به ما فکرکردن را در پوهنتون دولتی مسکو اموخته اند

© Sputnik / Anton Denisov /  مراجعه به بانک تصاویر پوهنتون دولتی مسکو
پوهنتون دولتی مسکو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گردهمایی فارغان موسسات تحصیلی روسیه در تاجکستان

هموطنان به اساس تحصیل، نه به اساس محل راجستر. در دوشنبه فارغان موسسات تحصیلی روسیه که در تاجکستان زندگی می کنند، گردهم امدند. گردهمایی متخصصین به حمایت سفارت روسیه در پایتخت تاجکستان و آژانس فدرالی « روس سترودنیچیستوا» بر گزار گردیده بود. علیم فصح الدینوف خبرنگار ما در دوشنبه در باره این گردهمایی گزارش میدهد.

فارغان موسسات تحصیلی روسیه در دوشنبه برای چهارمین بار گردهم می ایند. اگر سه گردهمایی قبلی ملاقات های دوستان و عمده تاً به خاطرات راجع به روسیه وقف شده بودند، ولی این بار محصلان سال های گذشته در باره فکرکردن کار عملی مشترک تصمیم گرفتند. پیشنهادات راجع به ایجاد انجمن فارغان پوهنتون های روسیه و پیشبرد پروژه های اجتماعی، مربوط به زبان روسی و فرهنگ معنوی روسی در تاجکستان ارایه شدند. چنین ابتکار میتواند پشتیبانی واقعی کسب کند. این مطلب را ولادیسلاف کورنوشکو امر نمایندگی «روس سترودنیچیستوا» در دوشنبه اظهار داشت.

او گفت: « گردهمایی ان میدان است که میتواند انجمن فارغان موسسات تحصیلی روسیه را احیا کند و به یکی از مراکز برای تعمیم همه ان چیزهای مثبت مبدل گردد که در گذشته تاریخی ما وجود داشت. همین انجمن فارغان میتواند از مسایل ارتقای سویه متخصصین، تبادل تجارب و سازماندهی ملاقات ها حمایت کند. هنگام این ملاقات ها میتواند طرح های نو بوجود ایند».

در حال حاضر فارغان موسسات تحصیلی روسیه قشر ممتاز روشنفکران تاجکستان را تشکیل میدهد. انها در حکومت، انستیتوت های علمی، موسسات تحصیلی و سازمان های بین المللی شامل می باشند. در عین حال توارث نسل ها حفظ شده است. به اساس معلومات وزارت معارف تاجکستان، همه ساله صفوف مردم با دیپلوم های پوهنتون های روسیه در کشور حد اقل به اندازه 1000 نفر تکمیل میشوند. ایگور لیاکین فرالوف سفیر روسیه در تاجکستان به این ارتباط گفت:

« تعداد محصلان که در روسیه و شعبات محلی موسسات تحصیلی روسیه تحصیل میکنند، پیوسته افزایش می یابد. در حال حاضر کشور ما تحصیل هفت و نیم هزار محصل تاجکستان را تمویل میکند».

رستم باباجانوف باشنده دوشنبه در پوهنتون دولتی مسکو بنام لومونوسوف در سال 1970 در چانس اول شامل گردید. او در ان وقت 16 ساله بود. امروز بعد از گذشت ده ها سال، ضمن دیدن تصاویر کهن، میگوید که فضای پوهنتون دولتی مسکو را نمی توان فراموش کرد. رستم همه استادان را به خاطر دارد و تا به حال سعی میکند با هم صنفان خود رابطه حفظ کند. به گفته باباجانوف، تحصیل در پوهنتون دولتی مسکو در زندگی او نقش تعیین کننده بازی نمود.

رستم باباجانوف میگوید:" من میتوانم صادقانه بگویم — همه ان اندوخته های که من حالا از نقطه نظر فکری، علمی و خالصاً بشری دارم، فقط در پوهنتون دولتی مسکو در ان سال های تشکیل گردیده اند. به ما در ان وقت در پوهنتون دولتی مسکو در قدم اول فکرکردن و نه ترسیدن از فکرکردن می اموختند. بدون در نظرداشت تغییر تشکیلات سیاسی، به من این اساس تا حد معین در مفید بودن به کشور خود کمک میکند".

رستم بابجانوف در حال حاضر در نمایندگی سازمان ملل متحد در تاجکستان کار میکند. او مولف گزارش های زیادی راجع به انکشاف بشری در کشور می باشد. فارغان پوهنتون دولتی مسکو همچنان در پوهنتون سلاوی در دوشنبه، کار میکنند و ارزش های تحصیلی روسیه را به محصلان محلی انتقال میدهند. طبق امار رسمی، یک سوم استادان پوهنتون ها در تاجکستان در سال های مختلف موسسات تحصیلی روسیه را به پایه اکمال رسانده اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала