ایردوغان، با سقوط دادن طیاره سو – 24 روسیه، هم به روسیه و هم به منافع ترکیه خیانت کرد

© Sputnik / Dmitriy Vinogradovسو 24
سو 24 - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
حادثه سقوط طیاره سو – 24 روسیه و پیامدهای ان

 

یسیهیدی سوگا جنرال سکرتر کابینه وزرای جاپان، ضمن تماس بر حمله طیاره F-16 ترکیه بر طیاره بمبارد سو — 24 روسیه بالای خاک سوریه اظهار امیدواری نمود که همه جوانب ذیعلاقه از برخورد خونسردانه کار خواهند گرفت و جامعه بین المللی یکپارچگی در مقابله با تروریزم حفظ خواهد کرد.

ولی، حفظ خونسردی، با درک اینکه با تو خیانت کردند، به عقیده اندری ایوانوف همکار علمی ارشد انستیتوت تحقیقات بین المللی انستیتوت روابط بین المللی وزارت خارجه روسیه و کارشناس خبرگزاری «سپوتنیک» دشوار خواهد بود.

ایوانوف گفت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه حمله طیاره F-16 ترکیه بر طیاره بمبارد سو — 24 روسیه را «ضربه خائینانه بر پشت» خواند. طیاره روسیه بر تروریستان در خاک سوریه بمبارد میکرد و هیچگونه تهدیدی را برای ترکیه به بار نمی اورد.

عمل نیروی هوایی ترکیه که به کشته شدن حد اقل یک پیلوت روسی منجر شد، خشم را در روسیه برانگیخت. در مقابل سفارت ترکیه در مسکو میتنگ برگزار شد که در ان مردم شعارهای «قاتلان!» در دست داشتند.

در روسیه، واضحاً، قبلاً میدانستند که در ترکیه نسبت به تروریستان برخورد نسبتاً ملایمتر مینمایند. بطور مثال، نسبت به انهایی که علیه روسیه در قفقاز شمالی می جنگیدند، وفاداری نشان میدادند. ولی مسکو باوجود این سعی می کرد با انقره مناسبات مشارکتی عیار سازد. کمپنی های ساختمانی ترکیه در روسیه قراردادهای پرمنفعت دریافت میکردند. بازارهای روسیه بروی تولیدکنندگان محصولات زراعتی و صنایع سبک گشوده بودند. شهرهای روسیه در ترکیه بس های را خریداری میکردند که در کارخانه جات ترکیه مونتاژ میشدند. توریستان روسیه به شهرهای استراحتی ترکیه می رفتند. کارپوریشن «روس اتم» با پول خود ستیشن برق اتمی در ترکیه اعمار میکرد. پس چرا ترکیه بر شریک مطمئین اقتصادی خود از پشت چنین ضربه خائینانه وارد ساخت؟

واقعیت امر اینست که مسکو و انقره حوادث جاری در سوریه را بصورت متفاوت ارزیابی میکنند. برای روسیه داعش — سازمان تروریستی است که مردم ملکی، بشمول اطفال، را بصورت وحشیانه به قتل می رسانند، اعضای بدن انسان را می فروشد، آثار تاریخی را از بین می برد که نباید انتقال و فروخته شوند، نفت را در اراضی اشغالی نفت خیز به بهای ناچیز می فروشند و نرخ جهانی نفت را پائین می اورند. ولی برای ترکیه — این «واقعیت نو» است، طوریکه یکی از اعضای حکومت ترکیه چند قبل در مورد پذیرش داعش به این عنوان دعوت بعمل اورد. و برای ان این «واقعیت» بسیار مفیید است. اطلاعات در دست است که یکی از اعضای خانواده رئیس جمهور رجب ایردوغان در تجارت نفت با داعش شامل است. برعلاوه، ایردوغان «اسلامگرای میانه رو» به سقوط رژیم بشار اسد چشم بسته، تا بخش از خاک سوریه را که زمان جز امپراطوری عثمانی بود، تحت سلطه خود قرار دهد و عظمت گذشته را که او ارزوی ان را دارد، احیا کند. تا چند ماه قبل اغای ایردوغان خیال میکرد که این رویای وی به زودی تحقق خواهد یافت.

در این وقت روسیه در جنگ در سوریه مداخله نمود. پیلوتان روسیه توجه شان را بر ضربات بر داعش و گروه های دیگر تروریستی متمرکز ساختند. زمانیکه در این کار موفقیت ها حاصل شدند و تروریستان تلفات قابل ملاحظه انسانی، خسارات تخنیکی و ذخایر مهمات متحمل شدند، نیروهای هوایی — فضایی روسیه کار نابودسازی شبکه اقتصادی داعش را اغاز کرد. یعنی صنایع نفتی، ذخایر نفتی و قطارهای تانکر های نفتی که داعشیان نفت را در انها به ترکیه انتقال میدادند. در نتیجه انهایی که در ترکیه از داعش نفت ارزان دریافت میکردند، خسارات عظیم متحمل شدند. همین کار را رئیس جمهور ایرودغان تحمل کرده نتوانست. از همینرو پیلوتان ترکی بر طیاره روسیه ضربه وارد ساختند. پس معلوم شد که ایردوغان با دفاع از کاروبار کثیف نفتی خانواده خود از شیاطین داعش دفاع میکند.

آیا سیاست اغای ایردوغان با منافع ملی ترکیه مطابقت دارد یا خیر؟ به هیچ وجه نه، به خاطریکه با منافع ترکیه مناسبات حسن همجواری و همکاری متقابلاً مفید با روسیه مطابقت دارد.

برای روسیه نیز ترکیه به مثابه شریک قابل قبول است. ولی، طوریکه معلوم میشود، برای روسیه ایردوغان به مثابه رئیس جمهور ترکیه قابل قبول نیست.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала