روسیه علیه ترکیه تحریمات وضع میکند

© REUTERS / Umit Bektasروسیه علیه ترکیه تحریمات وضع میکند
روسیه علیه ترکیه تحریمات وضع میکند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به حکومت روسیه در مورد طرح اقدامات در عرصه های اقتصادی و بشری در پاسخ به حمله تجاوزکارانه از طرف ترکیه هدایت داده شده است. این مطلب را دمیتری میدویدیف صدراعظم روسیه اعلام داشته است.

به گفته اغای میدیویدف، اقدامات محدودیتی فدراسیون روسیه نسبت به ترکیه در پاسخ به حمله بر طیاره سو — 24 به تحقق پروژه های مشترک سرمایه گذاری، کار کمپنی های ترکیه در روسیه و صادرات اموال مربوط میگردند.

میدویدیف گفت: پیشنهادات که کابینه وزرا طرح میکند، باید در سند واحد نورماتیفی تسجیل شوند — به احتمال زیاد، این فرمان رئیس جمهور و اتخاذ مصوبات حکومت بر بنیاد ان خواهند بود. در این اسناد صحبت راجع به وضع محدودیت ها و ممنوعیت ها بر فعالیت های اقتصادی ساختارهای ترکی در خاک روسیه، قیودات و ممنوعیت ها بر واردات محصولات، بشمول مواد غذایی، اجرای امور و خدمات کمپنی های ترکیه و دیگر اقدامات محدودکننده مطرح بحث بوده میتواند.

صدراعظم افزود که محدودیت ها میتوانند به سلسله کامل پروژه های سرمایه گذاری ها، که «همکاری در باره انها به سطح عالی با این دولت تعیین میشد» مربوط گردد. صدراعظم گفت: این قراردادها، پروژه های سرمایه گذاری میتوانند متوقف گردند و یا لغو شوند.

به عقیده کارشناسان، صحبت میتواند راجع به قطع ممکن صادرات گاز روسیه به ترکیه مربوط گردد. در انقره بر اوضاع به خبرگزاری «سپوتنیک» چنین تبصره نمودند.
معاون صدراعظم ترکیه نعمان کورتلموش گفت:

همه صحبت ها در این باره قبل از وقت است و وضع واقعی امور را منعکس نمی سازند. قطع مناسبات اقتصادی هم با منافع ترکیه و هم منافع روسیه ضدیت دارد. نه روسیه و نه هم ترکیه با درنظرداشت این که روسیه تا چه حد صادرکننده بزرگ گاز طبیعی محسوب میشود، دست به اقدامات نخواهند زد که مانع صدور گاز روسیه به بازار اروپایی از طریق ترکیه شوند. معتقدم که تشنج بوجود امده در مناسبات ما میتواند بدون بکاربرد تحریمات اقتصادی حل خواهد شد، چون این کار با منافع دراز مدت هر دو کشور مطابقت ندارد.

باوجود وضع متشنج موجود، دیالوگ مشارکتی را طرفین، به اساس پیشبینی نعمان کورتلموش، قطع نخواهند کرد.

او میگوید: حادثه در سرحد به تشدید جدی تشنج در مناسبات روسیه و ترکیه منجر گردید. طوریکه معلوم است، قبلاً بین دو کشور وضع متشنج به ارتباط تخلف طیارات روسیه از حریم هوایی ترکیه بوجود امده بود. ولی من معتقدم که ترکیه و روسیه، به مثابه همسایگان و شرکای ستراتیژیک که همکاری های نزدیک اقتصادی و سطح بلند همکاری های تجارتی انها را با همدیگر مربوط می سازند، تمام اقدامات لازم برای حل عاجل پرابلم ها و عادی ساختن مناسبات دوجانبه اتخاذ خواهند کرد. نه روسیه و نه هم ترکیه از از دیالوگ و همکاری امتناع نخواهند ورزید، چون این کار با منافع دراز مدت هر دو کشور مطابقت ندارد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала