مبارزه وزارت حج و اوقاف با جادوگران و فال ‌بین‌ها

© Photo / کسرامبارزه وزارت حج و اوقاف با جادوگران و فال ‌بین‌ها
مبارزه وزارت حج و اوقاف با جادوگران و فال ‌بین‌ها - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: مقام‌های وزارت حج و اوقاف افغانستان می‌گویند که این وزارت با تشکیل کمیسیون ویژه‌یی، مبارزه خود با جادوگران، فال ‌بین‌ها و رمالان را در سراسر این کشور آغاز کرده است.

فیض‌محمد عثمانی وزیر حج و اوقاف، می‌گوید که جادوگران،‌ فال‌ بین‌ها و رمالان کارهای خلاف شرع انجام می‌دهند و این وزارت به مبارزه خود علیه آنان ادامه می‌دهد.

آقای عثمانی که روز دوشنبه به منظور ارایه گزارشی از کارکردهای امسال وزارت حج و اوقاف و هم چنین برنامه‌های سال آینده این وزارت به مجلس نمایندگان فراخوانده شده بود، گفت که تاکنون این وزارت ده‌ها دوکان فال‌ بینی‌ و رمالی را در مناطق مختلف افغانستان مسدود کرده است. فیض‌ محمد عثمانی گفت: «مبارزه با فال‌بین‌ها، رمال‌ها و جادوگران در مرکز و ولایات توسط کمیسیونی که ایجاد شده ادامه دارد و ده‌ها دکانی که در آنجا کار رمالی و کارهای خلاف شرع صورت می‌گرفت، مسدود شده‌اند.» وزیر حج‌ و اوقاف در این باره که فال‌ بین‌ها و رمالان چه کارهای خلاف شرع انجام می‌دهند ارایه نکرد. وی همچنین نگفت که کسانی به بهانه رمالی و فال‌ بینی کارهای کارهای غیرشرعی انجام می‌دادند،‌ با چه سرنوشتی مواجه شده‌اند.

رمالی و فال‌ بینی در افغانستان شغل پردرآمد است و معمولا ملاها در این شغل کار می‌کنند. رمالان و فال‌ بین‌ها اکثرا در پیش زیارتگاه‌ها حضور دارند. خیلی از خانواده‌ها و افرادی که به دارو و داکتر کمتر اعتقاد دارند، به رمال‌ها و فال‌ بین‌ها برای رفع بیماری‌های شان مراجعه می‌کنند. رمال‌ها و فال‌ بین‌ها که وزیر حج و اوقاف امروز از آنان به عنوان «جادوگر» یاد کرد، در زمینه رفع مشکلات نیز رمالی می‌کنند، تعویض می‌نویسند و طالع و چالش‌های آینده افراد را می‌بینند. اکثریت مشتریان رمال‌ها و فال بین‌ها را زنان تشکیل می‌دهند. زنان نسبت به مردان در فال بینی و رمالی اعتقاد بیشتر دارند و بیشتر زنانی که توانایی تداوی بیماری‌های خود یا از اعضای خانواده شان را ندارند و یا این که با مشکلی مواجه می‌شوند،‌ برای رفع مشکلات و تداوی بیماری‌ها به فال‌ بین‌ها و رمال‌ها مراجعه می‌کنند.

مبارزه با افراط گرایی از طریق تلویزیون

فیض‌محمد عثمانی هم‌چنین اعلام کرد که وزارت حج و اوقاف در نظر دارد تا  یک شبکه تلویزیونی برای مبارزه با افراط گرایی در افغانستان و ترویج اعتدال گرایی در این کشور راه‌اندازی کند. فیض محمد عثمانی در گزارش امروز خود به مجلس نمایندگان گفت: «در برنامه سال 1396 است که ما یک تلویزیون اسلامی را ایجاد بکنیم و علمای جیید و ورزیده‌ی ما بیایند تا در قسمت تنویر اذهان، مخصوصا در قسمت مبارزه با افراط گرایی، تروریزم، هراس‌افگنی و ترویج اعتدال گرایی حرف بزنند.»

وزیر حج و اوقاف افغانستان هم‌چنین گفت که این وزارت در جریان سال جاری خورشیدی نزدیک به هفتاد مورد فتوا نیز صادر کرده است. به گفته او، این فتوا به منظور مبارزه با افراط گرایی، تقویت نیروهای امنیتی افغانستان و تنویر اذهان عامه صادر شده است. فیض‌محمد عثمانی گفت: «صدور فتوا  پاسخ دادن به سوالات دینی و فقهی هموطنان ما هم مهم‌ترین بخش ارشاد ماست که در این بخش دارالفتاح ما در حول و حوش هفتاد عنوان فتوا را به شکل تحریری و شفاهی در موارد مختلف صادر کرده است… فتوایی که علما صادر می‌کنند و موقفی که در برابر قضایای مهم کشور اتخاذ می‌کنند، بدون شک نقش خود را در تامین امنیت و مرال دادن به نیروهای دفاعی و امنیتی دارد.»

اقدام به تاسیس شبکه تلویزیونی اسلامی و صدور فتواهای جدیدی به منظور مبارزه با افراط گرایی در حالی صورت می‌گیرد که طی ماه‌های اخیر نگرانی‌ها در باره گسترش روند افراط گرایی و تروریج اندیشه‌های تروریستی از طریق برخی از مراکزی تبلیغاتی دینی و آموزشی در افغانستان بیشتر شده است. برخی از اعضای مجلس نمایندگان می‌گویند که تعدادی از علمای دینی افراطیت را در میان مردم تبلیغ می‌کنند و ذهنیت‌های عامه در باره دولت و نیروهای امنیتی را تغییر می‌دهند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала