بروکسل نمی داند با پناهجویان چه کار کند

© AP Photo / Marko Drobnjakovicپناهندگان
پناهندگان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
حران پناهندگان در اروپا

بحران مهاجرت در اروپا چنان تعداد زیادی پرابلم ها را عریان ساخت که، ظاهراً به نظر میرسد که ماموران اروپا نمی دانند که در قدم اول به کدام اقدام دست بزنند. ولی مساله عمده اینست که جامعه و حکومت برای پذیرش چنین تعداد پناهجویان از کشورهای شرق نزدیک و افریقا که غرق میشدند، اماده نبودند.

محله مسکونی کوچک زومتی در ساکسونیای تحتانی به بسیار زودی شهرت خواهد یافت. مقامات المانی در انجا جابجاساختن 750 پناهجو، یعنی 5 نفر بر سره هر باشنده محلی که به تعداد 102 نفر در اینجا به سر می برند، پلان نموده است. حالا انها کاملاً سراسیمه شده و روشن نیست که کی امنیت انها را تضمین خواهد کرد و چه کسی بر نظم نظارت خواهد کرد. قبل از این فقط دو پولیس از عهده اعاده نظم برامده میتوانستند، ولی حالا زمان دیگر فرار میرسد. واضح است که در صورت چنین برخورد مقامات همه مردم نسبت به اینده خوشبین نمی باشند. در نتیجه اروپا عملاً به دو جناح تقسیم شده است: در بسیاری کشورهای اروپایی میتنگ ها هم به دفاع از پناهجویان و همچنان برخلاف انها برگزار شده اند. در انتیرنیت پیوسته اطلاعات منفی راجع به پناهجویان منتشر میشوند. تعداد هرچه بیشتر کارشناسان این سوال مطرح می سازند که به چه تعداد جنگجویان واقعی بنام پناهجویان وارد اروپا شده اند. دیگران دعوت بعمل می اورند که نباید به همه به دیده شک و تردید نگریست و با خانواده های که درخواست پناهندگی میکنند، باید کمک نمود. زیرا این مردم را چیزی به فرار به بی سرنوشتی مجبور ساخته است. گریگوری دوبرامیلوف معاون انستیتوت تحقیقات تطبیقی سیاسی میگوید که در نتیجه حل مساله پناهجویان شکل ناسالم کسب نموده، به خاطریکه بیروکراسی اروپایی از بیروکراسی های دیگر هیچ تفاوت ندارد و سیاستمداران برعکس اماده اند دست به راه حل های سریع بزنند.

بروکراسی اروپایی به چنین ورود سیل اسای پناهندگان اماده نبود که حالا در اتحادیه اروپایی بوجود امده است. انها همچنان نه از نقطه نظر بیروکراسی اماده نیستند و نمی دانند که کدام اقدامات را باید اتخاذ کنند. فعلاً این حرکات مختلف الجهت، نامنظم و به حد کافی غیرسیستمی می باشند. مطلقاً روشن است که در شرایط کنونی و در این باره رئیس جمهور روسیه طی صحبت در اجلاس بیست گانه بزرگ گفته بود که باید مساعی نه تنها اتحادیه اروپایی، بلکه روسیه و امریکا برای حل مساله مهاجرین و پناهجویان در اتحادیه اروپایی هماهنگ ساخت.

پاویل سویاتنیکوف کارشناس ارشد فوند دورنمای تاریخی یاداوری میکند که پرابلم های نو مربوط به پناهندگان بر پرابلم های موجوده و مسایل حل ناشده افزوده میشوند:

اول اینکه، بحران مربوط به تهدید خروج انگلستان از اتحادیه اروپایی در ان اتحادیه جریان دارد و در انجا همه پرسی پیشبینی میشود. حتی اگر انگلستان خارج هم نگردد، پس یک سلسله امتیازات را مطالبه خواهد کرد که در نتیجه اروپای دارای دو سرعت بوجود خواهد امد. یعنی یک قسمت ان دولت واحد اعمار خواهد کرد و بخش دیگر ان در کانفدراسیون نرم شامل خواهد بود. اروپایان باید این مساله را همین اکنون حل کند، به خاطریکه اروپا به شکل کنونی ان نمی تواند با مشکل پناهجویان بصورت موثر مبارزه کند. در اروپا نه تنها بحران مهاجرت، بحران سرحدی، بلکه بحران اداره وجود دارد و از همینرو شک وجود دارد که انها به بستن سرحدات قادر شوند و طبعاً، حکومت های ملی، هرکدام به نفع جیب خود و نفع رای دهنده خود عمل میکنند. این امر نورمال است، ولی با اصول وحدت اروپایی و تلاش ایجاد دولت واحد اروپایی مطابقت ندارد.

در نتیجه این بی سروسامانی باشندگان محله مسکونی کوچک زومتی و صدها شهرک دیگر در سراسر اروپا که روزی خواهند دید که سیاستمداران و ماموران حل مسایل جهانی را بردوش انها انداخته، با مشکلات دست به گریبان خواهند شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала