صالح مسلم: « در منطقه که روسیه بمبارد میکند، گروه های زیادی جهادی فعالیت میکنند

© REUTERS / Ari Jalalپیشمرگه کردان
پیشمرگه کردان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
صاحبه با صالح مسلم رهبر اتحادیه دموکراتیک کردان

صالح مسلم یکی از روسای حزب بانفوذ "اتحادیه دموکراتیک» کردان سوریه در مصاحبه با خبرگزاری «سپوتنیک» اوضاع در منطقه که بصورت جدی بعد از ان تشدید گردید، وقتیکه طیاره شکاری ترکیه طیاره بمبارد سو — 24 روسیه را در نزدیک سرحد ترکیه — سوریه سقوط داد، تبصره نموده است.

به عقیده مسلم، عمل انقره در باره دفاع از جمیعت ترکمنان از بمباردمان های روسیه در سوریه اقدام نمایشی است، چون در این منطقه تعداد زیاد گروه های افراطی بصورت فعالانه فعالیت میکنند.

انقره بارها در این باره اعلام داشته که اتحادیه دموکراتیک کردان را سازمان تروریستی میداند و از کشورهای دیگر نسبت به حزب کردان سوریه برخورد متناسب انتظار دارد. در عین حال، در استانه انتخابات پارلمانی 7 جون، صالح مسلم نماینده خاص اتحادیه دموکراتیک کردان سوریه به ترکیه امده بود و با نمایندگان وزارت خارجه و اداره امنیت انکشور ملاقات های انجام داده بود. چه چیز به علت قطع این دیالوگ مبدل گشت؟ به گفته مسلم، « شهر تل ابیض (شهر در خاک سوریه که رزمندگان کردان در ماه جون سال 2015 از گروه تروریستی «دولت اسلامی» ازاد ساختند) به نقطه عطف مبدل گشت. قرارگرفتن این منطقه تحت سلطه ما کانال مهم تجارت ترکیه را با جهادیون مسدود ساخت. ولی بعد از ازادسازی شهر کوبانی معلومات زیادی افشا شدند که کارهای سیاه انها را نشان داد".

به عقیده مسلم، تحرک فعالیت های ترکیه در منطقه سکونت ترکمنان سوریه با نگرانی واقعی انقره در باره سرنوشت جمیعت ترکمنان ارتباط ندارد. مسلم گفت:

در منطقه بین شهرهای جیرابلوس و ازاز تعداد زیادی کردان زندگی میکنند — انها 50% جمیعت منطقه را تشکیل میدهند. ترکمنان و اعراب نیز وجود دارند، ولی انها در هر صورت، نسبت به کردان، اقلیت می باشند. در این منطقه نیروهای دموکراتیک سوریه (اتحادیه های دفاع خودی کردان، نیروهای عیسویان سوریه و همچنان ایتلاف عربی سوریه — قطعات متحد اپوزیسیون سوریه که از جانب امریکا حمایت میشوند)، فعالیت میکنند که در ترکیب انها ترکمنان و کردان وجود دارند. نماینده رسمی و قوماندان نیروهای دموکراتیک — به ملیت ترکمن است. این نقطه را به خاطر یاداوری کردم که ترکیه تا چه حد از بابت سرنوشت ترکمنان نگران است. ترکیه اصلاً حق مداخله در امور انها ندارد. ترکیه چگونه میتواند قواعد خود را در حال تحمیل کند، وقتیکه کردان، اعراب و ترکمنان ساکن منطقه راجع به فعالیت های مشترک توافق نموده اند؟".

هدف نهایی اتحادیه دموکراتیک کردان چیست؟ ایا کردان سوریه جهت ایجاد دولت مستقل در شمال سوریه تلاش می ورزند یا خیر؟ ایا میتوان اتحادیه دموکراتیک کردان را با حزب کارگران کردستان مقایسه کرد؟ صالح مسلم به این سوالات به این ترتیب پاسخ داد:

نباید ما را با حزب کارگران کردستان مقایسه کرد، ما ساختارهای مختلف هستیم. هدف ما — موجودیت در داخل سوریه واحد می باشد، اما با حق کانتون خودمختار. ما تشکیل نو دولتی ایجاد کردیم. این مودل سوریه اینده است. اگر در سوریه پروسه ایجاد سیستم نو دولتی اغاز گردد، پس ان باید به تشکیل مودل وسیع خاتمه یابد که ما در منطقه روژاوا ایجاد نموده ایم. در چارچوب مودل واحد کردان یکجا با ترکمنان و اعراب زندگی میکنند. این تلاش جدایی نیست و همچنان تبارز پرابلم کردان نیست.

صالح مسلم همچنان بر مناسبات روسیه و امریکا نیز تماس گرفت. به گفته رهبر اتحادیه دموکراتیک کردان، کردان سوریه با امریکا مناسبات سیاسی اعمار نمی کنند.  مسلم خاطرنشان ساخت، انچه که به روسیه مربوط میگردد، پس این کشور در منطقه چندی قبل فعالیت پرتحرک آغاز کرده است و نیروهای هوایی ان تا به حال بر منطقه غرض نگرفته است که در ان کردان زندگی میکنند. مسلم در عین حال جهت راه اندازی همکاری با روسیه اظهار علاقمندی نمود. او گفت:

داعش و همدستان ان — دشمن مشترک تمام بشریت است. این تهدید به سرعت از تهدید منطقوی به تهدید بین المللی و جهانی مبدل گشته است. فقط به همین علت روسیه عملیات هوایی اغاز کرده و امریکا ایتلاف بین المللی برای مبارزه با تروریزم تشکیل نموده است. ما برای پشتیبانی از همه انهایی که بر جهادیون ضربات وارد میکنند، اماده هستیم. ما با امریکا تماس های عیار شده نداریم. امریکا در فعالیت های نظامی فقط با حزب کارگران کردستان همکاری متقابل دارد. تا لحظه کنونی ما امکان برقراری همکاری فعال با روسیه نداشتیم. ولی ما خوش خواهیم بود، اگر چنین امکان بوجود اید. روسیه تا به حال به منطقه ما مستقیماً نزدیک نشده، روسیه در غرب سوریه فعالیت می نماید. فکر میکنم که در اینده ما میتوانیم تشریک مساعی با روسیه راه اندازی نمائیم.

صالح مسلم بر حادثه مربوط به سقوط طیاره روسیه در سرحد ترکیه — سوریه چنین تبصره نمود:

این منطقه به باتلاق تروریزم مبدل گشته است. مردم سوریه در وقت خود به دموکراتیک شدن امیدوار بودند، ولی زمانیکه در امور داخلی نیروهای خارجی، در قدم اول ترکیه، مداخله نمودند، همه امیدها با خاک یکسان شدند. طیاره روسیه در سرحد ترکیه — سوریه در نزدیکی لاذقیه سقوط داده شد. در این منطقه جمیعت کتلوی ترکمنان وجود ندارد. ترکیه در طول دو سال در این منطقه به ورود جهادیون مساعدت میکند و هر انچه در توان دارد برای ان انجام میدهد، تا انها خود را راحت احساس کنند. از اینجا گروه های مانند جبهه النصره و داعش عقب زده شدند. صبح دیروز جهادیون یکبار دیگر در این منطقه، با استفاده از سلاح های سنگین، مداخله کردند. نیروی هوایی روسیه بر افراد مسلح که جهت برقرای مجدد سلطه خود بر این منطقه تلاش میکردند، ضربات وارد نمود.

 

صالح مسلم انقره را به حمایت از اسلامگرایان افراطی که در منطقه فعالیت میکنند، متهم ساخت. او به مثابه علت چنین حمایت منافع اقتصادی ترکیه و تلاش جهت تحت کنترول قرار دادن اوضاع در منطقه ذکر نمود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала