تاجکستان سرحد خود را با افغانستان تحکیم می کند

© Sputnik / Semiryaga /  مراجعه به بانک تصاویر تاجکستان سرحد خود را با افغانستان تحکیم می کند
تاجکستان سرحد خود را با افغانستان تحکیم می کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مقامات تاجکستان سرحد خود را با افغانستان در زمینه اطلاعات نگران کننده که از افغانستان مواصلت می وزرند، تحکیم می کند.

بسوی ولایات قندوز و بدخشان گروه های بزرگ مسلح در حال پیشروی می باشند. طبق معلومات ادارات استخباراتی تاجکستان، در این گروه ها بیش از 5 هزار نفر مسلح شامل می باشند. علیم فصح الدینوف خبرنگار اختصاصی ما در تاجکستان سعی نموده بداند که این گروه ها برای تاجکستان چه تهدید به بار می اورند و ایا دوشنبه برای دفع و طرد تلاش های ممکن عبور از سرحد اماده است یا خیر.
نمایندگان وزارت دفاع و نیروهای سرحدی تاجکستان اعلام داشته که هرگونه سناریوهای ممکن انکشاف اوضاع را در سرحد تاجکستان — افغانستان بررسی میکنند. نظامیان طبق عنعنه همیشه بر بدترین سناریو استناد میکنند و طبعاً هر گونه خطرات، بشمول تلاش های عبور از سرحد را مدنظر میگیرند. از همینرو تصادفی نبود که مقامات در ماه می در سرحدات جنوب دست به ایجاد خط دوم دفاعی زدند. در تاجکستان از اواخر سال های 1990، زمانیکه در کنار افغانی دریای پنج در ولایت قندوز طالبان پیدا شدند، دست به چنین اقدامات بلند امنیتی نه زده بودند. انگاه سرحد تاجکستان — افغانستان را نیروهای سرحدی روسیه نگهداری میکردند، خط دوم دفاعی را نیروی سرحدی تاجکستان تامین مینمودند و در خط سوم سربازان اردوی تاجکستان و فرقه 201 روسیه و در حال حاضر پایگاه نظامی روسیه مستقر شده بودند. تاجکستان حالا عملاً به همان تجربه بر میگردد. واضح است که این کار را از روی مجبوریت انجام میدهد. نظامیان تاجیک از نقطه نظر نظامی به دفع تلاش های عبور از سرحد از طرف این گروه های متفرق کاملاً قادر می باشند، ولی خطر دیگر وجود دارد. عبدالله راهنما کارشناس ارشد مرکز تحقیقات ستراتیژیک مربوط ریاست جمهور تاجکستان توجه را به این خطر معطوف داشت:
/صدا/
ساختارهای نظامی تاجکستان توانایی دفع هر گونه حمله این گروه های جنایتکار تروریستی دارند. ولی در پشت این گروه های جنایتکار میتوانند نیروهای بانفوذ بین المللی ایستاده باشند که هدف شان بی ثبات ساختن اعظمی اوضاع در منطقه می باشد.
در افغانستان این امر را مستثنی نمی سازند که بی ثباتی کنونی اوضاع در سرحد، احتمالاً، توسط نیروهای سومی پلان شده است. اصغرخیل منگل کارشناس افغان در مصاحبه با بخش نشرات دری رادیو «Sputnik» در زمینه چنین اظهار نظر نمود:
من فکر میکنم که چنین نیروها موجود اند که علاقمند انند، تا اوضاع در شمال افغانستان ناآرام باشد. این نیروها در نتیجه بر ان حساب میکنند که میتوانند شرایط خود را هم بر حکومت افغانستان و هم بر دول همجوار تحمیل کنند. این نیروها کی ها اند؟ این جنبش های افراطی می باشند که توسط پاکستان و برخی کشورهای عربی تشکیل شده اند.
موجودیت طرفداران گروه های افراطی که در افغانستان، نه تنها در انجا، بلکه در شرق نزدیک، می جنگند، در داخل تاجکستان باعث نگرانی کارشناسان میگردد. و انها احتمالاً وجود دارند. مثال ان را نباید دورتر جستجو کرد. توجه به قصه گل مراد علیموف قوماندان نیروی خاص وزارت داخله تاجکستان که از کشور فرار نموده و به افراد مسلح گروه «دولت اسلامی» پیوسته، کافی است. ارگان های امنیتی تاجکستان خبر دادند که در حال حاضر در باره 400 تبعه کشور معلومات در دست دارند که در افغانستان و سوریه می جنگند. علیه بسیاری از انها دوسیه های جزایی ترتیب شده اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала