نفوذ داعش در ترکمنستان

© Fotolia / michaklootwijkنفوذ داعش در ترکمنستان
نفوذ داعش در ترکمنستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نبرد های سنگین بین داعش و نیرو های سرحدی ترکمنستان

در جریان چند روز اخیر جنگ های شدید بین نیروهای سرحدی و تروریستهای داعش در سرحدات ترکمنستان و افغانستان جریان دارد. نیرو های سرحدی تلفات زیاد را در این نبرد ها متقبل شده اند و خطر نفوذ افراد مسلح داعش در عمق این کشور وجود دارد.

قسمیکه رامان سیلانتئف معاون رئیس شورای متخصصین امور تحلیل دینی وزارت عدلیه روسیه میگوید: بعضی گروپ های  تروریستی که در داخل ترکمنستان وجود دارد، به سازمان "دولت اسلامی" موسوم از داعش بیعت نموده نیرو های سرحدی این کشور را تحت حملات مسلحانه خود قرار داده اند.

تا کنون سازمان های زیادی با داعش پیوسته اند و این پروسه هنوز ادامه دارد. داعش نواحی زیاد را آنها تحت تاثیر خود آورده است. چندی قبل گروپ های تروریستی داعش در نایجریا و سومالی بوجود آمد. اکنون نفوذ آنها تا سرحدات ترکمنستان توسعه یافته که پرابلم جدی را برای نیرو های سرحدی این کشور ببار آورده است. داعشی ها سعی می ورزند از سرحد افغانستان- ترکمنستان گذشته داخل ترکمنستان شود. زیرا ترکمنستان کشور کم نفوس، از نگاه نیرو نظامی ضعیف، اما دارائی منابع کافی نفت و گاز میباشد، به همین خاطر داعش میخواهد به نقطه ضعیف و ثروتمند آسیای میانه ضربه وارد نماید.

گر چه تاکنون نیرو های سرحدی ترکمنستان در مقابل داعشی ها مقاومت نشان داده اند، اما امکان آن وجود دارد که ممکن تروریستها بتوانند خطوط دفاعی ترکمنستان را شکسته داخل ترکمنستان شوند.

اینکه، اگر داعش بتواند داخل قلمرو ترکمنستان شود و منابع نفت و گاز این کشور را تسخیر کند، وضع منطقه چطور خواهد شد و چه عواقب را با خود خواهد داشت؟ روی این مساله کارشناس ایرانی پیرمحمد ملا زهی ، عضو نهاد مطالعات منطقوی مرتبط به مسایل افغانستان، پاکستان و هند ابراز نظر نموده میگوید:

کشور ایران که همسرحد با افغانستان و ترکمستان میباشد، نمی تواند در مقابل این پرابلم ها بیطرف باشد. به نظر متخصصین، ایران نمی تواند به تنهائی در مقابل داعش که در سرحدات افغانستان- ترکمنستان نفوذ نموده مبارزه نماید. برای این کار ضرور است تا در منطقه ائتلاف ضد داعش بوجود بیاید. ملازهی میافزاید:

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала