افشأ اسناد محرم حملات تروریستی 11 سپتامبر

© REUTERS / Larry Downingادارات استخباراتی امریکا
ادارات استخباراتی امریکا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سازمان سیا یک تعداد اسناد مربوط به اقدام تروریستی 11 سپتامبر را از محرمیت خارج ساخته است

سازمان جاسوسی امریکا (سیا) یکتعداد اسناد مربوط به اقدام ترورستی 11 سپتامبر سال 2001 در نیویارک را فاش ساخته است. در یک یاداشت تو ضحی که به تاریخ 12 جون بدست امده ، خاطر نشان گردیده است که گزارش نظریات تمام جوانب در باره کار اژانس تا وقوع حادثه را منعکس میسازد.

سازمان سیا از تعبیر پنج اسناد پرده برداری کرده که در باره اقدامات که از طرف ارگان های مختلف پیش از حادثه و بعد از حمله تروریستی از طرف القایده به تاریخ 11 سپتامبر سال 2001 در نیویارک رخ داده بود ،  حکایت شده است.  

در بین اسناد که از 10 الی 500 صفحه را در بر میگیرد ،رویات اصلاح شده گزارش اداره عمومی بازرسی سیا  (oig)از سال 2005 و همچنان چهار سند گزارش از دیدگاه الترنتیف در باره کار جاسوسان قبل از اقدام حمله تروریستی قرار دارد.

مجلس سنا ایالات متحده امریکا 9 دسامبر سال 2014 ،  — 500 صفحه از جمله 6000 هزار صفحه در باره اقدام شکنجه از طرف سازمان سیا هنگام بازجوی مظنونان به تروریزم را به چاپ رسانیده است.

ریس جمهور امریکا گفت ، بعضی از شیوه ها که خدمات خاص امریکا از ان استفاده نموده ، مخالف ارزش های است که امریکا به ان پابند میباشد. اما CIA گزارش سنا را بی  اساس خوانده است.

در گزارش اداره عمومی بازرسانان (OIG)گفته شده که در بعضی مسایل ، سازمان سیا و یک تعداد کارمندان وظیفه خود را طوری که لازم است انجام نداده اند ، اما قانون از طرف کارمندان سیا نقض نشده است.

در گزارش یاد اوری شده که نه مقامات ایالات متحده امریکا و نه هم کارمندان  اداره سیا ، پلان استراتژیک در مبارزه با القاعده نداشتند. بر علاوه در گزارش انتقادات به ادرس ریس پیشین این اداره در خصوص مسولیت در باره پلان مقابله با تحدیدات تروریستی وجود دارد.  سنا همچنان واکنش ریس این سازمان ، جورج تینت که رهبری این اداره را از سال 1997 الی 2004 به عهده داشت در گزارش خود به نشر رسانیده است.

اقای تینت این اتهامات را رد میکند و این اسناد را " احتکار " خوانده است. به گفته او اسنادی که انتشار یافته است در خصوص کار او در باره القاعده ارزش مشروع ندارد. او همچنان روشن ساخت که کانگرس  را در باره خطرات هشدار داده بود و تقاضا نموده بود که بدوجه اداره او را باید افزایش دهند.

به تاریخ 22 جولای سال 2014 متن اخری گزارش کمسیون مستقل ملی در باره تحقیق  جزیات اقدام تروریستی 11 سپتامبر سال 2001 در معرض افکار عمومی قرار داده شد.

در مجموع کمسیون به این نتیجه رسید که در اقدام تروریستی کدام شخص مشخص و همچنان اداره ریاست جمهوری جورج بوش و یا بیل کلینتن را نه بلکه ساختار دولتی را از درون مقصر میدانند.

ریس پیشین سیا ادعا دارد که در سیاست قصر سفید در اواخر سال های 1990 اقدامات ضد تروریستی از جمله وظایف اولویتی  بشمار نمی رفت و ازین همین خاطر اداره ما بطور موثر در قسمت خطرات مبارزه با تروریزم کاملا اماده نبود.  

اقای تینت در گزارش خود خاطر نشان ساخت که اداره سیا تحت رهبری او توانسته است از حملات بزگ تروریستی القایده در سال های 1990 و 2000 جلوگیری نمایند. اما بطور مشخص چیزی بیان نداشته بود. باید یاد اور شد که به تاریخ 11 سپتامبر سال 2001 بالای اسمان خراش های مرکز تجارت جهانی در نیویارک، تعمیر پنتاگون سه هواپیما مسافربری اصابت کرد که از جانب تروریستان القایده اداره میشد. یک هواپیما دیگر در ایالات پنسلوانیا اصابت نمود.

هواپیما ها به کمپنی های American Airlines  و United Airlines تعلق داشتند. در ان حمله تروریستی 3 هزار نفر جان خود را از دست دادند.  

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала