رییس مجلس سنا به رهبران حکومت وحدت ملی: به بدبختی‌های خود پایان دهید

© AFP 2023 / ROBERTO SCHMIDTافغانستان
افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بدنبال ایجاد تنش‌های تازه میان اشرف‌غنی رییس جمهور و عبدالله عبدالله رییس اجراییه، فضل‌ هادی مسلمیار رییس مجلس سنا از رهبران حکومت وحدت ملی خواست تا به اختلافات شخصی‌شان پایان داده و دست‌آوردهای افغانستان را به فنا ندهند.

آقای مسلمیار که امروز در مراسم افتتاح پارلمان آموزشی جوانان صحبت می‌کرد، افزود که رهبران حکومت و حدت ملی باید به اختلافات شخصی و درونی خود نقطه پایان بگذارند. در این مراسم که خود اشرف‌غنی و شماری از اعضای کابینه نیز حضور داشتند، رییس مجلس سنا گفت: «در اینجا از رییس جمهور و تمام کسانی که تحت حمایت این نظام به عنوان کارمند کار می‌کنند، صدا می‌کنم که دست‌آوردها را در نظر داشته باشند و مخالفت‌های شخصی، تنش‌ها، اختلافات و بدبختی‌های شان نقطه پایان بگذارند. همان دست‌آوردهایی که مردم افغانستان چهل سال انتظارش را داشتند و اکنون بدست آورده‌اند، نابود نشود.»

این درخواست در حالی بیان می‌شود که اخیرا تنش‌های سیاسی میان اشرف‌غنی و عبدالله عبدالله بالا گرفته است. عبدالله عبدالله روز پنجشنبه گذشته اشرف‌غنی را مورد انتقاد شدید قرار داد و گفت که رییس جمهور در تصمیم‌گیری‌ها و تقرر افراد جدید در پست‌های مهم ادارات دولتی با وی مشوره‌ای نمی‌کند. عبدالله عبدالله همچنین گفت که اشرف‌غنی حاضر نیست تا در مورد مسایل مهم افغانستان از جمله چگونگی اجرای توافق‌نامه سیاسی که منجر به تشکیل حکومت وحدت ملی شد با وی بحث و گفتگو کند.

رییس اجراییه حکومت وحدت ملی که در جمعی از جوانان صحبت می‌کرد، همچنین از اشرف‌غنی به عنوان یک فرد بی‌حوصله نام برده تاکید کرد کسی که حوصله بحث کردن و شنیدن را نداشته باشد، لیاقت ریاست را هم ندارد.

بدنبال این اظهارات، اشرف‌غنی نیز واکنش نشان داده در بیانیه‌ای نسبت به گفته‌های عبدالله عبدالله ابراز تاسف کرد.

فضل‌هادی مسلمیار همچنین گفت که ادامه‌ی تنش‌های موجود میان رهبران حکومت وحدت ملی باعث می‌شود تا مخالفان مسلح دولت افغانستان از این فرصت سو استفاده کنند. وی افزود که رهبران حکومت وحدت ملی باید آرامش و صبر کار گیرند.

رییس جمهور با حوصله

در همین‌حال، اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان نیز در مراسم افتتاح پارلمان آموزشی جوانان، از خود به عنوان یک شخص صبور و با حوصله یاد کرده گفت که صبر، حوصله و تامل از خصوصیات رییس جمهور است. وی افزود: «رییس جمهور افغانستان حق ندارد که دهان خود را بی‌جا باز کند. صبر، حوصله و تامل خصوصیات رییس جمهور است. صبر و تحلیل اوضاع ضروری است، اما به این مفهوم نیست که قاطعیت از دست رفته است.»

اشرف‌غنی همچنین بار دیگر به اظهارات اخیر عبدالله عبدالله به صورت تلویحی واکنش نشان داده گفت که هرگاه کسی صدای خود را بلند کند، همه چیز به آن تعلق نمی‌گیرد. به گفته اشرف‌غنی با گفتن «میم‌زرما و همه چیز از ما» کار در ریاست جمهوری به پیش نمی‌رود. اشرف‌غنی همچنین با اشاره به یک ضرب‌المثل پشتو تاکید کرد که هرگاه اگر کسی «من و تو» بگوید، به خواسته‌های مردم افغانستان پاسخ داده خواهد شد.

رییس جمهور افغانستان در این سخنرانی به نقش جوانان در توسعه این کشور نیز اشاره کرد و گفت که امروز نسل جوان افغانستان نقطه وصل شده است. او از جوانان به عنوان نیروی متعهد به قانون یاد کرده می‌گوید: «امروز نسل جوان افغانستان آمادگی سرتاسری برای رهبری افغانستان را در حال پیاده کردن است. ایجاد پارلمان جوانان نشان دهنده این است که نسل جوان افغانستان به قانون اساسی افغانستان باورمند است. شما (جوانان) نیامده‌اید که اتحادیه‌های صنفی را تمثیل کنید، شما آمدید که ملت را در خانه ملت تمثیل کنید. این نشان‌دهنده یک فکر و درک عمیق از این است که افغانستان مملکت دیکتاتوری و خودسری نیست.»

ایجاد پارلمان آموزشی جوانان از جمله اقدامات حکومت وحدت ملی برای مساعد ساختن زمینه به منظور حضور یافتن جوانان علاقمند در عرصه سیاسی این کشور است. مقام‌های مسوول می‌گویند که در این پارلمان جوانانی از تمام ولایت عضویت دارند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала