سقوط ولسوالی خان‌آباد؛ زنگ خطر برای تخار و بدخشان

© AFP 2023 / Noorullah ShirzadaAfghan security personnel patrol during an ongoing anti-Taliban operation in Dangam district near the Pakistan-Afghanistan border in the eastern Kunar province
Afghan security personnel patrol during an ongoing anti-Taliban operation in Dangam district near the Pakistan-Afghanistan border in the eastern Kunar province - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
با سقوط ولسوالی خان‌آباد ولایت کندز در شمال شرق افغانستان بدست گروه طالبان، برخی از مقام‌های محلی نسبت به سقوط ولایت‌های تخار و بدخشان نیز بدست جنگجویان این گروه هشدار داده‌اند.

ولسوالی خان‌آباد که در بیست و پنج کیلومتری شهر کندز موقعیت دارد، از جمله ولسوالی‌های کلیدی ولایت کندز به شمار می‌رود. مهاجمان طالبان شب گذشته کنترول این ولسوالی را بدست گرفتند. مقام‌های محلی می‌گویند که «تقریبا» کنترول تمام مناطق این ولسوالی بدست طالبان قرار گرفته است.
هجرت‌الله سخنگوی فرماندهی پولیس کندز، می‌گوید که تمامی راه‌های مواصلاتی ولسوالی خان آباد توسط طالبان مسدود شده بود و جنگجویان این گروه با استفاده از این فرصت توانستند کنترول ولسوالی را بدست گیرند. وی افزود که ولسوالی خان‌آباد بدلیل نرسیدن کمک امنیتی سقوط کرده است. سخنگوی فرماندهی کندز گفت: «راه‌های مواصلاحات و اکمالاتی ولسوالی خان‌ آباد مسدود بود و تحت کنترول مخالفان قرار داشت و کمک به نیروهای امنیتی در این ولسوالی نمی‌رسید و به همین دلیل نیروهای امنیتی از ولسوالی عقب‌نشینی کرده‌اند.»
هجرت‌الله افزود که نیروهای امنیتی در حال آماده شدن برای بدست گرفتن کنترول دوباره ولسوالی خان آباد هستند. وی گفت قرار است عملیات گسترده نظامی در چند ولسوالی کندز آغاز شود. سخنگوی فرماندهی کندز همچنین ابرازداشت که در ولسوالی خان آباد گروه‌های مسلح غیرمسوول نیز حضور دارند. اما او تاکید کرد که این گروه‌ها نه جانبدار دولت و نه جانبدار گروه طالبان هستند.
زنگ خطر برای بدخشان و تخار
در همین‌حال، سید اسدالله سادات از اعضای شورای ولایتی کندز نیز خبر سقوط ولسوالی خان آباد بدست طالبان را تایید کرده می‌گوید که با سقوط این ولسوالی‌، ولایت‌های تخار و بدخشان نیز در معرض خطر سقوط قرار گرفته‌اند. آقای سادات می‌افزاید که ولسوالی خان آباد در مسیر شاهراه ولایت‌های تخار و بدخشان قرار دارد و با سقوط آن، احتمال از دست رفتن این دو ولایت نیز بیشتر شده است. این عضوی شورای ولایتی کندز می‌گوید: «اولین بار نیست که ولسوالی خان آباد سقوط می‌کند. اگر جلوی سقوط ولسوالی‌ها گرفته نشود، احتمال این که شهر کندز نیز سقوط کند، بیشتر است. یک روز پیشتر از سقوط ولسوالی خان آباد، مسیرهای چهار طرف شهر کندز مسدود شدند. در مناطق مختلف شماری از پوسته‌ها به آتش کشیده شدند و شماری از غیرنظامیان در محاصره قرار گرفته‌اند.»
سید اسدالله سادات می‌افزاید که طالبان در ولایت کندز فعالیت‌های خود را منسجم و جدی ساخته‌اند. آقای سادات گفت: «سقوط ولسوالی خان آباد سقوط ولایت‌های تخار و بدخشان است. سقوط ولسوالی خان آباد سقوط کل ولایت کندز است. این ولسوالی موقعیت استراتیژیک دارد و نباید سقوط می‌کرد. حالا که سقوط کرده دولت باید در بازپس‌گیری آن فورا تصمیم بگیرد و اگر تصمیم نگیرد، دو ولایت دیگر هم با سقوط مواجه می‌شوند.»
این عضو شورای ولایتی کندز تاکید کرد که مقام‌های محلی بارها نسبت به سقوط برخی از مناطق این ولایت بدست طالبان به مقام‌های دولتی در مرکز هشدار داده بودند، اما به گفته او، به این هشدارها توجهی صورت نگرفته است. سید اسدالله سادات گفت که هرچند نیروهای امنیتی از توانایی لازم برای مقابله با مخالفان مسلح دولت برخوردارند، اما بدلیل نبود هماهنگی لازم میان مقام‌های محلی، هم اکنون اکثریت ولسوالی‌های کندز درگیر جنگ شده‌اند. وی می‌گوید: «فعلا جنگ در تمام ولسوالی‌های کندز جریان دارد. امروز تنها ولسوالی خان آباد سقوط نکرده، بلکه در آنجا دو ولسوالی اند. یعنی ولسوالی آقتاش و خان آباد سقوط کرده‌اند.»
سید اسدالله سادات گفت که ولسوالی‌های چهاردره و دشت‌ارچی نیز در معرض سقوط قرار دارند. به گفته او، تنها بخش‌هایی از ولسوالی امام صاحب در نزدیکی شهر کندز در اختیار نیروهای دولتی قرار دارند.
با این‌حال، این عضو شورای ولایتی کندز دلیل گسترش ناامنی‌‌ها در این ولایت را «بی‌کفایتی» و ناهماهنگی میان مسوولان اجرایی محلی توصیف کرده می‌افزاید که حکومت افغانستان از سقوط شهر کندز در سال گذشته درسی نگرفته است.
شهر کندز در ماه میزان سال گذشته در نتیجه یک حمله گسترده مهاجمان طالبان از کنترول نیروهای امنیتی خارج و بدست طالبان سقوط کرد. سقوط این شهر از بزرگ‌ترین دست‌آوردهای گروه طالبان پس از سقوط این گروه در سال 2001 به شمار می‌رود. طالبان برای سه روز کنترول شهر کندز را در اختیار خود داشتند. برخی از مقام‌های محلی می‌گویند که با سقوط شهر کندز بدست طالبان در سال گذشته، مقدار زیادی از سلاح، مهمات و وسایط نظامی دولت توسط طالبان به غارت برده شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала