سینماگران افغانستان: هیچ‌گونه تولیدی در بخش سینما نداریم

© Photo / کسراسینماگران افغانستان: هیچ‌گونه تولیدی در بخش سینما نداریم
سینماگران افغانستان: هیچ‌گونه تولیدی در بخش سینما نداریم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: شماری از سینماگران افغانستان، وضعیت سینما در این کشور را ناگوار توصیف کرده می‌گویند که آنان بدلیل بی توجهی دولت به فرهنگ و هنر سینما هیچ گونه تولید هنری و سینمایی ندارند.

انجنیر لطیف احمدی از سینماگران مطرح افغانستان، امروز در یک نشست خبری با جمعی از دیگر سینماگران گفت که هرچند با سقوط رژیم سیاه و استبدادی طالبان در سال 2001 میلادی در افغانستان، انتظار می‌رفت که هنر سینمایی پس از خاموشی طولانی مورد توجه خاص دولت قرار بگیرد، اما با گذشت شانزده سال از این انتظار، تاهنوز مقام‌های ارشد دولت افغانستان به فرهنگ و هنر سینما توجهی نکرده‌اند. آقای احمدی گفت: «وضعیت سینمای ما در حالت بسیار بدی قرار دارد و هیچ‌گونه تولیدی وجود ندارد، هیچ‌گونه ساخت و سازی نیست، هیچ‌گونه رخ توجه دولت نه به فرهنگ است و نه هم به هنر. یعنی این‌قدر دست‌کم گرفته شده که ما مجبور شدیم یک صدا را از اینجا بلند بکنیم و صدای دیگر را شاید خیابانی بسازیم.»
انجنیر لطیف احمدی در این کنفرانس خبری افزود که وضعیت فرهنگ و هنر در افغانستان پس از انقلاب هفتم ثور سال 1357 تازه جان گرفته بود اما، با حاکم شدن مجاهدین در این کشور، سینماگران مجبور شدند تا افغانستان را ترک کنند و یاهم به بهانه‌های مختلف مورد شکنجه و آزار و اذیت قرار بگیرند. به گفته او، پیش از انقلاب هفتم ثور، زمینه‌های خوبی برای فعالیت‌های سینمایی و هنری در افغانستان مساعد تا این که با آمدن مجاهدین این زمینه‌ها محدود شده و با حاکمیت طالبان کاملا از بین رفت. به گفته او،‌ آمدن طالبان در افغانستان، موسسه افغان‌ فیلم‌ یگانه نهاد سینمایی دولتی به دیپوی مهمات جنگجویان این گروه مبدل شد.
این سینماگر افغان از رهبران حکومتی به ویژه حامد کرزی رییس جمهور پیشین و اشرف‌غنی و عبدالله رهبران حکومت وحدت ملی، شدیدا انتقاد کرده می‌گوید که آنان فرهنگ‌ستیزی می‌کنند. لطیف احمدی می‌‌افزاید که حامد کرزی در طول چهارده سال حاکمیت خود، یک بار هم ویرانه‌های «کابل‌ تیاتر» را که زمانی از معروف‌ترین تیاتر کشورهای منطقه به شمار می‌رفت، در چند صد متری ارگ ریاست جمهوری ندید. آقای احمدی گفت: «خودتان (حامد کرزی) که چپن و کلاه خود را در دنیا نمادین ساختید، آیا به آن فکر نکردید که یک سینمای خوب و آبرومند داشتید؟»
انجنیر لطیف احمدی رهبران حکومتی را متهم به فرهنگ ستیزی در افغانستان کرده گفت: «هیچ‌گونه پشتبانی در راستای فرهنگ از جانب حکومت و دولت وجود ندارد و خودش در ذات خود نوعی از فرهنگ ستیزی است. یعنی که ما فرهنگ را عقب زده می‌رویم و این خودش فرهنگ ستیزی است. ما هیچ گونه برآمد،‌ دست‌آورد و سازشی حکومت را در مورد فرهنگ نمی‌بینیم.»
وی تاکید کرد که فعالیت فعلی رسانه‌ها در افغانستان نیز از دست‌آوردهای دولت این کشور به شمار نمی‌رود بلکه میراثی است که برنامه آن در بن طرح شد. به گفته آقای احمدی، در اولین کنفرانس بین‌المللی در باره افغانستان، در سال 2001 میلادی در بن فیصله شد تا از آزادی بیان و رسانه‌ها در افغانستان حمایت شود.
در همین‌حال، فقیر میوند آگاه رسانه‌یی در کشورهای پس از جنگ، می‌گوید که همان طوری که دولت افغانستان به تجهیزات نظامی پیشرفته و سنگین برای نیروهای امنیتی در مبارزه علیه گروه‌های تروریستی نیاز دارد، برای فرهنگ‌سازی و تقویت هنر نیز به چنین امکانات گسترده نیاز دارد. آقای میوند می‌آفزاید که دولت افغانستان برای تقویت فرهنگ و هنر در این کشور، نیازمند طرح و اجرای یک پالیسی مشخص در این راستاست. فقیر میوند گفت: «ما شاید سخت به F16 یا هواپیماهای دیگر جنگی و یاهم به تانک‌های غول‌پیکر که بتواند در دامنه‌های کوه‌های هندوکش و بابا بلند شوند تا کسانی را که امنیت ملی و ارضی ما را به خطر می‌اندازنند پایین بکشند،‌ نیاز داشته باشیم؛ اما این یک لبه کار است. ساختار آینده افغانستان بدون فیلم، بدون سینما، بدون کارهای فرهنگی و هنری ناممکن است.»
هرچند هنر و صنعت سینما در افغانستان سابقه طولانی دارد، اما سینماگران این کشور تاکنون موفق نشده اند تا در تولید محصولات سینمایی با برخی از کشورها و حتا کشورهای همسایه رقابت کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала