افغانستان در سال گذشته 6.5 تن زعفران تولید کرده است

© Flickr / m-botزعفران
زعفران - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: مقام‌های وزارت زراعت، مالداری و آبیاری افغانستان می‌گویند که این کشور در جریان سال گذشته‌ی خورشیدی بیش از ششم و نیم تن زعفران تولید کرده است.

 

زعفران افغانستان، از باکیفیت‌ترین زعفران‌های دنیا به شمار می‌رود و بازاری خوبی در سطح منطقه و جهان دارد. دولت این کشور انتظار دارد تا با گسترش کشت زعفران، این محصول زراعتی با ارزش را جاگزین کشت کوکنار کند.
کشت زعفران طی سال‌های اخیر در افغانستان به ویژه در ولایت‌های غربی این کشور از جمله ولایت هرات رونق بیشتری یافته است.
اسدالله ضمیر وزیر زراعت و مالداری می‌گوید که از نزدیک به هجده سال اخیر که کشت زعفران در افغانستان رواج یافته، تولید آن به چند برابر افزایش یافته است. آقای ضمیر که امروز در نمایشگاه زراعتی بادام باغ به مناسبت گرامی داشت از روز دهقان در جمع صدها تن از دهقانان و زراعت‌ پیشه‌گان صحبت می‌کرد، افزود که انتظار می‌رود در سال جاری خورشیدی میزان محصولات زعفران در این کشور به هشت و نیم تن برسد. روز دوم سال جدید، به عنوان روز دهقان شناخته می‌شود. این روز در افغانستان رخصتی عمومی است و با برگزاری نمایشگاه‌های زراعتی از این روز تجلیل می‌شود. امسال نیز این روز با برگزاری مراسم رسمی و راه‌اندازی یک نمایشگاه سه روزه زراعتی، گرامی داشته می‌شود. در این نمایشگاه 280 غرفه ایجاد شده که 24 غرفه آن به زنان تجارت زراعت پیشه اختصاص یافته است.
آقای ضمیر در اظهارات امروزی خود در باره افزایش میزان تولید زعفران در افغانستان گفت: «در بخش زعفران دست‌آوردها در سال 1395 بی‌سابقه بوده است. از هجده یا پانزده سال به این طرف، هرسالی که سرمایه‌گذاری می‌شد، ساحه تحت کشت زعفران به 3.5 هکتار رسیده بود اما تنها در سال 1395 همکاران، دهقانان ما و همکاران بخش سکتور خصوصی ما توانستند که این ساحه را به دو هزار و هشت‌صد هکتار افزایش بدهند و مقدار تولید در یک سال از 3.5 تن به 6.5 تن افزایش یافته است. تعهد ما در سال 1396 این است که این مقدار تولید را به هشت تن برسانیم.»
وزیر زراعت و مالداری افغانستان هم‌چنین تاکید کرد که قرار است در جریان سال جاری خورشیدی ده مرکز پروسس و بسته‌بندی زعفران نیز در این کشور راه‌اندازی شود. به گفته او، برای بیست شرکت زعفران کار نیز سرتفیکیت «آسو» هم داده شود. اسدالله ضمیر گفت که با نهایی شدن کار توزیع سرتفیکیت «آسو»، پس از این زعفران افغانستان با مارک خود این کشور در بازارهای جهانی صادر خواهد شد.
وزیر زراعت و مالداری در سخنرانی امروزی خود از دست‌آوردهای سال گذشته و برنامه‌های سال آینده این وزارت نیز گزارش ارایه کرد و گفت که در جریان سال گذشته کار بالای 150 پروژه مهم زراعتی نیز آغاز شده و نزدیک به صد پروژه کارش به پایان رسیده است. او گفت که با تکمیل این پروژه‌ها بیش از چهل و چهار هزار زمین تحت آبیاری و کشت قرار و فرصت‌های کاری جدید برای 412 هزار دهقان مساعد شده است. آقای ضمیر تاکید کرد که با اجرای این پروژه‌ها، نزدیک به چهل درصد از ضایع شدن آب‌های زراعتی جلوگیری شده و میزان تولید زراعتی نیز بیست درصد افزایش خواهد یافت.
اسدالله ضمیر می‌افزاید: «پروژه‌هایی که ما در سال 1395 اجرا کردیم، بیشتر از پروژه‌هایی بود که در پنج سال گذشته در بخش آبیاری اجرا شده است. البته باید گفت که ظرفیت‌ها بهتر شده و در سال 1396 ما درنظر داریم که کار در حدود 250 شبکه آبیاری و در حدود 310 ذخیره آبیاری را آغاز کنیم. هم‌چنین امسال پر از برف و باران و نعمت الهی بود و در نظرداریم که در حدود سه‌هزار و سه‌صد چک‌دم برای تقویت‌ آب‌های زیرزمینی را شامل برنامه‌های کاری خود بسازیم.»
وزیر زراعت و مالداری افزود که در سال گذشته بیش از هشت‌هزار و 820 تن تخم اصلاح شده زراعتی به دهقانان توزیع شده و امسال نیز قرار است بیش از ده هزار تن تخم اصلاح شده با کیفیت از داخل افغانستان خریداری و به زارعان توزیع شود. به گفته او، بیست هزار تن کود کیمیاوی نیز به دهقانان توزیع خواهد شد. وی تاکید کرد که پس از سی سال، برای نخستین بار دهقانان افغانستان از کود کیمیاوی تولید شده در داخل کشور استفاده خواهند کرد. این کودهای زراعتی در فابریکه کود کیمیاوی مزارشریف تولید می‌شود.
خودکفایی در پرورش چوچه ماهی سرد آبه
وزیر زراعت و مالداری در عین‌حال افزود که افغانستان در پرورش ماهی سرد آب نیز به خودکفایی رسیده است. او گفت: «در سال گذشته در بخش پرورش ماهی توجه خاصی صورت گرفت و برای اولین‌بار هفت هزار استاف مادری در فارم پرورش ماهی قرغه پرورش داده شد. 770 فارم ماهی پروری توسط سکتور خصوصی به همکاری متخصصین مالداری ما ایجاد شدند. همچنین هفتاد هزار قطعه ماهی نسلی گرم آبی به منظور رشد و پرورش در بند سلما و بند قرغه رها شد. البته باید گفت که از نگاه تولید چوچه ماهی سرد آب که ما سابق وارد می‌کردیم، در سال 1395 خودکفا شدیم و دیگر نیاز نداریم که چوچه ماهی سرد آبه را ما وارد کنیم. در سال 1396 تلاش ما این است که در قسمت پرورش ماهی گرم آبه، شصت و هفت فارم جدید احداث کنیم و پنج مرکز چوچه کشی در ولایت‌های ننگرهار، کنر، هرات، بلخ و قندهار ایجاد کنیم تا از نگاه پرورش چوچه ماهی گرم آبه هم خودکفا شویم.»
افزایش حاصلات زمین‌های للمی
در همین‌حال، اشرف‌غنی رییس‌جمهور افغانستان اعلام کرده که در سال جاری خورشیدی قرار است حاصلات زمین‌های للمی چهل درصد افزایش یابد.
آقای غنی که امروز در مراسم گرامی‌داشت از سال جدید صحبت می‌کرد، در نتیجه بارندگی‌های اخیر در سراسر افغانستان، سطح آب افزایش یافته و میزان محصولات زمین‌های للمی افزایش چشم‌گیری خواهد داشت. او تاکید کرد که در بیست و پنج سال گذشته سطح آب به این پیمانه افزایش نیافته بود. اشرف‌غنی در این مراسم که از سوی دفتر بانوی اول برگزار شده بود، گفت: «سال پیش‌رو حاصلات زمین‌های للمی به ۴۰ درصد افزایش خواهد یافت و انتظار می‌رود خانه‌های مردم ما از نعمت‌های الهی سرشار گردد.» 
تا چند سال قبل، بخشی از محصولات زراعتی را افغانستان کشت‌زارهای للمی تشکیل می‌داد، اما بدلیل خشک‌سالی‌های اخیر و بارندگی‌های بی‌موقع، دهقانان کمتر للمی کاری می‌کردند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала