موافقت‌نامه صلح با امضای غنی و حکمتیار اجرایی شد

© Photo / ارگموافقت‌نامه صلح با امضای غنی و حکمتیار اجرایی شد
موافقت‌نامه صلح با امضای غنی و حکمتیار اجرایی شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
موافقت‌نامه صلح که پنجشنبه‌ گذشته میان نمایندگان دولت و حزب اسلامی در کابل به امضا رسیده بود، امروز با امضای اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان و گلبدین حکمتیار رهبر این حزب، رسما اجرایی شد.

در مراسم امضای موافقت‌نامه صلح توسط آقای غنی و حکمتیار که در ارگ ریاست جمهوری برگزار شده بود، صدها تن از مقام‌های دولتی، شخصیت‌های سیاسی به ویژه حامیان حزب اسلامی حضور داشتند. در این مراسم شماری از دیپلومات‌های خارجی نیز حضور داشتند.

پیش از امضای موافقت‌نامه صلح میان اشرف‌غنی و گلبدین حکمتیار، شماری از شرکت‌کنندگان در این مراسم شعارهایی «زنده باد گلبدین، زنده‌ باد حزب اسلامی» سر می‌دادند.

با اجرایی شدن این موافقت‌نامه، زمینه بازگشت گبلدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی به کابل مساعد می‌شود. او در حال حاضر بدلیل این که شامل فهرست سیاه سازمان ملل متحد و ایالات متحده امریکاست، نمی‌تواند محل بود و باش خود را فاش کند.

گلبدین حکمتیار که از طریق ویدیوکنفرانس در این مراسم صحبت می‌‌کرد، از امضای موافقت‌نامه صلح میان دولت افغانستان و حزب اسلامی اعلام حمایت کرده گفت که انتظار می‌رود با اجرایی شدن این موافقت‌نامه جنگ در افغانستان خاتمه یابد.

حکمتیار به ختم جنگ در افغانستان تاکید کرد و افزود که مذاکرات صلح میان حزب اسلامی و دولت زمانی آغاز شد که نزدیک به نود درصد از نیروهای خارجی افغانستان را ترک کردند. او تاکید کرد که چند دهه جنگ در افغانستان هیچ نتیجه‌ی در قبال نداشته است اما این جنگ‌ها پس از کودتای هفت ثور سال 1357 آغاز شد. گلبدین حکمتیار که بیشتر از 25 دقیقه از طریق ویدیوکنفرانس در این مراسم سخنرانی کرد، گفت که ادامه‌ی جنگ به نفع دشمنان مردم افغانستان است. آقای حکمتیار هدف اصلی از امضای موافقت‌نامه صلح را ختم جنگ در افغانستان یاد کرد.

رهبر حزب اسلامی همچنین به فعالیت مسلحانه گروه طالبان اشاره کرده می‌گوید که از دست به دست شدن پوسته‌‌های امنیتی و برخی از مناطق میان دولت و طالبان چیزی بدست نمی‌آید. او گفت برای این که دولت افغانستان با گروه طالبان نیز برای آغاز مذاکرات صلح به توافق برسد، ابتدا هر دوجانب آتش‌بس اعلام کرده و برای ایجاد فضای اعتماد اقدام کنند.

گلبدین حکمتیار از دولت افغانستان به ویژه اشرف‌غنی خواست که برای آغاز مذاکره با طالبان، تمامی زندانیان این گروه را بدون قید و شرط از زندان‌ها آزاد کرده و با شاخه‌ طالبان که از سوی ملا رسول رهبری می‌شود، وارد گفتگو شود. او از گروه طالبان نیز خواست تا با دولت افغانستان «با جرات» وارد گفتگو شود.

گلبدین حکمتیار بدون این که در باره عملکرد گذشته‌ی خود چیزی بگوید، افزود که مردم افغانستان دیگر با شعارهای جنگ فریب نمی‌خورند. حکمتیار در این سخنرانی خود به کشورهای همسایه که به گفته او برای ادامه‌ی جنگ در افغانستان سرمایه‌گذاری کرده‌اند نیز خواست تا از ادامه‌ی مداخلات و اهداف «شیطانی» خود در این کشور دست بکشند.

رهبر حزب اسلامی همچنین خواستار تحکیم دولت افغانستان شده گفت که دولت باید در تمام مناطق حاکمیت داشته باشد. او گفت که ادارات دولتی نیز باید از وجود افراد «فاسد» پاک شود.

غنی: از سر خود می‌‌گذرم

در همین‌حال، اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان، از گلبدین حکمتیار به عنوان یک شخصیت «قابل قدر» یاد کرده می‌گوید که دولت و حزب اسلامی تصمیم گرفته‌اند تا به جنگ در کشور خاتمه دهند. او تاکید کرد که تامین صلح و ختم جنگ در افغانستان، نیاز به قیمت دارد و مفت تامین نمی‌شود. آقای غنی گفت که او برای تامین صلح در افغانستان از سر خود نیز می‌گذرد.

اشرف‌غنی اجرایی شدن موافقت‌نامه صلح با حزب اسلامی را فرصت مناسب برای گروه طالبان توصیف کرده می‌گوید که حالا این گروه می‌تواند تصمیم بگیرد که در کنار مردم قرار می‌‌گیرد و یا این که علیه مردم به جنگ و خشونت خود ادامه می‌دهد. وی افزود که ادامه جنگ علیه مردم، منجر به گروه‌های خشونت‌پرور می‌شود.

رییس جمهور افغانستان همچنین جنگ طالبان را غیر شرعی و اسلامی خوانده افزود تمام خون‌هایی که در این کشور ریخته می‌شود، بدوش گروه طالبان است.

اشرف‌غنی نسبت برخی از نگرانی‌‌های مردم در باره امضای موافقت‌نامه صلح با حزب اسلامی نیز پاسخ داد و گفت که این موافقت‌نامه برمبنای قانون اساسی تهیه شده است. او تاکید کرد که هیچ ماده‌ای از موافقت‌نامه با قانون اساسی در تضاد نیست. آقای غنی می‌گوید که گفتگوهای صلح با حزب اسلامی عجولانه صورت نگرفته است.

رییس جمهور افغانستان می‌گوید که با امضای موافقت‌نامه صلح با حزب اسلامی، اراده دولت برای تامین صلح در این کشور به اثبات رسیده است. به گفته او، دولت برای تامین صلح هم اراده و هم کفایت دارد.

سیاه شدن شبکه اجتماعی

در همین‌حال، برخی از شهروندان افغانستان نسبت به اجرایی شدن موافقت‌نامه صلح با حزب اسلامی و بازشدن راه برای بازگشت گلبدین حکمتیار به کابل، شدیدا اعتراض و ابراز نگرانی کرده‌اند.

تعدادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی با راه‌اندازی کمپاینی برای دادخواهی قربانیان جنگ در افغانستان، صفحات فیسبوکی خود را سیاه کرده می‌گویند که مراسم امروز زمان راکت پراکنی‌ها در کابل را تداعی می‌کرد. حامد حیدری یک تن از کاربران فیسبوک با گذاشتن عکس گلبدین که در حال امضای موافقت‌نامه صلح است،‌ می‌نویسد: «امروز زمانی‌که در جریان امضای تفاهم‌نامه صلح با حکومت افغانستان چهره شما (گلبدین حکمتیار) را دوباره دیدم به یک‌بارگی آن دوران راکت پرانی و وحشت‌گری کابل ذهنم را به طرف خودش کشاند.»    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала