اشرف‌غنی: مظلومان و ستم‌دیدگان ناامید نشوند آه و ناله شان ضایع نخواهد شد

عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: اشرف‌غنی رییس جمهور افغانستان، می‌گوید که ارزش‌های حقوق بشری در این کشور تحقق خواهد یافت و مظلومان و ستم‌دیدگان از دست یافتن به عدالت ناامید نشوند و صدای آه و ناله شان نادیده گرفته نخواهد شد.

آقای غنی که امروز دوشنبه، در کنفرانس ملی حمایت از مدافعان حقوق بشر در جمعی از فعالان حقوق بشر در کابل صحبت می‌کرد، گفت که تحقق ارزش‌های حقوق بشری در افغانستان به روند عملی تبدیل شده و کسانی که دست به جنایت زده‌اند، مورد بازخواست قرار خواهند گرفت. رییس جمهور افغانستان می‌گوید: «عدالت سر انجام تحقق یافتنی است و تعرض به حقوق بشر و شكستن حریم شریعت الهی بی جواب نخواهد ماند. این پیام دین ما است كه همواره فرمان به عدالت داده و از ارتكاب جرم و جنایت برحذر داشته است؛ و نیز به مظلومان و ستمدیدگان نوید داده است كه ناامید نشوند و یقین داشته باشند كه آه و ناله آنان ضایع نخواهد شد.»

اشرف‌غنی در این کنفرانس هم‌چنین تاکید کرد که افغانستان بخشی از تهدیدها را پشت سر گذاشته و مردم این کشور شاهد هستند که باورمندی به نهادهای اساسی دولت از جمله اردو و پولیس ملی، دستگاه‌های عدلی و قضایی افغانستان قوت گرفته است. به گفته‌ او، توانمندی روزافزون جامعه مدنی همراه با نهادینه شدن آزادی بیان و نقش بیدار كننده مطبوعات و رسانه‌ها نیز، میزان قانون شكنی و نقض حقوق بشر را نسبت به شرایط جنگی به صورت چشم‌گیر و امیدوار كننده‌ای پایین آورده است. رییس جمهور افغانستان ابراز داشت: «باید این اطمینان در مردم به وجود بیاید كه كسی امكان تعرض به حریم خصوصی آنان را ندارد و نیز نخواهد توانست به حقوق آنان در عرصه عمومی دست درازی كند.»

رییس جمهور افغانستان در این کنفرانس که توسط کمیسیون مستقل حقوق بشر تدویر یافته است، گفت که میزان آگاهی مردم از ارزش‌های حقوق بشری نیز در افغانستان بیشتر شده است. او تاکید کرد که بلند رفتن سطح آگاهی مردم و باورمندی به ارزش‌های حقوق بشری، نخستین مرحله برای تطبیق و تحقق این ارزش‌ها به شمار می‌رود. وی ابرازداشت که پس از بلند رفتن آگاهی‌ها و باورمندی به ارزش‌های حقوق بشری، گام‌های بعدی در این مسیر الزام سازی رعایت این ارزش‌ها از مجرای قوانین و ایجاد میکانیزم‌های اجرایی و ضمانتی است تا به گفته رییس جمهور افغانستان موضوع حقوق بشر از حد رویا و آرزو فراتر رفته و به یک روند عملی تبدیل شود.

رییس جمهور غنی به تحقق ارزش‌های حقوق بشری در افغانستان تاکید کرده گفت: «به همان اندازه که انکشاف و حفاظت از حقوق مدنی و سیاسی از مکلفیت‌های حکومت است، بهبود دسترسی مردم به حقوق اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شان نیز مبنا اساسی رشد و رفاه است. به همین منظور است که پلان ملی صلح و انکشاف افغانستان را که مسیر انکشافی کشور را در چهار سال آینده تعیین می‌کند و در بروکسل مورد حمایت مالی همکاران بین‌المللی ما قرار گرفت، با همین دید به نسل دوم ارزش‌های حقوق بشری بنا نهاده شده است تا انکشاف مستمر و متوازن را برای مردم ما تامین کند.»

بهبود وضعیت حقوق بشر

در همین‌حال، داکتر سیما سمر رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، از بهبود وضعیت حقوق بشر در این کشور خبر داده می‌گوید که فعالان حقوق بشر در افغانستان توانسته‌اند شرایط را بهتر سازند. خانم سیما سمر گفت که وضعیت حقوق بشر در افغانستان نسبت به پانزده سال قبل قابل مقایسه نیست.

سیما سمر در این کنفرانس هم‌چنین گفت که کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در سطح منطقه و جهان از جایگاه خوبی برخوردار شده و از این کمیسیون خواسته شده تا کمیسیون‌های ملی حقوق بشری کشورهای منطقه و جهان را در راستای تحقق ارزش‌های حقوق بشری کمک کند. سیما سمر می‌گوید که این دست‌آوردها بدون دادن قربانی‌های گسترده میسر نبوده است.

کنفرانس امروزی با حضور شماری از فعالان حقوق بشر از ولایت‌های مختلف، نمایندگانی از برخی از سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری به منظور جلب توجه حکومت و مردم به فعالیت‌ها و فداکاری‌های فعالان حقوق بشر، ترتیب برنامه عملی و کارآمد برای حمایت از مدافعان حقوق بشر در افغانستان و تقویت انگیزه عمومی برای ادامه‌ی فعالیت‌های حقوق بشری برگزار شده است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با برگزاری این کنفرانس ملی انتظار دارد تا در نتیجه آن نهادهای دولتی از نیازمندی‌ها و چالش‌های فراروی مدافعان حقوق بشر به ویژه در ولایات و مناطق دور دست آگاه شوند و برای حفاظت از آنان تلاش کنند. هم‌چنین این کمیسیون انتظار دارد تا مدافعان حقوق بشر احساس کنند که دولت و جامعه جهانی به کار و فعالیت‌‌های شان ارزش می‌دهند و از آنان حمایت می‌کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала