فاجعه که حیات بشریت را تهدید میکند

© AFP 2023 / David McnewПриродные пожары в Калифорнии
Природные пожары в Калифорнии - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سطح تنوع حیاتی زمین فوق العاده پاهین آماده و حیات بشریت را تهدید میکند

انواع مختلف گیاه ها و حیوانات در حفظ صحت ما مساعدت می نمایند، اما محقیقین دانشگاه لندن اظهار داشتند که سطح امنیت تنوع زیستی زمین بسیار پائین آمده است. این که چه مفهوم و چه خطرات را با خود دارد، روی این مساله بحث می نمایم.

دانشمندان طی مقاله ی در نشریه علمی Science مینویسند: برای 71% نفوس انسانها که در 58% قلمرو زمین زندگی میکنند، تنوع زیستی زمین به سطح رسیده است که سطح اکوسیستم  ضروری برای حیات بشریت را در شک و ترد آورده است.

کارشناسان تاکید میکنند که سطح تنوع زیستی زمین آنقدر وخیم شده است که میتواند تاثیر منفی بالای اکوسیستم و زندگی بشریت بگذارد.

محققین در اثر علمی خود به گزارشات دانشمندان اتکا کرده اند که در اوقات مختلف 2.38 ملیون نسخه گزارش در مورد بیش از 39000 نوع زندجان و بیش از 18000 محل زیست در سراسر جهان جمع آوری شده است.

آنها سعی ورزیدند ارزیابی کنند که بخصوص بعد از حضور زندجان ها در این یا آن محل تا چه حد سطح تنوع زیستی محل تغییر کرده است.

لازم به ذکر است که مناطق مراتع، دشت ها، چمن ها و مناطق بوته زار، جنگلات و بیشه زارها از این بایت بیشتر آسیب دیده اند.

کارشناسان به کمک "اندکس ارزش تنوع زیستی" که تغییر تعداد انواع زندجان ها را تثبیت می نماید، میتوانند امکان سطع نهائ چنین تغیییرات را تعیین نمایند. گفته میشود  که کاهش اندکس ارزش تنوع زیستی تا 10% خطری برای طبعیت ندارد. به عباره دیگر، اگر در غیاب انسانها، یعنی در اوایل تعداد انواع زندجانهای داخلی محل زیست 90% باشد، برای زیست بی خطر است.  

Tim Newbold توضیع میدهد: محقیقین به اثبات رسانیدند که سطح امنیت تنوع حیات زمین تا 85.6 % کاهش یافته است. "ما میدانیم که ناپدید شدن انواع زندجان، بالای اکوسیستم زمین تاثیر فوق العاده منفی دارد، اینکه به شکل صورت میگرد، هنوز تحلیل نگردیده است. اما در اکثر قسمت های زمین ما به سطح رسیده ایم که انسان باید مداخله و از اکوسیستم حمایت نماید.

دانشمندان میگویند که مناطق پرجمعیت انسان بیشتر از این بابت متضرر شده و این مساله دانشمندان را نگران ساخته است، زیرا به صحت انسان بسیار مضر است.

دانشمند انگلیسی Andy Purvis  میگوید: بطور مثال نگران کننده است که استفاده نادرست زمین برای زراعت تا حد رسیده که باعث کاهش سطح تنوع زیستی گردیده است و حالا زندگی را تهدید می نماید.

به گفته او، اکثر مردم از وخیم شدن وضع تنوع حیاتی نگران اند، اما وخیم شدن وضع اقلیم میتواند عواقب بسیار سنگین و خطرناک را باخود داشته باشد.

دانشمند نیوبولد به این نظر است:"تغییرات بیشتر در محلات پرتجمع اسنانها صورت گرفته است که بالای صحت فیزیکی و روانی انسان تاثیر میگذارد. برای حل این پرابلم، ما باید سعی ورزیم مناطق با گیاه های طبعی را حفظ کنیم و زمین را برای استفاده سالم از آن آماده نمایم.

دانشمندان امیدوار اند که تحقیقات آنها برای حفظ تنوع زیستی زمین تحت توجه ارگانهای دولتی و بین المللی قرار گیرد.

جرمی توماس جانور شناس میگوید که در این اواخر سطح تکثر پروانه ها در سراسر جهان کاهش یافته است که به نظر دانشمندان یگانه عامل اساسی نابودی پروانه ها فعالیت غیر سالم انسانها از طبعیت میباشد.

به گفته وی، انسان محل زیست حشرات و زندجانها را ویران نموده برای خود تعمیر و شبکات ضروری را میسازد، در نتیجه پروانه ها از یک سلسه گیاه های ضروری و حیاتی شان محروم میشوند و ازبین میرود که به تدریج  بالای سایر زندجانها تاثیر منفی میگذارد.

 

.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала