مصاحبه با وحید مژده در رابطه به امضای توافق‌نامه سیاسی با حکمت یار

© Photo / کسراموافقت‌نامه صلح میان دولت افغانستان و حزب اسلامی امضا شد
موافقت‌نامه صلح میان دولت افغانستان و حزب اسلامی امضا شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گفتگوی با وحید مژده نویسنده وآگاه در مسایل سیاسی در رابطه به توافق‌نامه سیاسی بین حکومت وحدت ‫ملی و حزب اسلامی گلبدین حکمت یار.

اگر یک هفته پیش باور ها قوی نبود ٬ اما در این هفته کاملاً ثابت شد که حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار به پروسه صلح پیوست و ازسرکشی های مصلحانه دست کشید.
بنآ حال به دولت افغانستان ربط دارد تا از امریکا٬ شورای امنیت سازمان ملل متحد ٬ تمامی دول ونهادهای ذیربط ، با استفاده از تمامی امکانات تلاش‌های همه جانبه را بخرچ دهد٬ تا هرنوع تعزیرات موجود بالای رهبر و اعضای حزب اسلامی در اسرع وقت ازمیان برداشته شود. تا جای معلوم عکس العمل جامعه جهانی را در مورد خواسته های حاکمیت کابل مثبت است و صرف یک مقاله ایکه در روزنامه ګاردین به نشر رسید٬ گلبدین حکمتیار را باز هم جنایت کار بین المللی خطاب نموده.

موافقت‌نامه صلح میان دولت افغانستان و حزب اسلامی امضا شد - اسپوتنیک افغانستان
حزب اسلامی می‌گوید که این حزب کار بدی انجام نداده‌است که پوزش بخواهد

نظر می رسد که این توافق نامه از طرف دولت کابل بیشتر جنبه عاطفی دارد٬ بلکه از اهمیت بزرگ سیاسی نیزبرخوردار است. در موافقت نامه آمده است که رهبر جهادی افغانستان گلبدین حکمتیار از طرف رییس جمهور اسلامی افغانستان طی فرمانی خاص بخاطر تامین صلح درکشور و تلاش‌های ‌شان برای آزادی افغانستان مورد «اعزاز واحترام خاص» قرار می گیرد. حال ببینیم که تلاش های سیاسی مسالمت آمیز حکمتیار در تامین صلح و ثبات در کشور و آزادی افغانستان چه نتایج به بار خواهد آورد.
در این هفته از واکنش طالبان که اهمیت زیادی در این پروسه دارد٬ اطلاعات ای بدست آمد٬ که محترم مژده می در مورد روشنی می اندازد.

گذشته از همه دیدگاه های منفی ایکه در جامعه افغانی و بین المللی در مورد حکمتیار و سایر رهبران جهادی وجود دارد٬ این کشور بیشتر از همه نیاز به تامین امنیت دارد٬ بنآ قسمی که درهفته گذشته گفتیم و باز هم تکرار می کنم٬ امید حکمتیار بتواند به پل معکم ای در تامین مناسبات نیک بین حاکمیت و نیرو های متخاصم مبدل گردد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала