کارشناس: فرانسه مسوولیت بوجود امدن داعش بر دوش دارد

© Flickr / Fredrik Rubenssonفرانسه
فرانسه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نظر کارشناس فرانسوی راجع به ظهور داعش

بشار اسد رئیس جمهور سوریه در مصاحبه با چند رسانه روسیه اعلام داشت که ایتلاف که تحت رهبری امریکا با افراد مسلح «دولت اسلامی» مبارزه میکنند، «بر هیچ چیزی دست یافته نمی تواند». به نظر او، این« ایتلاف تخیلی ضدتروریستی می باشد» که « ارزوی جدی مبارزه با تروریزم ندارد».

اسد اعلام داشت: « واقعیت چنین است که باوجود ان که ایتلاف عملیات خود را اغاز کرده، گروه  «دولت اسلامی» توسعه طلبی را ادامه میدهد. انها هیچ کار کرده نمی توانند. این ایتلاف به هیچ وجه بر اوضاع در روی زمین تائثیر کرده نمی تواند.

به گفته موصوف،، کشورهای مانند ترکیه، قطر، عربستان سعودی و همچنان فرانسه، امریکا و دول دیگر غربی که «از تروریستان حمایت میکنند، نمی توانند مبارزه با تروریزم را پیش برند». اسد افزود: « نمی تواند همزمان بر ضد تروریستان بود و با انها یکجا بود».

با نظر رهبر سوریه در حلقه کارشناسان فرانسه موافق می باشند.

فریدریک پیشون متخصص در باره شرق نزدیک و مولف کتاب تحت عنوان «اشتباهات غرب در سوریه» در مصاحبه با Sputnik France  گفت: « میتوان بطور کامل با این گفته بشار اسد راجع به عدم موثریت ایتلاف غربی که با تروریزم مبارزه میکند و همزمان از انها حمایت میکند، از این نقطه نظر موافقه نمود که غرب مسوولیت مسلح ساختن شورشیان اسلامگرا را بر دوش دارد. از همان ابتدا این امر به امریکا و همچنان فرانسه که بر شورشیان به اصطلاح میانه رو که واقعاض هم اکثراً قسمت از القاعده می باشند، اتکا نمودند. از جانب دیگر، من فکر میکنم که این امر با ان مربوط می باشد که به سطح بین المللی فرانسه در همان ایتلاف شامل است که در ان کشورهای عربی خلیج فارس در ان عضویت دارند که انها نیز مسوولیت معین در باره ظهور «دولت اسلامی» بر دوش دارند، چون اساس ایدیولوژیکی داعش — وهابیت و بنیادگرایی است. به این ترتیب، موضعگیری غرب در باره این مساله ضدونقیض است.

پیشون در ادامه گفت، میخواهم کاملاً صادق باشم. در مرحله کنونی لازم نیست بر ان شدیداً اعتماد کرد، چیزیکه رهبری فرانسه میگوید. رهبری فرانسه از همان ابتدا اشتباه مرتکب شد. موضعگیری ان این بود، تا اخر برود، بازیگران بزرگ منطقوی و بین المللی، مانند ایران و روسیه را از حل منازعه مستثنی سازد. در حال حاضر این موضعگیری اشتباه امیز اصلاح شده میرود، ولی فکر نمی کنم که اصلاح قابل ملاحظه خواهد بود. من فکر میکنم که فرانسه حالا افسوس میخورد و ناگزیری توسعه ایتلاف را با مدنظرگرفتن روسیه و ایران در مورد اثرگذاری بر تغییرات سیاسی در دمشق و ثبات بخشیدن اوضاع درک میکند. رهبران فرانسه حالا سعی میکنند ابروی خود را بعد از چهار سال اشتباهات فاجعه بار در ارزیابی های بینادی منازعه حفظ کنند.

کارشناس میگیوید: بحران پناهندگان نتیجه منازعه روز بروز عمیقتر شونده سوریه با شرکت غرب می باشد. ابتکارات دیپلوماتیک، منجمله از جانب روسیه وجود داشتند که باید از همان اول پذیرفته میشدند و امکان جلوگیری از بحر خون، بی نظمی، فرار هزاران سوریایی از کشور را می گرفت. این پیشنهادات، بنا بر ارزیابی های اشتباه امیز، منجمله نسبت تقویت تحمیل این مفکوره که رژیم سوریه در جریان چند ماه فروخواهد پاشید، رد شدند. این کار رخ نداد و ما به بی نظمی، جوانب مجهول رسیدیم که اروپا را بی ثبات می سازد. انچه که به موضعگیری کشورهای خلیج فارس مربوط میگردد، پس این موضعگیری کاملاً منافقانه است، چون انها برای مهاجرین از سوریه هیچ کاری انجام نمی دهند.

اردوی سوریه بسیار تضعیف شده است. شخص رئیس جمهور اسد تابستان اعتراف نمود که اردو کمبود منابع بشری و تخنیک احساس میکند و از تحریمات شرم اوار از طرف غرب که بر مردم تائثیر میکند، رنج می برد. در عین حال باید اعتراف کرد که اردوی سوریه نبرد را ادامه میدهد، باوجود اینکه از اغاز منازعه  بیش از 100 هزار نفر از دست داده است. یک جنرال امریکایی اعتراف نموده  که هیچ کدام از اردوهای غربی نمی توانست انچه را تحمل کند که اردوی سوریه تحمل کرده است. برتری این اردو در اینست که اراضی محلی را خوب می شناسد که در ان نبرد را پیش می برد. به نظر من در فرانسه صداهای در باره این موضوع بلند شده که شمول اردوی سوریه را در این ایتلاف مطالبه میکنند و اردوی سوریه باید، حداقل، در جبهه مشترک مبارزه با تروریستان در منطقه شامل گردد. حتی باوجود انکه این اردو بصورت جدی تضعیف شده، اردوی سوریه باید به یکی از شرکای این مبارزه مبدل گردد. فریدریک پیشون متخصص در باره شرق نزدیک و مولف کتاب تحت عنوان «اشتباهات غرب در سوریه»در اخیر گفت، من فکر میکنم که هیچکس به شکست ان علاقمند نمی باشد، به خاطر انکه این کار به برقراری قدرت اسلامگرایان وجهادیون در دمشق منجر خواهد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала