد، فاصله کمی تا اجرای آن باقی مانده بود. مجلس کنگره حتی لایحه قانونی مربوط به هزینه های نظامی برای سال 2015 را به تصویب رساند و هزینه های مربوط به انجن РД-180 روسی خط خورد. اما کار آنطور که تصور می شد پیش نرفت. تحلیلگران در جاهای مختلف اعتراف کردند که کنار گذاشتن انجن روسی یک بازی سیاسی است و سیاستمداران هیچ درکی از مسایل فنی و حتی توسعه استراتژیک ندارند. حتی طراحان امریکایی هم ساکت نماندند و برخلاف نمایندگان مجلس کنگره به خوبی می دانستند که تلاش برای ساخت انحن مشابه امریکایی از سال ها پیش آغاز شده اما نتیجه ای به همراه نداشته است. مهندسین با حالتی نامطمئن می گفتند که فقط برای طراحی این نوع انجن ما نیاز به پنج سال وقت یا حتی بیشتر داریم و بعد مساله تجربه آزمایش و غیره به میان می آید. اما مهم این است که حتی وقتی مشابه این انجن را بسازیم، متخصصین را مقصر خواهند کرد. سناتور مک کین طرفدار سرسخت کنار گذاشتن انجنهای مدل روسی هم اکنون قوماندان نیروهای نظامی — هوایی امریکا را متهم به عدم فعالیت و بی توجهی می کند. اما انجن های روسی تا این اندازه خوب هستند؟ ظاهراْ این انجن ها نه تنها خوب که حتی از سایر مدل ها بهتر هم هستند. اگر اینطور نبود، دلیلی برای حفظ قرار داد و حتی تمدید آن تا سه سال دیگر وجود نداشت.

علاوه بر این، نظامیان امریکایی این شانس را پیدا کرده اند که ازحمایت لابی های بانفوذ برخوردار شوند و حتی مورد حمایت افراد عادی در امریکا قرار بگیرند. باید خاطرنشان کرد که از پنجره کنگره در واشنتگن موزیم ملی فضا و فضانوردی و هزاران کودک و بزرگسال که تمام روز را آنجا سر می کنند، به خوبی مشخص است. به عبارت دیگر، نمایندگان کنگره حدس می زنند که فضانوردی و فضا برای امریکایی هاست. و اگر ناگهان به خاطر مسایل سیاسی، فضای کهکشانی دستخوش مشکل شود، امریکایی ها دلخور خواهند شد. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала