مبارزان راه حق و عدالت

© Sputnik / F. Levshin /  مراجعه به بانک تصاویر جنگ کبیر میهنی
جنگ کبیر میهنی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کار با حقایق — وظیفه مؤرخان است. کار روی حقایق — سرگرمی سیاستمداران است.

کار با حقایق — وظیفه  مؤرخان است.  کار روی  حقایق — سرگرمی  سیاستمداران است…… تفسیر حوادث  گذشته نه چندان توسط آنها،  هر گاهی  پیامدهای غیرقابل پیش بینی را دامن می زند.  فریب زیبایی که از طرف  (کارخانه ستارگان)آمریکایی معرفی می شود  و عملیات نئونازی ها  در اروپا  در یک ردیف  با عواقب  تفسیر های نفرت انگیز  تاریخ قرار می گیرند.

گاه گاهی تلاش هایی برای  بازنویسی  تاریخ و  بدتر از همه  حذفِ دوره کاملی  از اذهان مردم  صورت می گیرد.  حدس و گمان در مورد  رویدادهای جنگ جهانی دوم ، پیشنهاد  دیدگاه جایگزین  نسبت به رویدادهای آن سالها…  معلوم شد که هالییوود  می تواند بخوبی از  عهده اجرای این اهداف برآید.  در این مورد، فیلم خوب و مرغوب,  در سطحی بالاتر از  حقایق تاریخی قرار داده می شود. در اکثر فیلم ها  افکاری بصورت  خط باریک  سرخ    شکل می گیرد  که بر طبق آن، پیروزی فقط  به لحاظ تلاش نیروهای متحدان  ممکن شد.  و شاهکارهای مردم اتحاد شوروی  فقط «زمینه » نبرد ارتش متحدان بود.    فقط در باره  عملیات جنگی داستان سرایی نمی شود. در فیلم «The Monuments Men» (که در روسیه  به نام « شکارچی گنج روی پرده رفت  در این باره تعریف می شود  که چطور  کارشناسان فرهنگی آمریکا  شاهکارهای  هنر اروپایی  را از سربازان ارتش سرخ نجات دادند.

در چنین آثار هنری یعنی  فیلم ها رواج نیست که در این باره تعریف شود, که در حقیقت،  هواپیماهای آمریکا و انگلیس  << دِرِزدن>>  و <<کِنیگسبِرگ>> را  بمباران کردند و چرچیل  نقشه های حمله شیمیایی  به شهرهای آلمان را طراحی کرده بود. بدین ترتیب  تاریخ  در دنیای معاصر  از طریق فیلم  و « کمیکس»  و نه  ازکتاب تاریخ  مطالعه  می شود.

آنتون کاروبکوف — زِملیانسکی  کارشناس مطبوعاتی روسیه  در  این مورد گفت:                                                                          یک نسل کامل  با خواندن و دیدن اطلاعاتی  پرورش می یابد که از طریق فیلم و  کمیکس ها دریافت  کرده است.  می توان  فیلم « حرامزاده های لعنتی» را به یاد آورد  که دیدگاه جایگزین  بر  پایان جنگ جهانی دوم را معرفی کرد.  چنین فیلم هایی  هر سال و به تعداد زیاد  وارد بازار می شوند.  کل سوال آن است که چه برخوردی نسبت به این فیلم ها باید نشان داد؟  گاهی این فیلم ها بر اساس فانتزی کارگردان  ساخته شده اند.  گفته می شود، نباید مانع از خیالپردازی  هنری مردم شد!  اما از سوی دیگر وقتی ما شاهد گرایشی هستیم  که دهها و  صدها محصول سینمایی ، فیلم،  کلیپ های ویدئویی  نقطه نظر خاصی را تحمیل می کنند،  نسل های  کاملی در کشورهای مختلف با  تصورات خاصی در باره  وقوع این یا آن رویداد تاریخی  پرورش می یابند، در اینصورت چه باید کرد؟   خیلی ها در آمریکا و  اروپا معتقدند که آمریکا، بریتانیا و فرانسه  نقش سرنوشت سازی در جنگ جهانی  دوم  ایفا کردند.

هم اکنون  یکی از نتایج  چنین دیدگاهی را می توان در خیابانهای اروپا مشاهده کرد.  آخرین آمار: افزایش  فعالیت  نئونازی ها در سویدن و یونان..

آلکساندر تِهفدویه — بورموٍلی دانشمند همگرایی اروپایی  انستیتوت روابط بین الملل مسکو در اینباره گفت:

 نئونازیسم، نیروی است که به  اختلافات ملی دامن می زند ، این نیرویی است  که بر اساس روحیات میلیتاریستی   پرورش یافته است. این اتفاق  در سراسر اروپا به  دلیل پایان عصر رویارویی دو قطبی  و گذار  سیستم حزبی —  سیاسی به  نوعی هرج و مرج،  رخ داده است. این جریان, جایی مثلا در شرق اروپا تازه  شکل می گیرد…از اینرو در آنجا  این بخش  سیاسی  بروز می کند…این  یک پدیده سراسر اروپایی  است که نابودی آن دشوار خواهد بود.  برای ریشه کن سازی کلی  نئونازیسم،  خیلی چیزها باید تغییر کند.

اما معلوم نیست چرا  روشنگری اروپا  هر چه بیشتر  با مشکل  <<بینایی>>  روبرو  می شود و  سعی می کند  واکنشی نسبت به رژه لژیونرهای « اس. اس» در ریگا  و فعالیت نئونازیسم در  لتونی و استونی  نشان ندهند.  د مونتاژ یادبودهای کسانی نیز از نظر, دور می ماند که  جان خود را برای  آزادی جهان از  نازیسم فدا کردند.  اروپا  سعی می کند به این موضوع فکر نکند  که نتیجه رشد نئونازیسم  و جریان های  افراطی رادیکال  چه خواهد بود.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала