تشریک مساعی روسیه و چین در باره سوریه – واقعیت جدید جیوپولیتیک

© Sputnik / Mikhail Klementyev /  مراجعه به بانک تصاویر ولادیمیر پوتین و شی جینپین
ولادیمیر پوتین و شی جینپین - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
همکاری روسیه و چین در باره سوریه

 

وان ای وزیر خارجه چین در ملاقات با سرگی لوروف وزیر خارجه روسیه در چارچوب 70 مین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد مساعدت مشترک با روسیه به حل صلح امیز بحران در سوریه اظهار نظر نمود.

وزیر خارجه روسیه، از جانب خود، هنگام ارایه مسوده قطعنامه به شورای امنیت سازمان ملل متحد برای هماهنگی فعالیت های همه نیروهای که با گروه «دولت اسلامی» مقابله میکنند، کشورهای را برشمرد که شرکت انها را او در حل سیاسی مساله سوریه مفید میداند. این — روسیه، امریکا، عربستان سعودی، ایران، ترکیه، مصر، امارات متحده عربی، اردن و قطر می باشد. به عقیده لوروف، برعلاوه این،  پیوستن اتحادیه اروپایی و چین به این کار نیز مفید خواهد بود.

مقصد از « پیوستن» چین چیست؟

سیاست دان ولادیمیر اویسییف، معتقد است که از نقطه نظر نظامی روسیه به کمک چین در سوریه نیاز ندارد، به خاطریکه روسیه برای این کار منابع کافی دارد:

 

اول اینکه، چین به مثابه بازیگری جالب توجه است که در امر حل صلح امیز کمک میکند. دوم اینکه، مساعدت مالی — اقتصادی او بسیار مهم است. این ان عرصه های می باشند که در انها همکاری چین مفید خواهد بود. من فکر میکنم که در این عرصه اتحادیه اروپایی نیز مفید خواهد بود که سرگی لوروف در باره ان صحبت کرد. در اینجا میتوان مساله را چنین مطرح ساخت — تا جریان مهاجرین را کاهش بخشید، چین نیز میتواند کمک دهنده باشد، اما در این صورت باید دقیقاً فهمید که او چگونه میتواند از دیگاه این زاویه به حل بحران سوریه کمک کرده میتواند.

 

در روز چهارشنبه، وقتیکه نیروهای هوایی — فضایی روسیه علیه گروه «دولت اسلامی» دست به عملیات محاربوی زد، وان ای وزیر خارجه چین در نیویارک شورای امنیت سازمان ملل متحد را به مطالعه امکان بحث راجع به مساله دعوت کنفرانس در باره حل منازعه در سوریه — «ژینیو — 3» فرا خواند. انهم بدون شرایط اولیه و با شرکت همه طرفهای ذیعلاقه. ولادیمیر ایوسییف معتقد است که این موضعگیری از قبل توافق شده و هماهنگ شده مسکو و پیکن است:

دو عضو دایمی شورای امنیت از موضعگیری واحد عمل میکنند. در عین حال روسیه نه تنها سخن میگوید، بلکه سناریوی نظامی را تحقق می بخشد. برای انکه، تا شرایط برای مذاکرات ایجاد شود، زیرا حل این بحران به شیوه نظامی ممکن نیست. بعد از پیشرفت روسیه در جبهه نظامی مذاکرات ضروری است و چین به راه اندازی «ژینیو — 3» دعوت میکند، تا همه جناح های متخاصم سوریه را به دور میز مذاکرات بشانند.

به عقیده ولادیمیر ایوسییف، چنین تشریک مساعی روسیه و چین در حل بحران سوریه — واقعیت نو جیوپولتیک می باشد:

من فکر میکنم که روسیه را یکبار دیگر درست ارزیابی نکرده بودند، در غرب عقیده داشتند که روسیه حالا در غم سوریه نمی باشد، میتوان بر بشار اسد فشار اورد، تا او کنار رود، یا او را سرنگون سازند. ولی روسیه چنان سرعت عمل جدی را از خود نشان میدهد که غرب، طوریکه من تصور میکنم، حتی مجال نشان دادن عکس العمل را هم پیدا کرده نتوانست. روسیه یک نوع واقعیت نو را ایجاد کرد و حمایت چین را بدست اورد، این عملکرد هماهنگ است. این همان چیزی است که غرب برای ان اماده نبود.

ابتکار رئیس جمهور ولادیمیر پوتین راجع به ایتلاف وسیع برای مبارزه با تروریزم بین المللی در سوریه و بصورت کل در شرق نزدیک برای ثبات اوضاع اهمیت زیاد دارد. موضعگیری چین در اینجا روشن است.

هون لیی نماینده رسمی وزارت خارجه چین ضمن تبصره بر پیشنهاد رئیس جمهور ولادیمیر پوتین اعلام داشت: "چین با همه اشکال تروریزم مخالف است. فعالیت ضد تروریستی را باید با رعایت اصول سازمان ملل متحد و احترام به حق حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهای دیگر پیشبرد. و ما از مساعی روسیه در این عرصه پشتیبانی میکنیم".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала