اظهارات نبیل در مورد رییس جمهور افغانستان

© Sputnik / Zuhal Sarhad /  مراجعه به بانک تصاویر اشرف غنی
اشرف غنی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
حادثه ترور ناجوانمردانه که وی زخم برداشت٬ حامد کرزی دو باره آقای نبیل را به جای آقای خالد توظیف نمود

در برنامه «صحبت داغ هفته » مصاحبه ای داریم با کاندید اکادمیسن ورییس انجمن حقوق دانان افغانستان دوکتور کبیر رنجبر در مورد اتهامات رحمت الله نبیل صابق رییس عمومی امنیت ملی افغانستان به آدرس رییس جمهور کشور و همچنان چالش های سیاسی که در داخل نظام و ماورای آن وجود دارد. 

یاداشت در مورحمت الله نبیل: وی که در ۲۳ جدی سال ۱۳۹۳ نامزد پست ریاست عمومی امنیت ملی شد ٬ اگر چه از لحاظ تحصیلی وی انجنیر ساختمانی است ٬ اما از سالهای متمادی در پست های اساسی امنیتی کار نموده. رحمت الله نبیل دو دوره معاون شواری امنیت ملی بود٬ نا گفته نماند که اقای نبیل ریاست محافظت رئیس جمهور افغانستان (PPS) را بنیانگذاری نموده وزمانی هم ریاست این ارگان را به عهده گرفت. این اداره تا به حال یکی ازموفق ترین سرویس های خدمات امنیتی و محافظت در افغانستان به حساب می رود ٬ بی جهت نیست که نظر به خدمات ارزشمند خود وی از طرف ذعامت کشور مدال غازی محمد ایوب خان و مدال عالی دولتی غازی وزیر محمد اکبر خان را بدست آورده. به یاد دارید که در سال ۱۳۸۹ امرالله صالح رییس پیشین امنیت ملی و محمد حنیف اتمر در آنوقت وزیر داخله افغانستان به دلیل آن چه نارسایی در تامین امنیت جرگه ملی مشورتی صلح در کابل صورت گرفت٬ از سوی حامد از ِسمت های شان کنار زده شدند و رحمت الله نبیل به عوض امرالله صالح به ِسمت رییس عمومی امنیت ملی گماشته شد. 

سخنگوی ریاست جمهوری: مشکلی میان غنی و عبدالله باقی نمانده است

وی از سال ۱۳۸۹ تا سال ۱۳۹۴ سه بار به این وظیفه گماشته شده بود. البته با وجود همه وظایف ارزشمندی که رحمت الله نبیل انجام داده٬ امادر تاریخ خدمات وی اشتباهات فراموش ناشدنی هم وجود دارد ٬که نمی توان از آن یاد ننمود. در سال ۱۳۹۱ قضیه سفر شخصی آقای نبیل در هنگام عید با معاون عملیاتی امنیت ملی به اسم داکتر ضیا به تاجکستان باعث خشم رییس جمهور وقت حامد کرزی قرار گرفت. اگر چه آنوقت وی کوشش نمود تا از طرف پارلمان کشور مورد پوشش قرار کیرد٬ اما اقای کرزی نبیل را از ِسمت ریاست عمومی امنیت ملی سبک دوش نمود٬ و به عوض اسدالله خالد را به این وظیفه مقرر نمود ٬ اما با زخمی شدن اسدالله خالد در حادثه ترور ناجوانمردانه که وی زخم برداشت٬ حامد کرزی دو باره آقای نبیل را به جای آقای خالد توظیف نمود. 
عبدالله عبدالله - اسپوتنیک افغانستان
توافق عبدالله و غنی برای تقویت حکومت وحدت ملی

آقای نبیل یکی از کادر های حکومت حامد کرزی بود که با آمدن رییس جمهور غنی و حکومت وحدت ملی باز هم به وظیفه خود باقی ماند و در فبروری سال ۲۰۱۵ ازطرف پارلمان کشور رای اعتماد را بدست آورد. 
البته این اولین باری نیست که آقای نبیل رهبری کشور را مورد انتقاد قرار می دهد. رحمت‌الله نبیل بحران در کشور را عامل مداخله‌های رییس‌جمهورغنی و یکه تازی وی در امور مقامات بلند پایه دولتی می داند.این مورد اساسی صحبت است با محترم کبیر رنجبر. 

خوب دوستان! در این شش سالی که از پروگرام صحبت داغ هفته میگذرد به یک امر متیقن شده ام که سیاست کشور با همسایه ما پاکستان بسیار ارتباط ناگسستنی دارد٬ و صرف تامین مناسبات نیک بین دو کشور کلیدیست برای بیرون رفتن از منازعات کشور، اما افسوس که این کلید به دست افغانها نیست.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала