شورای حراست: ما برای یارگیری در دوران کمپاین قرار نداریم

© REUTERS / Michael DalderМужчина опускает бюллетень в урну во время голосования на региональных выборах в Германии
Мужчина опускает бюллетень в урну во время голосования на региональных выборах в Германии - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شورای حرات و ثبات افغانستان، مدعی است که با بروز تنش‌های جدید سیاسی میان اشرف‌غنی رییس جمهور و عبدالله عبدالله رییس اجراییه این کشور، شماری از افراد نزدیک به این دو رهبر حکومت وحدت ملی به این شورا مراجعه کرده تا از آنان اعلام حمایت کنند.

مسعود ترشتوال سخنگوی شورای حرات و ثبات افغانستان، امروز در یک نشست خبری نسبت به تنش‌های سیاسی میان رهبران حکومت وحدت ملی ابراز نگرانی کرده گفت که افغانستان در دوران مبارزات انتخاباتی قرار ندارد تا ایتلاف‌های سیاسی از کدام جریان سیاسی دیگر اعلام حمایت کنند. آقای ترشتوال افزود: «مرحله‌ای که ما کمپ انتخاباتی خود را فریبه کنیم، گذشته است. موقف شورای حراست و ثبات افغانستان قطعا در حمایت از هیچ یکی نیست؛ نه از آدرس نهاد ریاست جمهور ما حمایت داریم و نه هم از آدرس نهاد ریاست اجراییه.»
سخنگوی شورای حراست و ثبات افغانستان افزود که بروز تنش‌های جدید سیاسی میان رهبران حکومت وحدت ملی پیامدهای جدی در قبال داشته است. او گفت که سرخوردگی و ناامیدی مردم و همچنین «گستاخ شدن» شورشیان مسلح مخالف دولت از جمله پیامدهای جدی و منفی تنش‌های جدید سیاسی است. مسعود ترشتوال تاکید کرد که ادامه‌ی این اختلافات بالای روحیه نیروهای امنیتی افغانستان نیز تاثیرات منفی بجا خواهد گذاشت.
این شورا که پس از تکمیل شدن اعضای کابینه حکومت وحدت ملی افغانستان توسط شماری از رهبران سیاسی، جهادی و مقام‌های پیشین دولتی شکل گرفت، می‌افزاید که از مواضع هیچ یک از رهبران حکومت وحدت ملی حمایت نمی‌کند. این شورا به حل اختلافات میان رهبران حکومت وحدت ملی تاکید کرده می‌گوید که ادامه‌ی این اختلافات نمی‌تواند به دوام کار رییس جمهور و رییس اجراییه کمک بکند.
سخنگوی شورای حراست و ثبات از افغانستان به عنوان «محتوا» و از رهبران حکومت وحدت ملی بنام «شکل» یاد کرده گفت که اعضای این شورا حاضر نیستند تا محتوا را قربانی شکل بسازند.
مسعود ترشتوال می‌گوید که به تاخیر انداختن زمان برگزاری انتخابات و شوراهای ولسوالی‌ها نیز تاثیرات جدی منفی بدنبال می‌گذارد. او گفت: «مبنای تشکیل حکومت وحدت ملی یک متن سیاسی است نه قانون اساسی افغانستان؛ بنابراین به مواد مندرج در این متن تمکین شود. هرنوع تعلل و بی‌راهه رفتن از این متن، فکر می‌کنیم که ما را وارد فاز جدیدی از تحولات خواهد کرد. بنابراین می‌خواهیم عرض بکنیم که انتخابات باید به صورت شفاف و عادلانه برگزار شود. همین طور تدویر لویه جرگه قانون اساسی اولویت ماست و باید برگزار شود و طبق قانون اساسی افغانستان آنچه که مورد بحث است، لویه جرگه قانون اساسی در موردش تصمیم بگیرد.»
شورای حراست و ثبات افغانستان ادعاها در مورد اپوزیسیون بودن این جریان سیاسی را رد کرده می‌گوید که حکومت موجود نیاز به اپوزیسیون ندارد. مسعود ترشتوال گفت که ناکارایی حکومت وحدت ملی به عنوان اپوزسیون خودش به شمار می‌رود. آقای ترشتوال از شورای حراست و ثبات افغانستان به عنوان یک جریان «اصلاحی» نام برده گفت که این شورا نمی خواهد که افغانستان در لبه بحران قرار بگیرد. وی تاکید کرد که برای تضعف و براندازی حکومت افغانستان نباید تلاشی صورت گیرد بلکه این حکومت باید بیشتر تقویت گردد.


چهره‌های مریض
شورای حراست و ثبات افغانستان همچنین گفت حکومت وحدت ملی بیشتر از چهر‌ه‌های «مریض» مشوره می‌‌گیرد. هرچند این شورا از این چهره‌ها نام نگرفته، اما می‌گوید در نتیجه این مشوره‌ها ملت با دولت قهر است. سخنگوی این شورا افزود: «وقتی که حکومت ملت را محرم‌دار راز خود نداند، معلوم‌دار است که شکاف میان دولت و ملت فزونی خواهد گرفت.»
شورای حراست و ثبات افغانستان از تلاش‌هایش برای اتخاذ تصامیمی پس از پایان کار حکومت وحدت ملی نیز خبر داده است. سخنگوی این شورا می‌گوید که براساس توافق‌نامه سیاسی که منجر به تشکیل حکومت وحدت ملی شد، زمان کار این حکومت تا اخیر ماه جاری خورشیدی به پایان می‌رسد. مسعود ترشتوال گفت این شورا چهره‌های سیاسی را برای شرکت در یک کنفرانس دعوت می‌کند تا در مورد چگونگی کار حکومت وحدت ملی پس از پس اخیر ماه سنبله طرحی ارایه کنند. وی افزود که این کنفرانس قرار است به زودی برگزار شود.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала