آیا پروژه های اکویا و «جریان ترکی» لغو خواهند شد؟

© AFP 2023 / Adem Altanمناسبات روسیه - ترکیه
مناسبات روسیه - ترکیه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نظر کارشناس در باره مناسبات روسیه ترکیه

 

بعد از حادثه سقوط طیاره سو — 24 روسیه که بالای خاک سوریه توسط طیارات نیروی هوایی ترکیه سرنگون گردید، روسیه میتواند در مجموعه اقدامات نسبت به ترکیه لغو یا متوقف ساختن پروژه های مانند اعمار لوله گاز «جریان ترکیه» و ستیشن برق اتمی «اکویا» شامل سازد. در این باره الکسی اولوکایف وزیر انکشاف اقتصادی روسیه اعلام داشت.

یلدیز نورشین گیونی کارشناس عرصه انرژی و رئیس فاکولته مناسبات بین المللی و سیاست شناسی پوهنتون تخنیکی در مصاحبه با خبرگزاری «سپوتنیک» بر وضع موجود به ارتباط بروز حادثه در عرصه انرژی تبصره نموده است. به گفته گیونی، باوجود افزایش تشنج در مناسبات ترکیه — روسیه، هر دو کشور، ضمن صحبت در مورد همکاری متقابل در عرصه انرژی، اصل احتیاط را مراعات میکنند. کارشناس پیشبینی میکند که روسیه به قطع کامل همکاری با ترکیه در عرصه انرژی متوسل نخواهد شد: «ادامه همکاری متقابل در مورد پروژه های انرژی با جانب ترکیه موقعیت روسیه را به مثابه تولیدکننده و صادرکننده مطمئین مواد سوخت و انرژی به بازار جهانی انرژی را تائید میکند. ستیشن برق اتمی اکایا در میسین، مانند پروژه لوله گاز «جریان ترکی»، وسایل مهم این بازار شمرده میشوند. در این مورد صحبت بر سر مطمئین بودن چنین بازیگر بزرگ، مانند روسیه مطرح بحث می باشد. ترکیه گام را در جهت تحقق اعمار دومین ستیشن برق اتمی برداشته است و در اینده نزدیک بنیان گذاری سومین ریاکتور اتمی در نظر می باشد. به این ارتباط، در باراز جهانی انرژی رقابت جدی بین المللی وجود دارد. باور دارم که روسیه در شرایط کنونی به قربانی نمودن ان اندوخته های بزرگ مقیاس مناسبات که با ترکیه در این عرصه حاصل گردیده، حاضر نخواهد شد".

در عین حال، گیونی خاطرنشان ساخت که منازعه که در نتیجه حادثه طیاره سقوط داده شده سو — 24 بوجود امده، به جدی ترین بحران در مناسبات روسیه — ترکیه بعد از جنگ سرد مبدل گشته است. گیونیی گفت: " مساله سوریه چنان خصوصیت کسب کرده که در ان کدام اقدام یکی از شرکت کنندگان منازعه میتواند بصورت مستقیم راساً چند شرکت کننده دیگر را متاثر خواهد ساخت. این کار به خاطر صورت میگیرد که در سوریه رقابت سرختانه بین غرب و روسیه، بین کشورهای منطقه و بازیگران خارجی جریان دارد. تا به حال روسیه و ترکیه — دو دولت بانفوذ که تاریخ طولانی مناسبات سیاسی دارند، میتوانستند تضادهای که بروز میکردند، هوار سازند و انها را تا رویارویی نهایی نمی رساندند. امیدوارم که رهبران دو کشور بتوانند دیالوگ سازنده برای بحث در باره اختلافات موجود و حل بعدی انها راه اندازی کنند، چون این کار به نفع هر طرف می باشد".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала