هلمند ولایتی همیشه درگیر جنگ

© Flickr / Afghanistan Mattersهلمند ولایتی همیشه درگیر جنگ
هلمند ولایتی همیشه درگیر جنگ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
با گسترش دامنه جنگ و درگیری در نزدیکی‌های شهر لشکرگاه مرکز ولایت جنوبی هلمند، نهادهای امنیتی تازه به خلاهالی موجود امنیتی در این ولایت استراتژیک پی برده‌اند.

ولسوالی‌های گرشک، نادعلی و ناوه که از ولسوالی‌های درجه اول ولایت هملند به شمار می‌روند، این روزها شاهد درگیری‌های سنگین میان نیروهای امنیتی افغانستان و جنگجویان طالبان است. ولسوالی ناوه که بخش‌های آن طی دو روز اخیر میان نیروهای امنیتی و طالبان چند بار دست به دست شده‌اند، در بیست کیلومتری لشکرگاه قرار دارد.

ولایت هلمند که در مسیر شاهراه کابل-هرات موقعیت دارد، همیشه در مرکز توجه جنگجویان گروه طالبان قرار داشته است. این ولایت بدلیل داشتن مرز طولانی با پاکستان و حاصل‌خیز بودن آن، از همان زمان سقوط رژیم طالبان تاکنون مورد تخت و تاز جنگجویان این گروه قرار داشته است. اکثریت کشت‌زارهای ولایت آشوب‌زده هلمند را تریاک تشکیل می‌دهد و طالبان از این کشت‌زارها سود زیادی می‌برند. آن طوری‌که مقام‌های امنیتی می‌گویند، طالبان بیشترین مصارف خود را از طریق موادمخدر بدست می‌آورند. بیش از شصت درصد کل مواد مخدر افغانستان تنها از ولایت هملند بدست می‌آید.

در سال‌های گذشته معمولا در فصل جمع‌آوری محصولات تریاک دامنه‌ ناامنی‌ها در ولایت هلمند گسترش می‌یافت اما پس از مدتی جنگ و درگیری‌ها کاهش پیدا می‌‌کرد. اما، امسال جنگ در ولایت هلمند برخلاف‌ سال‌های گذشته‌ متفاوت است. درگیری‌های جاری که از نزدیک به یک ماه پیش شدت بیشتری گرفت، اکنون در نزدیکی‌های شهر لشکرگاه سرایت کرده است.

مقام‌های ارشد امنیتی می‌گویند که جنگ جاری در ولایت هلمند با جنگ‌ سال‌های قبل طالبان تفاوت دارد و این گروه برای تحت کنترول درآوردن این ولایت، استراتیژی جدیدی در پیش گرفته‌اند.

جنرال مرادعلی مراد، معاون ستاد ارتش افغانستان که برای رهبری جنگ علیه طالبان به ولایت هلمند به سر می‌برد، روز جمعه در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که جنگجویان طالبان در این جنگ حامیان خارجی بسیار قوی دارند. آقای مراد همچنین افزود که دولت افغانستان در تجهیز نیروهای امنیتی در این ولایت کوتاهی کرده و اکنون که جنگ شدیدی میان نیروهای امنیتی و طالبان جریان دارد، آنان در وضعیت دشواری قرار گرفته‌اند. جنرال مرادعلی مراد با پیچیده توصیف کردن وضعیت جاری در هلمند، می‌گوید: «با وجودی که تهدیدهای جدی در ولایت هلمند وجود داشت، اما کندک‌ها به شکل درست در زمان مناسب آن تجهیز نشدند. قول اردوی 215 باید قبلا تجهیز می‌شد، اما حالا کمبودی‌های زیادی احساس می‌شود.»

همچنین جنرال عبدالرحمان رحمن معین ارشد امنیتی وزارت امور داخله نیز که برای رهبری جنگ در ولایت هلمند رفته است، در این کنفرانس خبری گفت که یکی از عوامل افزایش ناامنی‌ها و درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی و جنگجویان طالبان در این ولایت خود نیروهای پولیس هستند. آقای رحمن گفت که بیشتر از نود درصد از نیروهای پولیس ملی و صد درصد نیروهای پولیس محلی باشندگان اصلی ولایت هلمند هستند. به گفته او، این مساله باعث بوجود آمدن بی‌نظیمی‌هایی در این ولایت شده است.

هرچند معین ارشد امنیتی وزارت امور داخله به بی‌نظیمی‌های بوجود آمده توسط نیروهای پولیس ملی و محلی اشاره‌ای نکرد، اما به نظر می‌رسد نیروهایی که در محل زندگی خود توظیف باشند ممکن کمتر برسر وظایف خود حضور یابند.

در همین‌حال، حیات‌الله حیات والی هلمند می‌گوید که جنگ جاری طالبان در این ولایت توسط استخبارات کشورهای بیرونی به ویژه پاکستان سازماندهی و حمایت می‌شود. آقای حیات با اشاره غیرمستقیم به پاکستان و ایران، گفت که این کشورها دوست ندارند تا بندبرق کجکی ساخته شود. با ساخت این بند، احتمالا بخشی از آب دریای هیرمند که به ایران سرازیر می‌شود، پس از این به آن کشور سرازیر نشود.

همچنین این مقام‌ها می‌افزایند که جنگجویان طالبان در مناطقی که تحت کنترول درآورده‌اند، ماین‌‌گذاری کرده‌اند. این مقام‌ها در کنفرانس خبری روز جمعه تاکید کردند که طالبان غیرنظامیان را به عنوان سپر انسانی قرار داده و این مساله عملیات‌های پاک‌سازی را مشکل مواجه ساخته است. اما این مقام‌ها می‌گویند که ولایت هلمند به قبرستانی برای طالبان مبدل خواهد شد.

طالبان دو روز قبل تلاش کردند تا ولسوالی ناوه در نزدیکی لشکرگاه را تحت کنترول خود در آورند اما تلاش شان با شکست مواجه شد. اما حالا این گروه دامنه جنگ را به ولسوالی‌ گرشک کشانده و گزارش‌های ضد و نقیضی در مورد سقوط مرکز این ولسوالی منتشر شده است.

در نتیجه درگیری‌های چند روز اخیر در هلمند، 250 تن از افراد طالبان به قتل رسیده‌اند. همچنین در این درگیری‌ها نزدیک به پنجاه تن از نیروهای امنیتی افغانستان نیز کشته و زخمی شده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала