تمویل کامل نیروهای امنیتی انتظار اصلی افغانستان از نشست وارسا

© AP Photo / Alik Kepliczتمویل کامل نیروهای امنیتی انتظار اصلی افغانستان از نشست وارسا
تمویل کامل نیروهای امنیتی انتظار اصلی افغانستان از نشست وارسا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مقام‌های دولتی می‌گویند که دولت افغانستان از سران کشورهای عضو ناتو در نشست وارسا انتظار دارد تا اعضای این سازمان تعهد نمایند که نروهای امنیتی افغانستان را تا پنج سال دیگر تجهیز و تمویل می‌کنند.

نشست سران کشورهای عضو ناتو قرار است در روزهای هشتم و نهم ماه جولای در شهر وارسای پولند برگزار شود. هدف برگزاری اصلی این نشست چگونگی ادامه کمک‌های مالی جامعه جهانی به دولت افغانستان است.

 حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان، امروز که در مورد آمادگی‌ها و توقعات دولت افغانستان از نشست وارسا به خبرنگاران معلومات می‌داد، گفت که دولت افغانستان انتظار دارد که اعضای ناتو تا پنج سال آینده سالانه پنج میلیارد دالر به منظور تجهیز و تمویل نیروهای امنیتی افغانستان بپردازند. به گفته آقای اتمر، این توقع در چوکات موافقت‌نامه‌هایی که قبلا میان افغانستان و ناتو و همچنین ایالات متحده امریکا به امضا رسیده‌اند، صورت می‌گیرد.

مشاور امنیت ملی افغانستان،‌ بر تجهیر قوای هوایی این کشور توسط کشورهای عضو ناتو نیز تاکید کرد و گفت که باید برای تقویت این نیروها سرمایه‌گذاری‌های لازم صورت گیرد. به گفته او، هرچند نیروهای هوایی افغانستان طی دو سال اخیر رشد قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند، اما باآنهم نیازمند تجهیزات و امکانات بیشتر هستند. وی گفت که دولت افغانستان انتظار دارد که یک نیروی هوایی کامل داشته باشد. به گفته آقای اتمر، تا زمان تجهیز و تقویت کامل این نیروها، کشورهای عضو ناتو در افغانستان در زمینه‌های حمایت‌های هوایی و کشفی نیروهای امنیتی داخلی را یاری رسانند.

ادامه ماموریت حمایت قاطع که شامل مشورت،‌ آموزش و حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان می‌شود،‌ نیز از دیگر خواست‌های دولت این کشور از نشست سران کشورهای عضو ناتو در وارسا است.

حنیف اتمر در این کنفرانس خبری همچنین تاکید کرد که دولت افغانستان انتظار دارد تا کشورهای عضو ناتو در نشست وارسا روی ابعاد جنگ جاری در افغانستان نیز تمرکز داشته باشند. او از سران کشورهای عضو ناتو خواست تا در نشست وارسا پیام صریحی به کشورهای منطقه بدهند و بگویند که دولت افغانستان در این جنگ تنها نیست. به گفته آقای اتمر، جنگ جاری در افغانستان دارای ابعاد منطقوی و بین‌المللی است و جامعه جهانی باید این مساله را درک کند. او گفت که دولت افغانستان مسوولیت‌های خود را در قبال این جنگ ادا کرده و همیشه پیام‌های صریح صلح داده اما در برابر این پیام‌ها، جواب برخی از کشورهای منطقه منفی بوده است. اشاره مشاور امنیت ملی افغانستان به موضع‌گیری‌های پاکستان در قبال مذاکرات صلح است. دولت افغانستان بارها از پاکستان خواسته تا در روند گفتگوهای صلح صادقانه عمل کند، اما تاکنون در این زمینه اقدام قناعت بخشی از سوی دولت پاکستان ندیده است.

مذاکره مستقیم با پاکستان

مشاور امنیت ملی افغانستان در کنفرانس خبری امروز خود تاکید کرد که دولت افغانستان از ابتدا که تلاش‌های برای انجام گفتگوهای صلح را آغاز کرد، خواست که با پاکستان مذاکرات مستقیم داشته باشد. به گفته آقای، دلیل این اقدام این بود که گروه طالبان بدون حمایت پاکستان نمی‌توانست به جنگ خود در داخل افغانستان ادامه بدهد.

مشاور امنیت ملی گفت که اعضای کشورهای عضو ناتو نیز اکنون به این عقیده رسیده‌اند که مشکل اصلی در افغانستان،‌ سیاست‌های حمایت پاکستان از گروه‌های تروریستی است. به گفته او، کشورهای عضو ناتو در طول چند سال اخیر نزدیک به سه هزار نفر در افغانستان قربانی داده‌اند و از همین‌رو می‌خواهند بدانند که پشت این کشتار کدام کشورها قرار داشته‌اند.

حنیف اتمر همچنین در این کنفرانس خبری گفت که دولت پاکستان تاکنون خواست‌های مشخص خود را از دولت افغانستان مطرح نکرده است. به گفته او، مقام‌های دولت پاکستان همیشه بالای افغانستان اتهام وارد کرده اما برای قناعت ساختن خود در مورد این اتهام‌ها اسنادی هم ارایه کرده نتوانسته‌اند.

مشاور امنیت ملی افغانستان دولت پاکستان را بار دیگر متهم به حمایت از گروه‌های تروریستی به ویژه گروه طالبان کرد. آقای اتمر گفت، پیامی که از سوی رهبر جدید گروه طالبان به مناسبت نزدیک شدن روزهای عید منتشر شده، از همان مکانی صادر شده است که ملا اخترمحمد منصور به قتل رسید. او تایید که افغانستان بارها شواهد موثقی مبنی‌بر حمایت پاکستان از گروه‌های تروریستی ارایه کرده اما تاکنون از سوی دولت آن کشور جدی گرفته نشده است.  

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала