صدیقی: هفتاد درصد مواد مخدر تحت رهبری طالبان قاچاق می‌شود

© Photo / وزارت داخلهصدیق صدیقی سخنگوی وزارت امور داخله افغانستان
صدیق صدیقی سخنگوی وزارت امور داخله افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
صدیق صدیقی سخنگوی وزارت امور داخله افغانستان، با انتشار گزارشی از هفت ماه فعالیت نیروهای ویژه مبارزه با مواد مخدر این کشور، می‌گوید که بیش از هفتاد درصد مواد مخدر تحت رهبری افراد طالبان قاچاق می‌شود.

آقای صدیقی که در یک کنفرانس خبری صحبت می‌کرد، افزود که قاچاقبران مواد مخدر با رهبران گروه تروریستی طالبان روابط نزدیک دارند. وی گفت: «روابط تنگاتنگ قاچاقبران مواد مخدر با رهبری طالبان وجود دارد. در حال حاضر براساس اطلاعات و معلوماتی که نیروهای ویژه پولیس افغانستان در اختیار خود دارند بیش از هفتاد درصد کنترول و رهبری قاچاق مواد مخدر بدست طالبان است و این یک درصدی بسیار بالاست.»

سخنگوی وزارت امور داخله همچنین از بازداشت بیست و شش تن از اعضای گروه تروریستی طالبان که مسوولیت رهبری قاچاق و فابریکه‌های تولید و پروسس مواد مخدر را در افغانستان به عهده داشتند نیز طی هفت ماه گذشته خبر داد. صدیق صدیقی گفت هفت فابریکه بزرگ تولید و پروسس هیرویین که توسط طالبان محافظت می‌شد، در ماه میزان امسال در جریان یک عملیات ویژه در ولسوالی بکواه ولایت فاریاب تخریب و از بین برده شده است. به گفته او، اکثریت طالبانی که از این فابریکه‌ها محافظت می‌کردند، پاکستانی بوده‌اند. سخنگوی وزارت امور داخله گفت در جریان این عملیات، طالبان با نیروهای امنیتی افغانستان درگیر شده و در نتیجه آن سی و یک تن از افراد طالبان به شمول بیست و هشت تروریست پاکستانی به قتل رسیده‌اند. او تاکید کرد که با تخریب این فابریکه‌ها مقدار دوازده‌هزار و پنج‌صد کیلوگرام مواد مخدر نوع مورفین، 129 کیلوگرام هیرویین، شش‌هزار و چهارصد لیتر تریاک تحت پروسس، 134 کیلوگرام تریاک جامد، پانزده‌هزار و 170 کیلوگرام امونیم کلورایت، هشت‌هزار و 490 کیلوگرام تیزاب در همین فابریکه‌ها وجود داشته است. او از این فابریکه‌ها به عنوان بزرگ‌ترین فابریکه‌های تولید و پروسس مواد مخدر که توسط طالبان محافظت می‌شد، یاد کرد.

سخنگوی وزارت امور داخله افغانستان همچنین گفت که گروه طالبان در ولایت شرقی ننگرهار نیز فابریکه‌های تولید و پروسس مواد مخدر دارد. به گفته او، به تاریخ هفتم میزان امسال، در یک عملیات‌ بزرگ در ولسوالی شیرزاد ولایت ننگرهار، پنج فابریکه بزرگ تولید و پروسس هیرویین از بین برده شده است. صدیقی صدیقی گفت که این فابریکه‌ها نیز توسط تروریستان طالب مدیریت می‌شد. او افزود که از این فابریکه‌ها نیز پنج‌هزار و چهارصد کیلوگرام مورفین، ده‌ هزار و دوصدوپنچاه کیلوگرام تریاک مایع تحت پروسس، پنج‌صد کیلوگرام تریاک جامد، دوهزار و یک‌صد کیلوگرام امونیم کلورایت، 240 لیتر تیزاب و پنجاه کیلوگرام هیرویین کشف و از بین برده شده است. سخنگوی وزارت امور داخله گفت تروریستان طالب از این فابریکه‌ها به عنوان یکی از منابع مالی خود استفاده می‌کردند.

سخنگوی امور داخله گفت که دو فابریکه تولید و پروسس مواد مخدر که تحت مدیریت گروه طالبان قرار داشت، در ولسوالی خوگیانی ولایت ننگرهار نیز کشف و از بین برده شده است. به گفته او، ضیاالرحمان از فرماندهان ارشد طالبان که مسوولیت این فابریکه‌ها را به دوش داشت نیز توسط نیروهای پولیس افغانستان بازداشت شده است. همچنین در عملیاتی نابودی این فابریکه‌ها سیزده تن دیگر از تروریستان طالب به قتل رسیده‌اند. صدیق صدیقی تاکید کرد که هزاران کیلوگرام مواد مخدر نیز از این فابریکه‌ها کشف و نابود شده است.

بازداشت هزار ‌و پنج‌صد قاچاقبر

صدیق صدیقی در این کنفرانس خبری خود همچنین از اجرای بیش از هزار و سه‌صد عملیات نظامی به منظور بازداشت قاچاقبران مواد مخدر و نابودی فابریکه‌های تولیدی و پروسس این مواد در مناطق مختلف افغانستان خبر داده می‌گوید که در جریان این عملیات‌ها بیش از یک‌هزار و پنج‌صد تن از قاچاقبران مواد مخدر بازداشت شده‌اند. او گفت که در میان افراد بازداشت شده یازده تن از قاچاقبران عمده که با گروه تروریستی طالبان روابط نزدیک داشته‌اند نیز شامل هستند. آقای صدیقی همچنین تاکید کرد که در میان افراد بازداشت شده تعدادی از قاچاقبرانی هم هستند که در نهادهای دولتی افغانستان کار می‌کردند. او تاکید کرد که شانزده تن از این بازداشت شدگان در صفوف نیروهای پولیس کار می‌کردند. صدیق صدیقی گفت که چهار نفر از قاچاقبران بازداشت شده شهروندان ایرانی و پاکستانی هستند. وی گفت: «درمجموع چهل و دو باب لابراتور پروسس و تولید مواد مخدر در این زمان از بین برده شده است. تا بحال مواد کشف و ضبط شده‌ی که از بین برده شده است، هیرویین 2.583 تن، مورفین 41.557 تن، تریاک سی و پنچ‌هزار و 895 تن، چرس 9.232 تن، مشروبات الکولی، مواد مخدر و غیره که در جریان این عملیات‌ها در هفت ماه گذشته کشف و ضبط و از بین برده شده است.»

سخنگوی وزارت امور داخله که نیروهای پولیس مبارزه با مواد مخدر نیز طی هفت ماه گذشته تن از سربازان خود را از دست داده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала