علمای دین به کمک ادارات استخباراتی شتافته اند

© Sputnik / Igor Lekarin /  مراجعه به بانک تصاویر اسلام در تاجکستان
اسلام در تاجکستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
علمای دین اسلام در تاجکستان فتوای را علیه سلفیان صادر نموده اند. شورای علمای کشور مردم متدین را به مبارزه بی امان با طرفداران جریان «سلفی» که در این جمهوری جریان افراطی شناخته شده، دعوت نموده است. موضوع را مبصر ما علیم فصح الدینوف در دوشنبه دنبال میکند.

در فتوا گفته شده که طرفداران جنبش «سلفیه» تمام موازین دین اسلام را نقض میکنند. انها ارزش های را پامال میکنند که در قران پاک تشریح شده اند. سلفیان، تحت پوشش مذهب، اعمال را انجام میدهند که با ارزش های عام بشری ضدیت دارند. در متن فتوا گفته شده که سلفیان اساس گروه «دولت اسلامی» ممنوعه در تاجکستان را تشکیل میدهند و تهدید جدی به بار می اورند. انها در مدت زمان کوتاه میتوانند تاجکستان را به سوریه، عراق، یمن یا افغانستان مبدل سازند. شورای علمای دینی تاجکستان در اعلامیه خود مسلمانان کشور را به متحدشدن و مقابله با سلفیان دعوت نموده است. در جامعه کارشناسان بلافاصله به اعلامیه روحانیون کشور توجه مبذول داشته اند. تحلیگران میگویند که صدای روحانیون اسلام عنعنوی در کشور در مبارزه با سلفیان بسیار مهم است. مدینه صابرووا کارشناس مستقل در مصاحبه با خبرگزاری «سپوتنیک» در این مورد گفت:

روحانیون عنعنوی در تاجکستان با سلفیان فعالانه مقابله میکنند. انها عملاً حکومت را شش سال قبل به اعلان مکتب میانه رو مذهب حنفی اسلام به مثابه مذهب رسمی مسلمانان در تاجکستان مجبور ساختند. این امر مستثنی شده نمی تواند که به اساس پافشاری اسلام عنعنوی، مقامات تاجک جوانان تاجک را که به کشورهای عربی جهت فراگیری تعلیمات اسلامی رفته بودند، برگردانده اند. روحانیون اظهار داشته که جوانان که مدارس عربی را تمام کرده، به تعمیم کنندگان مفکوره سلفی مبدل گشته اند.

قابل یاداوری است که ارگان های امنیتی تاجکستان با سلفیان فعالانه مبارزه میکنند. در ماه جنوری سال روان محکمه عالی تاجکستان سلفیان را با سازمان های افراطی یکسان ساخت. ارگان های امنیتی پیروان این فرقه را حالا به اساس ماده قانون جزا به خاطر دعوت به فعالیت های غیرقانونی تعقیب میکنند. سعادت علیمووا مولف گزارش سلفیزم در اسیای مرکزی و امر مرکز اطلاعاتی — تحلیلی «شرق» در دوشنبه میگوید:

بعد از بهار عربی سلفیان بصورت محسوی فعالتر شدند. نقش انتیرنیت در پخش و گسترش دیگاه های انها بسیار بلند است. ولی تا به حال در اسیای مرکزی تعبیر و تفسیرکنندگان انتیرنیت وجود ندارند. بدان معنی که منطقه تازه در این راه گام گذاشته است. ما انچه را که در شرق نزدیک وجود دارند، نداریم، ولی شاید فردا بوجود ایند.

سلفیان را اکثراً بنام بنیادگرایان یا وهابیون نیز یاد میکنند. انها مکاتب مختلف حقوقی را نفی میکنند و جهت بازگشت به اساسات زمان اسلام اولیه دعوت بعمل می اروند. سلفیان همچنان ارزش های مدنیت های دیگر را نیز مورد انتقادات شدید قرار میدهند. انها عقاید شان را از طریق پخش اثار و وصایای انتیرنیتی تبلیغ میکنند که توسط جوانان که در کشورهای عربی تعلیم دیده، پیش می برند. زرینه دانشیارووا چنین معلومات میدهد:

هر گونه تعلیمات و سمتگیری ها انگاه خطرناک است، وقتیکه در برابر خود اهداف و وظایف سیاسی قرار میدهند و وقتیکه پیروان انها به دور کدام سازمان ها در خارج از کشور متحد میشوند. و انها اهداف و وظایف دیگر دارند. و زمانیکه انها جهت اوردن چنین مفکوره ها به تاجکستان تلاش می ورزند — این کار خطرناک ثابت میشود. و انها اهداف را مطرح می سازند که به سمتگری همگانی و ترقی ضدیت دارند که ما حال در راه ان پیش میرویم. این کار خطرناک است.

کارشناسان عقیده دارند که مبلغین سلفی فعالانه کار اجیرساختن اتباع تاجکستان به صفوف گروه های مسلح که در شرق نزدیک می جنگند، پیش می برند. تحلیگران، ضمن صحبت در باره شیوه های مبارزه با سلفیزم اتخاذ اقدامات مختلف پیشگیرانه، حل پرابلم های اجتماعی جوانان را پیشنهاد میکنند و میگویند که بدینوسیله زمینه فعالیت مبلغین وهابیت و امکان پخش مفکوره های انها را میتوان از بین برد. گام مهم دیگر — حمایت از اسلام عنعنوی است. این کار به وسیله گسترش تعلیمات عنعنوی بر مبنای مکتب مذهب میانه رو حنفی دین اسلام که طی قرون متمادی در تاجکستان وجود دارد، تحقق یافته میتواند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала