دو میلیون دانش‌آموز در پنج سال آینده اضافه خواهند شد

© Photo / کسرادو میلیون دانش‌آموز در پنج سال آینده اضافه خواهند شد
دو میلیون دانش‌آموز در پنج سال آینده اضافه خواهند شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مقام‌های وزارت معارف می‌گویند که آنان یک استراتژی پنج ساله برای انکشاف و رشد بیشتر آموزش و پرورش تهیه کرده و براساس آن رقم دانش‌آموزان در مکاتب افغانستان تا پنج سال آینده به 11.4 میلیون تن خواهد رسید.

این مقام‌ها می‌افزایند که هم اکنون 9.4 میلیون کودک در مکاتب مصروف آموزش و پرورش هستند و قرار است تا سال 1400 خورشیدی، این رقم به 11.4 میلیون تن برسد. آنان می‌گویند که در حال حاضر سی‌و‌نه درصد آموزگاران مکاتب را در افغانستان دختران تشکیل می‌دهند. با افزایش دو میلیون دانش‌آموز طی پنج سال آینده، تعداد دانش‌‌آموزان دختر نیز به چهل و چهار درصد خواهند رسید.

احمدضمیر گوارا از مسوولان بخش پلان و ارزیابی وزارت معارف، می‌گوید که هم اکنون هفده هزار و 470 باب مرکز آموزش و پرورش در سراسر افغانستان فعالیت دارند و قرار است رقم تا پنج سال آینده به هجده هزار باب مرکز برسد. آقای گوارا که امروز سه‌شنبه، در یک گردهمایی جنبش‌ پشتبانی از تعلیم و تربیه باکیفیت در افغانستان سخن می‌گفت، همچنین افزود که براساس استراتژی جدید وزارت معارف، رقم آموزگاران از 215 هزار و 417 موجود تا پنج سال آینده به 257 هزار و 417 برسند. به گفته آقای گوارا، با افزایش تعداد آموزگاران و مراکز آموزش و پرورش در سراسر افغانستان، سحطح سواد نیز در میان شهروندان این کشور بلند خواهد رفت. این مسوول وزارت معارف می‌گوید که در حال حاضر سطح سواد در افغانستان به سی‌وهشت درصد می‌رسد و قرار است این رقم تا سال 1400 خورشیدی به چهل و پنج درصد برسد.

مکاتب بدون ساختمان

وزارت معارف افغانستان هرچند نسبت به تطبیق استراتژی پنج ساله خود امیدوار است، اما در عین‌حال می‌گوید که روند آموزش و پرورش در این کشور با چالش‌های عمده‌ی نیز مواجه است.

احمدضمیر گوارا عضو بخش پلان و ارزیابی وزارت معارف می‌گوید که در حال حاضر نزدیک به پنجاه درصد از مکاتب افغانستان ساختمان ندارند و از محیط مصوون و سالم برخوردار نیستند. به گفته آقای گوارا، ناامنی‌ها دیگر مشکل عمده بر سر راه‌ انکشاف و رشد معارف در افغانستان پنداشته می‌شود. او گفت که در حال حاضر 1017 باب مکتب در مناطق مختلف افغانستان بدلیل ناامنی‌ها مسدود شده و دانش‌آموزان این مکاتب از رفته به مکتب محروم شده‌اند. آقای گوارا همچنین تاکید کرد که در حال حاضر نزدیک به سه میلیون کودک واجد شرایط رفتن به مکتب، از تعلیم و تربیه محروم هستند.

در همین‌حال، جنبش پشتبانی از تعلیم و تربیه باکیفیت در افغانستان، برای رشد و انکشاف معارف و همچنین قابل دسترس شدن مراکز آموزش و پرورش برای تمام کودکان در افغانستان، از دولت این کشور خواسته تا حداقل پانزده درصد از بودجه ملی خود را برای انکشاف آموزش و پرورش اختصاص دهد.

رحیم جامی از مسوولان جنبش پشتبانی از تعلیم و تربیه با کیفیت در افغانستان، در گردهمایی امروزی این جنبش گفت که براساس اهدافی که توسط کمپاین جهانی برای تعلیم و تربیه تعیین شده است،‌ تا سال 2030 باید تمام کودکان واجد شرایط رفتن به مکتب به مراکز آموزش و پرورش با کیفیت و مصوون دسترسی داشته باشند. آقای جامی گفت که برای رسیدن به این هدف جامعه جهانی و دولت افغانستان باید توجه بیشتری داشته باشند. رحیم جامی از نهادهای بین‌المللی کمک کننده به افغانستان خواست تا حداقل بیست درصد از کمک‌های شان به این کشور را برای تقویت سکتور تعلیم و تربیه اختصاص دهند. او همچنین از دولت افغانستان نیز خواست تا بودجه سکتور تعلیم و تربیه را افزایش داده و حداقل پانزده درصد از بودجه ملی را در این زمینه به مصرف برساند. آقای جامی می‌گوید: «در اولویت قرار دادن بودجه برای تعلیم و تربیه توسط ازدیاد فیصدی بیشتر در بودجه ملی، دولت بالای پانزده درصد از کل بودجه ملی را برای معارف طی سال‌های آینده اختصاص داده و از نحوه مصرف مثمر و موثر ان نظارت کند.»

رحیم جامی می‌گوید که افزایش رقم آموزگاران زن به ویژه در مناطق دور دست و روستایی نیز می‌تواند به بهبود تعلیم و تربیه و همچنین بلند رفتن میزان دسترسی کودکان به مکاتب کمک کند.

دولت افغانستان از سال 2001 به این سو در زمینه تعلیم و تربیه رشد قابل ملاحظه‌ای داشته اما آن طوری که برخی از مسوولان دولتی می‌گویند که رشد در این زمینه کیفی نبوده و تنها از نگاه کمی بوده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала