رسانه های امریکایی عقیده دارند که نظام جهانی لیبرال – دموکراتیک درز بر داشته است

© AFP 2023 / Emmanuel Dunandدفتر روزنامه نیویارک تایمز
دفتر روزنامه نیویارک تایمز - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شکست نظام جهانی لیبرال – دموکرات

روزنامه « «New York Timesنوشته که در 25 سال اخیر نظام سرمایه داری لیبرال — دموکراتیک در جهان حاکم بود. باوجود ان که این نظام ایدیال نبود و همه با آن موافق نبودند، ولی مواضع آن به حد کافی با ثبات به نظر میرسیدند. تصور کردن این دشوار بود که این نظام از هم فرو خواهد پاشید و انهم اینکه جای ان را چیزی دیگر خواهد گرفت.
هنگام که اعمال تروریستی 11 سپتمبر، جنگ عراق و بحران مالی رخ دادند، بسیاری ها را همبستگی و تفاهم موجود در جامعه غربی متعجب ساختند. در آن زمان در جهان در مقابل لیبرالیزم معمول هیچ بدیل، مانند فاشیزم و یا کمونیسم در زمان خود، وجود نداشت.
روزنامه نوشته: «ولی در اواخر سال 2015 وضعیت تغییر کرد و برای اولین بار «خدشه پذیری نظام لیبرال جهانی، نه پایداری آن نمایان و به موضوع سال مبدل گردید»». این وضع مخصوصاً در اروپا محسوس بود که در آنجا احزاب مرکزگرا جنبش هایی را مغلوب می‌کردند که مفکوره متحد شدن اروپا را به مخاطره می انداختند. حالا در اطراف اتحادیه اروپا — در یونان، هنگری و پولند چنین پیروزی ها دیده نمی شوند. و در 2015 احزاب حاکم در انگلیس، فرانسه، اسپانیه و سویدن به ملی گرایان در کشورهای خود بازنده شدند.
مولف مقاله می نویسد که احزاب افراطی به خاطر به پیروزی می‌رسند که مرکزگرایان ضعف خود را نشان دادند. بطور مثال، تصمیم انگیلا میرکیل در باره گشودن سرحدات به روی پناهجویان شرق نزدیک در میان پیروان سیاست جهانی شدن مورد قدردانی قرار گرفت، ولی این روند موجب رشد گرایش هایی شد که لیبرالیزم اروپا را تهدید می کنند. احتمالاً داعش سقوط خواهد کرد، ولی این جنبش با بسیج نمودن پیروان نو و نوتر خود از کشور های غربی الگوی جدید مقابله با پدیده‌های معاصر را تشکیل داده و پوتین با انجام سیاست نظامی در کشور های خارجی همجوار و در شرق نزدیک چهره دنیای غربی را تضعیف کرد.
در باره ایالات متحده می‌توان گفت که اگر دونالد ترامپ را در نظر نگیریم، حادثه عمده سیاسی سال را که پایان می یابد، می‌توان ظهور «چپگرایان جدید » تلقی کرد. و خود ترامپ نیز با چگونگی رفتار و شیوه ملی گرایی اروپایی خود و با خودکامگی آمریکایی نشان داده که اگر چنین تعداد بیشتری انتخاب کنندگان حاضرند به او رای بدهند، پس تعداد کمتر مردم به دموکراسی باور دارند. نظرسنجی ها همین گرایش را نشان دادند.
در عین حال،مولف مقاله منتشره در «نیو یارک تایمز» معتقد است که ترامپ به نامزدی ریاست جمهوری امریکا نخواهد رسید و جرمی کوربین و مارین لو پین در راس کشور های خود قرار نخواهند گرفت و سویدن فاشیستی نشده و اتحادیه اروپا فرو نخواهد پاشید و روایت ها در باره تبدیل اروپا به امپراتوری اسلامی و یا دولت نوع ستالینی به خیال پرستی می مانند، نه به واقعیت در آینده.
واضح است که لیبرالیزم برای مدتی باقی خواهد ماند، ولی به نوشته «نیو یورک تایمز» غرب باید برای اولین بار در طول سال‌های متمادی در این مساله خود را مجدداً بیمه کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала