در افغانستان بیشتر از سی درصد زنان قبل از وقت ازدواج می‌کنند

© AFP 2023 / Mohammed Huwaisدر افغانستان بیشتر از سی درصد زنان قبل از وقت ازدواج می‌کنند
در افغانستان بیشتر از سی درصد زنان قبل از وقت ازدواج می‌کنند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مقام‌های وزارت امور زنان می‌گویند که آمارها نشان می‌دهد که بیشتر از سی درصد زنان در افغانستان قبل از وقت ازدواج می‌کنند. این مقام‌ها می‌افزایند که ازدواج‌های قبل از وقت پیامدهای ناگواری هم در قبال داشته است.

نبیلا مصلح معین وزارت امور زنان، امروز در یک نشستی که با حضور نمایندگان نهادهای مختلف دولتی و غیردولتی به منظور بحث روی برنامه‌ پنج ساله دولت برای جلوگیری از ازدواج‌های کودکان صحبت می‌کرد، گفت که ازدواج‌های قبل از وقت تاثیرات منفی بر زندگی خانواده‌ها داشته است. خانم مصلح گفت:‌ «مطالعه جهانی که توسط صندوق جهانی جمعیت سازمان ملل متحد انجام شده افغانستان را در جمع چهل و یک کشور جهان قرار داده که در آن بیشتر از سی درصد زنان ازدواج‌های قبل از وقت داشته‌اند. ازدواج‌های زودهنگام کودکان تاثیرات منفی بخصوص بالای صحت، تعلیم و تربیه و زندگی اجتماعی دختران دارد. این وضعیت دختران را از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، سیاسی به ویژه روانی در انزوا قرار داده و زمینه را به فقر طبیعی ناشی از عدم تساوی جندر مساعد می‌نماید.»

معین وزارت امور زنان تاکید کرد که ازدواج‌های قبل باعث می‌شود تا دختران از تعلیم و تربیه محروم شده و مورد سو استفاده جنسی قرار بگیرند. به گفته او، این دختران مجبور می‌شوند تا بارداری قبل از وقت را تجربه کرده و نوزدان ناسالم و معیوب بدنیا بیاورند. نبیلا مصلح همچنین تاکید کرد دخترانی که قبل از رسیدن به سن قانونی ازدواج می‌کنند، مجبور می‌شوند تا در سن کودکی مادر بودن را تجربه کنند. معین وزارت امور زنان افزود که تجربه کردن مادر بودن در سن کودکی، دختران را در شرایط ناگواری قرار داده و این دختران نمی‌توانند در پرورش و تربیه فرزندان‌شان رسیدگی لازم نمایند. او گفت: «این هم در شرایطی است که دختران از خطرات دوران بارداری گذشته و این خود یکی از دلایل بلند بودن میزان مرگ و میر مادران در هنگام بارداری و ولادت در این کشور است. برعلاوه، ازدواج‌های قبل از وقت باعث بلند بردن رقم مرگ و میر نوزادان نیز می‌شود. بدین ملحوظ، ازدواج‌های زیرسن یا کودکان که در عین‌حال اجباری نیز می‌باشند، طبق ماده‌های 26 و 27 قانون منع خشونت علیه زنان غیرقانونی بوده و قابل مجازات می‌باشد.»

معین وزارت امور زنان می‌گوید که در بیشتر موارد دختران خورد سن به عقد مردانی در آورده می‌‌شوند که از این دختران «چندین دهه» بزرگ‌تر اند. به گفته او، چنین ازدواج‌ها خشونت‌آمیز است.

نبیلا مصلح در همین‌حال گفت که وزارت امور زنان در همکاری با برخی از نهادهای داخلی و بین‌المللی دیگر یک برنامه ملی پنج ساله به منظور پایان دادن به ازدواج‌های اجباری و قبل از وقت طرح کرده است. به گفته او، طرح برنامه قرار است در بحثی با نهادهای مسوول نهایی شود. خانم مصلح می‌گوید: «مطابق این برنامه ملی، تطبیق و راه‌اندازی برنامه‌های موثر دیگری به منظور تغییر افکار و اذهان جامعه در برابر پدیده ازدواج‌های اجباری و قبل از وقت خیلی مهم است که وزارت امور زنان تدابیر خاصی را جهت عملی نمودن این برنامه رویدست گرفته است. ازدواج کودکان یک نوعی از خشونت است که از طریق برنامه‌های خاص برای تطبیق قانون منع خشونت علیه زنان مورد توجه قرار داشته و دارد.»

در همین‌حال، فوزیه کوفی عضو مجلس نمایندگان نیز، می‌گوید که افغانستان از جمله کشورهایی است که بیشترین رقم مرگ و میر زنان و کودکان را در جهان دارد. خانم کوفی افزود که آمارهای جدید نشان می‌دهد که از هرصد هزار ولادت زنده در شهر کابل، 320 خانم جان‌های خود را از دست می‌دهند. او گفت که رقم مرگ و میر زنان در زمان ولادت در سال 2003 میلادی در کابل به هزار و شش‌صد و در ولایات دور دست به شش‌هزار و پنج‌صد زن در هر صد هزار ولادت می‌رسید.

با این‌حال، فوزیه کوفی می‌گوید که ازدواج‌های قبل از وقت یکی از عوامل عمده مرگ و میر زنان و نوزادان در افغانستان به شمار می‌رود. به گفته خانم کوفی، دخترانی که در خوردی ازدواج می‌کنند توانایی مادر شدن را ندارند و نوزدانی نیز که از آنان متولد می‌شوند، ناتوان و ضعیف بدنیا می‌آیند. او تاکید کرد که ازدواج‌های قبل از وقت به شکل زنجیره‌ای روی خانواده‌های تاثیر منفی به جا می‌گذارد.

فوزیه کوفی می‌گوید که دولت افغانستان باید سن ازدواج را قانونمند سازد. به گفته او، در قانون مدنی افغانستان که چهل سال قبل نافذ شد، سن ازدواج را برای پسران هجده سال و برای دختران شانزده سال تعیین کرده است. خانم کوفی افزود که در اکثر کشورها سن ازدواج دختران هجده سال تعیین شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала