32 کشته و 50 زخمی در حمله تروریستی در مسجد باقرالعلوم

© Photo / اجمل حمله انتحاری بالای مسجد دارالعلوم باقر
حمله انتحاری بالای مسجد دارالعلوم باقر - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: براساس آخرین آماری که از سوی هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، یوناما، اعلام شده است، در حادثه تروریستی ظهر امروز در میان جمعی از شیعیان عزادار در مسجد باقرالعلوم در غرب شهر کابل، سی و دو تن کشته و پنجاه تن دیگر زخمی شده‌اند. مسوولیت این حمله را گروه تروریستی داعش به عهده گرفته است.

یوناما در اعلامیه‌ای این حادثه را شدیدا محکوم کرده می‌گوید که در میان قربانیان این حادثه تروریستی شماری از زنان و کودکان نیز شامل هستند.

 در همین‌حال، وزارت امور داخله با وحشیانه توصیف کردن این حمله تروریستی، گفته است که در این حمله سی غیرنظامی کشته و چهل تن دیگر زخمی شده‌اند. این وزارت می‌گوید که این حمله ساعت دوازده و بیست دقیقه ظهر توسط یک فرد انتحارکننده در داخل مسجد باقرالعلوم در جاده فیض‌محمد کاتب از مربوطات حوزه ششم امنیتی پولیس به وقوع پیوست. وزارت امور داخله در اعلامیه‌ای گفته است: «این واقعه زمانی به وقوع پیوست که مردم اهالی منطقه در جریان بزرگ داشت یک مراسم مذهبی در آن مسجد بودند. وزارت امور داخله با اعتقاد به این که عاملان این حمله دشمنان سوگند خورده مردم افغانستان بوده و عملکرد امروزی آنان نمونه‌ی آشکاری از جنایت علیه بشریت دانسته و حمله به اهداف ملکی و شهروندان عادی کشور، نشان می‌دهد که تروریستان، در دشمنی با مردم افغانستان هیچ فرصتی را فروگذار نکرده‌اند.»

گزارش‌های ابتدایی از کشته شدن بیست و هفت تن و زخمی شدن سی و هشت تن حکایت داشت. تمامی قربانیان این حادثه تروریستی را غیرنظامیان تشکیل می‌دهند.

حمله به جان شیعیان در داخل مسجد باقرالعلوم زمانی صورت گرفت که شماری از عزداران برای گرامی‌داشت از چهلمین روز محرم در این مسجد گردهم آمده بودند. پیش از این نیز در شب دهم محرم عزاداران امام حسین، پیشوای سوم شیعیان، در زیارتگاه سخی در قلب شهر کابل حمله تروریستی قرار گرفتند. در این حمله نیز ده‌ها تن کشته و زخمی شدند. در روز دهم محرم، روز عاشورا در ولایت بلخ هم عزاداران امام حسین هدف انفجار یک بمب قرار گرفتند.

واکنش‌ها

حمله تروریستی ظهر امروز در مسجد باقرالعلوم با واکنش‌های گسترده مقام‌های ارشد دولتی و برخی از نهادهای بین‌‌المللی مواجه شده است.

دفتر ریاست جمهوری افغانستان، از این حمله به عنوان یک حادثه المناک، غیرانسانی و غیرانسانی توصیف کرده در بیانیه‌ای می‌گوید: ‌«رییس‌جمهورکشور، ضمن تاثر عمیق به‌خاطر این حادثه المناک، این عمل نابخشودنی و جنایت بزرگ را کار دشمنان مردم افغانستان عنوان کرده، حمله بالای اماکن مقدس و مذهبی را دشمنی آشکار با اسلام و مردم افغانستان دانسته آن را تلاش برای نفاق افگنی می‌داند.»

اشرف‌غنی همچنین به مسوولان نهادهای صحی دستور داده تا در تداوی زخمیان این حادثه تروریستی از هیچ نوع تلاشی دریغ نکنند.

همچنین سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری نیز، از این حمله تروریستی به عنوان یک حادثه «غم‌انگیز» یاد کرده و هشدار می‌دهد که این حمله آخرین مورد نخواهد بود. آقای دانش می‌افزاید: «دشمنان کوردل و زبون مردم افغانستان طی یک سال گذشته حوادثی را خلق کرده‌اند که روی همه جنایتکاران و قساوت‌پیشگان تاریخ را سفید کرده‌اند. حادثه غم‌انگیز زابل، غور، دهمزنگ، کارته سخی، مزار شریف و ده‌ها جنایت دیگر نشان از خوی ددمنشانه تروریست‌های خون آشام و نیز نشان از سیه‌رویی آنان در برابر آموزه‌های دینی و اخلاق انسانی دارد. حمله انتحاری امروز در مسجد باقرالعلوم که بر یک مراسم مذهبی و دینی انجام یافت نشان داد که دشمنان مردم افغانستان نه تنها بویی از اسلام و آموزه‌های آن نبرده‌اند بلکه نام انسانیت را نیز لجن مال کرده‌اند. این حادثه بدون تردید یک عمل ضد انسانی و از مصادیق بارز جنایت علیه بشریت محسوب می‌گردد.»

سرور دانش که از آدرس هزاره‌ها وارد قدرت سیاسی شده است، معتقد است که دشمنان مردم افغانستان در سنگرهای جنگ توسط نیروهای امنیتی این کشور شکست خورده و مایوس شده‌اند، اما از راه‌های دیگر به جنایت‌های خود ادامه داده می‌خواهند به اهداف شوم شان که به گفته آقای دانش دامن زدن به اختلافات قومی و نفاق افگنی میان مردم افغانستان برسند. معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان تاکید کرده است: «بدون شک این گونه اعمال وحشیانه، نمی‌تواند بر عزم و اراده دولت افغانستان مبنی‌بر مبارزه جدی با تروریست‌های جنایت پیشه خللی وارد کند و نمی‌تواند اخوت و برادری مردم افغانستان را خدشه دار سازد.»

سرور دانش می‌گوید یک بار دیگر آسمان کابل را ماتم و مصیبت فراگرفته و جایی از غرب شهر کابل گلیم عزا پهن شده و از همین‌رو نیاز است تا مردم برای جلوگیری از چنین حوادث غم‌انگیز سهم گرفته و دست به کار شوند.

داکتر عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت وحدت ملی نیز حمله تروریستی ظهر امروز را وحشیانه و فجیعانه توصیف کرده در بیانیه‌ای می‌گوید که گروه‌های تروریستی در امن‌ترین و مقدس‌ترین مکان‌های مذهبی به منظور هدف قرار دادن مردم از خود اوج بی‌رحمی، شقاوت و جهالت را نشان می‌دهند. او گفته است که این حملات در هیچ دین و قانونی منطق و توجیه ندارد. عبدالله عبدالله می‌افزاید: «گروه‌های تروریستی از هر طریق ممکن اهداف کشنده شان را دنبال می‌کنند و در این زمینه حد و مرزی را نمی‌شناسند. از هدف قراردادن افراد ملکی به‌ویژ زنان و کودکان تا شکستن حریم امن الهی برای آنان جواز دارد. این گروه‌ها به‌هیچ دینی باور ندارند و برای خلق وحشت و دهشت در میان افکار عمومی دست به‌ هر جنایت ضد اسلامی و انسانی می‌زنند.»

حامد کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان، حمله تروریستی امروز را نابخشودنی و دور از انسانیت توصیف کرده می‌گوید که بدخواهان افغانستان باید بدانند که مردم این کشور باهم در مقابل دسیسه‌های دشمنان شان با عزم راسخ و اراده قوی ایستادگی کرده‌اند. آقای کرزی می‌افزاید که مردم این کشور برای افغانستان متحد و متفق مبارزه خواهند کرد و هیچ گونه دسیسه شوم دشمنان این کشور را به وحدت و برادری شان ضربه بزند، تحمل نمی‌کنند.

حمله عمدی

 در همین‌حال، هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، یوناما، با ارایه آمار تلفات حمله تروریستی امروز در مسجد باقرالعلوم، این حمله را «عمدی» و بی‌رحمانه توصیف کرده است.

پرنیل کاردیل معاون نماینده فرستاده خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان، در این باره می‌گوید: «این حمله هولناک به مراسم عزاداری بی‌رحمانه است. یوناما در برابر تلاش‌های اخیر افراط گرایان که خشونت فرقه‌ای را در افغانستان دامن می زند، مراتب انزجار خود را اعلام می‌کند.» خانم کاردیل همچنین می‌افزاید: «تحمل و مدارای مذهبی و قومی از ارزش‌های اساسی مردم افغانستان هستند و من از مسوولان افغان می‌خواهم تا برای دفاع از افغان‌ها با اعتقادات مختلف، هرچه در توان دارند انجام دهند.»

یوناما می‌افزاید که براساس قانون بین‌المللی بشردوستانه، حملات عمدی برغیرنظامیان و اموال شان به شمول امکان مقدس ممنوع است.     

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала