پولند از ناتو حمایت نظامی میخواهد

© AP Photo / Czarek Sokolowskiآندره دودا
آندره دودا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
آندره دودا با اخذ 51،5% آرای مردمی در انتخابات، ششمین رئیس جمهور پولند شد.

مراسم تحلیف وی روز 6 آوگست در وارسا پایتخت کشور برگزار شد. رئیس جمهور در اولین سخنرانی خود در مجلس کشور به نمایندگان اطمینان داد که وعده پیش از انتخابات را جامه عمل خواهد پوشاند. آندره دودا ضمن صحبت درباره سیاست خارجی از ناتو خواست که حضور خود را در اروپای شرقی پررنگ تر کرده و برای حمایت از همسایه های خوب خود تلاش نماید.

رییس جمهور جدید پولند کمپنی به راه انداخته و می خواهد متحدین ناتو را به اتخاذ تدابیری برای تقویت سرحدات شرقی این ائتلاف متقاعد سازد.

فعلاً، اجماع در مساله کشورهای ناتو وجود ندارد. در همین رابطه، رهبر پولند تصمیم گرفته یک ماراتن دیپلماتیک به راه بیندازد و ضرورت حضور نیروهای ناتو را در این منطقه تبیین کند. در یکصد روز اول حضور رئیس جمهور آندره دودا قرار است 30 ملاقات خارجی انجام بگیرد. یکی از سفرهای کلیدی وی، حضور در اجلاس کوچک ناتو در سطح مقامات بلندپایه است که با حضور رهبران کشورهای عضو ناتو از اروپای شرقی در بخارست برگزار می شود. اولین سفر خارجی رئیس جمهور پولند به استونی خواهد بود که روز 23 اوگست انجام خواهد گرفت.

آندره دودا که اکنون دو هفته از انتصاب وی به مقام ریاست جمهوری می گذرد، در این مدت توانسته چند سخنرانی با موضوع «تهدیدات از سوی روسیه» و نقش ناتو در حفظ ثبات منطقه داشته باشد. روز 6 اوت در مراسم تحلیف رئیس جمهور، او وعده داد که مساله ضمانت های جدید امنیتی را در مقابل ائتلاف ناتو قرار دهد. این ضمانت ها نه تنها پولند که تمام منطقه اروپای شرقی و مرکزی را در بر می گیرند. زیرا این منطقه هم اکنون از نظر جیوپلیتیک در شرایط نامناسبی قرار دارد. رییس جمهور در گفتگو با روزنامه The Financial Times از ناتو به خاطر رفتارش با پولند و قرار دادن آن به عنوان دیوار حایل بین اروپای غربی و روسیه انتقاد کرد.

رئیس جمهور جدید پولند نامزد حزب اپوزیسیون «حق و عدالت» بود. به اعتقاد کارشناسان، بالا آمدن یک نامزد اپوزیسیون که چندان شهرتی هم در کشور نداشت، خستگی را از تن مردم درآورد. کارشناسان در روزنامه «کامرسانت» روسیه هشدار می دهند که «تحقق وعده های انتخاباتی آندره دودا و حتی سخنان پوپولیستی او سرمایه اش در انتخابات بودند. سخنان او ممکن است با عث تشدید زوابط با مسکو شود.

متهم کردن ناتو به انفعال دشوار است: پس از شروع بحران اوکراین، ناتو گام هایی را برای تقویت ظرفیت تدافعی خود برداشت. در اجلاس سال 2014 در ولز، تصمیمات در خصوص توسعه «مقر و زیرساخت های لوژستیک ناتو» در اروپای شرقی اعلام شدند. نمایندگان کشورهای ناتو تصمیم به تاسیس چند مرکز فرماندهی در بلغاریا، استونیا، لتونیا، لیتوانیا، پولند و رومانیا متشکل از سربازان کشورهای مختلف گرفتند. در امریکا پس از توافقات دوجانبه، انتقال تجهیزات نظامی سنگین در منطقه آغاز شد.

مقامات پولند این اقدامات را کافی نمی دانند. به همین خاطر، ابتکار عمل وارسا در خصوص سازگاری استراتژیک را برای بررسی به متحدین ناتو دادند. این ابتکار عمل شامل بسته پیشنهادات برای تقویت حضور ناتو در اروپای شرقی است. در نزدیک ترین فرصت، این پیشنهاد توسط وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو طی روزهای 8-7 اکتوبر در بروکسل به بحث گذاشته می شود.

پس از پیروزی آندره دودا در انتخابات، منابع «اسپوتنیک» در محافل دیپلماتیک پولند تفهیم کردند که در شرایط کنونی امکان گرم شدن مناسبات بین وارسا و مسکو وجود ندارد، یا دست کم تا حل کامل بحران اوکراین، این کار عملی نیست. وزارت خارجه روسیه ضمن مقصر دانستن وارسا در شدت گرفتن اختلافات با ناتو می گویند که «برخی مقامات پولند» در بازی های خود به تنش های نظامی زیر پرچم شرقی ائتلاف ناتو دامن می زنند. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала