جنگل سنگی-کاخ اژدهار افسانوی

© Sputnik / Nikolau Zaitsev /  مراجعه به بانک تصاویر جنگل سنگی
جنگل سنگی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
زمانی قصر باشکوه « اژدها» در ساحل دریای « لنا» قرار داشت

دریای لنا — با درازای 4500 کیلومتر بزرگترین دریای سایبریای شرقی است. سواحل این دریا تا حد اعجاب آوری خوش منظره است. در آنجا جاهای حیرت آور زیادی هست، اما مشهورترین آنها — ستون های « لنا» و یا صاف و ساده « ستون» هاست.

ستون ها در جنوب جمهوری یاکوتیا قرار دارند. آن را « جنگل سنگی» می نامند که از صخره های زیبا به ارتفاع 100 تا 200 متر تشکیل شده اند. این دیوار سنگی تا فاصله 40 کیلومتری در امتداد ساحل کشیده شده است. این صخره ها از دور مثل دیوار بتونی به نظر می رسند که به سمت آب روان شده اند، اما با نزدیک شدن به آنها، « دیوارهای بتونی» به صدها تابلوی جادویی مبدل می شوند که نگاه را محبوس می کند. یکی شبیه آسمانخراش است، دیگری به برج ناقوس یا مناره شباهت دارد و سومی شبیه ناقوس عظیم الجثه است.

ستون ها به علت تنوع ظاهری و رنگشان باعث شگفتی می شوند. طبیعت یک کوکتیل رنگین را روی آنها ریخته است — از سرخ آجری تا خاکستری روشن. کسانی که بتوانند هنگام غروب در کنار این ستون ها باشند، شانس آورده اند. تابش نور غروب بر رنگ های بیشمار صخره ها یک تابلوی بی نظیر و واقعا سورآلیسم را نقش می زند. زمین شناس روس با دیدن این تابلوی جادویی در دفتر یادداشت خود نوشت: « ستون ها با زیبایی جادویی خود همه را مسحور می کند. خاطره این منظره زیبا، برای همیشه در قلب و یاد آدمی حک می شود».

در حال کشتیرانی بر دریا در فاصله بین صخره ها، نمی توان تصور کرد که ویرانه های شهر جادویی در آنجا گسترده شده که نیروی نامعلومی آن را ویران کرده است. افسانه قدیمی یاکوتیا در باره آن چنین تعریف می کند: زمانی قصر باشکوه « دراکون» (اژدها) در ساحل دریای « لنا» قرار داشت. ساکنان محل از این اژدها می ترسیدند. یکبار اژدها دختر زیبایی را ربود ودر کاخ خود پنهان کرد. نامزد او که شکارچی جوانی بود تصمیم گرفت دختر را نجات بدهد. او به قصر اژدها رفت و با او جنگید و او را کشت. اما پس از مرگ اژدها، جوان شجاع، عروس زیبایش و قصر اژدها مبدل به سنگ شدند. به این ترتیب ستون های سنگی متولد شدند.

گزینه متخصصان واقعی تر است. صدها میلیون سال پیش، امواج دریای باستانی به جای جنگل های یاکوتیا درحال رقص بودند. در آن دوران دور ، زمین دائم دچار تغییرات جدی می شد. سطح زمین و مرز قاره ها تغییر می کرد. اراضی سایبریای شرقی نیز از تغییرات قوی زمین شناسی دور نماند. دریاها بتدریج خشک شدند.

حدود 400 هزار سال پیش، پس از تغییرات تکتونیک دیگر، خاک دریا به یک حصار صخره ای بزرگ در امتداد دریای کنونی « لنا» مبدل شد. متخصصان تا کنون فسیل های تریلوبیت های باستانی ودیگر جانوران وحشی دریایی را در گچ های ستون ها پیدا می کنند که سالها قبل از ظهور داینا سورها می زیستند.

هزاران سال باد و باران مانند مجسمه ساز خستگی ناپذیر، صخره ها را تراشید و آراست. «زحمت» آنها ستون های « لنا» را به ما هدیه کرده است — اثر بی نظیر طبیعی که در فهرست میراث جهانی یونسکو جای خاصی دارد.

ده سال پیش مقامات جمهوری یاکوتیا پارک طبیعی « ستون های لنا» به مساحت 500 هزار هکتار را ایجاد کردند. علاوه بر صخره های جادویی در آنجا می توان منزلگاه انسان های اولیه ، « توکولان» های اسرار آمیز — بخش هایی از بیابان شنی شمالی دراحاطه یخبندان دائمی را دید. هنوز هم در محوطه پارک، فسیل های جانوران دوران باستان — مامونت ، کرگدن پشم دار و شیر غاری پیدا می شود.

ساکنان محل و کارمندان پارک بشکل زیبایی از توریست هایی استقبال می کنند که با کشتی به « ستون های لنا» سفر می کنند. قبل از سفر به « جنگل سنگی» و دیگر جاهای دیدنی ، جادوگر یاکوتیایی مراسم خاصی اجرا می کند. می گویند پس از این مراسم، مهمانان پارک انرژی و شوق و شادی خاصی را حس می کنند که آغاز خوبی برای دیدن از گنجینه طبیعی سایبریای شرقی است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала