اعلان همسریابی؛ دختران دم‌بخت پا پیش بگذارند

© Photo / صفحه حسین معرفتاعلان همسریابی؛ دختران دم‌بخت پا پیش بگذارند
اعلان همسریابی؛ دختران دم‌بخت پا پیش بگذارند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: یک جوانی در جویای همسر، برای نخستین بار در افغانستان تصمیم گرفته است تا از طریق اعلان فیسبوکی شریک زندگی آینده خود را دریابد.

حسین معرفت یک باشنده یک ولایت دایکندی در مرکز افغانستان، با ارایه فراخوانی در فیسبوک، از دختران دم‌بخت و علاقمند به ازدواج خواسته تا عکس‌های بدون فوتوشاپ و بدون آرایش شان را همراه با معلومات شخصی و بیوگرافی مختصرشان از طریق مسنجر برایش ارسال کنند.
حسین معرفت جوان بیست و چهار ساله‌ای است که با یک اقدام غیرمعمول در افغانستان و بدون دخالت خانواده‌اش شریک زندگی آینده‌اش را انتخاب کند. آقای معرفت از رشته زبان آلمانی از دانشکده ادبیات دانشگاه کابل مدرک لیسانس دارد و هم‌اکنون نیز به عنوان مترجم زبان آلمانی و آموزگار این زبان در یکی موسسات تحصیلی خصوصی کار می‌کند. او در فراخوان همسریابی تمام خصوصیات و ویژگی‌های خود را شرح داده و از دخترانی که با خصوصیات وی توافق دارند خواسته تا برای ازدواج پا پیش بگذارند.
حسین معرفت از یک مورد عشق و عاشقی خود هم یاد کرده اما می‌گوید که این عشق و عاشقی تنها در حد مذاکره بوده است. او معیارهایی را نیز برای شریک زندگی آینده‌اش تعیین کرده و در فراخوان خود افزوده دخترانی که دانشجو، لیسانس یا ماستر دارای سن هجده الی بیست و پنج سال و قد و زن متوسط و هم‌چنین صورت زیبا و رنگ روشن داشته باشند، می‌توانند از طریق پیام در باره ازدواج شان با وی در تماس شوند. آقای معرفت هم‌چنین تاکید کرده که شریک زندگی آینده‌اش باید کتاب‌خوان به ویژه علاقمندی بیشتر به مطالعه علوم انسانی داشته باشد و در عرصه آموزشی، اداری و بازرگانی فعالیت کند.
حسین معرفت در می‌گوید دختری که می‌خواهد با او زندگی مشترک را آغاز کند، سابقه عشق و عاشقی جدی و مشهور نداشته و از نگاه مذهبی افراطی نباشد. او افزوده که دوست دارد تا همسرش از خانواده فقیر یا متوسط باشد. آقای معرفت با بیان علایق خود و ویژگی‌های شریک زندگی آینده اش می‌افزاید: «از بانوان علاقمند خواهانم تا عکس بدون فوتوشاپ و بدون آرایش یا با آرایش خفیف شان را همرا با معلومات شخصی و بیوگرافی مختصرشان توسط مسنجر ارسال نمایند. در صورت موجودیت سوال پیام بدهند. مراحل بعدی پروسه به شمول معرفی مستقیم و ملاقات و مذاکرات لازم به صورت تلفنی تنظیم خواهد شد.»
این جوان که در جامعه‌ی به شدت سنتی افغانستان اقدام به تابوشکنی کرده و می‌خواهد از طریق فیسبوک همسر بیابد، در توضیح این تصمیم خود افزوده وقتی تصمیم به ازدواج گرفت به این فکر افتاد که چگونه می‌تواند شریک زندگی خود را انتخاب کند. او بحث‌ها در باره این که احتمال در همسریابی از راه‌های معمول با شکست مواجه شده است را رد کرده می‌گوید که وی می‌خواهد از این طریق در کنار یافتن شخص مناسب برای ازدواج پیام‌هایی در باره چگونگی روند ازدواج در افغانستان نیز داشته باشد. حسین معرفت در این توضیح خود می‌گوید: «ارزش‌های کاذب و کلیشه‌ای که در عرصه ازدواج بر جامعه ما حاکم است، نه با عقل سازگار است و نه با شرایط روز. لازم است در این زمینه بازاندیشی شود. شاید پست اعلان همسریابی من زمینه‌ی گفتمان هر چند کوچکی را در مورد باز کند. این‌که عده‌ای در این مورد لحظه‌ای تامل کنند و با دیگران به اظهار نظر و گفتگو بپردازند، خود غنیمت است. اگر غرق در کلیشه‌هاییم به این دلیل است که جای تفکر و تامل خالیست.»
حسین معرفت به مشکل همسریابی دختران نیز اشاره می‌گوید که او بارها در صحبت‌های دوستانه از دختران شنیده است که بارها در جاده‌ها، کوچه‌ها و حتا در ادارات و محیط کاری و آموزشی و همین طور در فضای مجازی مورد آزار و اذیت قرار گرفته و هرکس به بهانه‌های مختلف خواسته خود را به آنان نزدیک کنند تا به نحوی دختران را گرفتار احساسات رابطه عاطفی یا جنسی بکشانند. او تاکید کرده که با این اقدام خود خواسته تا بجای چنین اعمال مخرب، راه‌های و روش‌های صریح و صادقانه را در پیش گرفت. حسین معرفت می‌افزاید: «به نظر من باید ازدواج و رابطه عاطفی و عاشقانه کاملا از حوزه‌های دوستی، آشنایی، قرابت، همکار بودن و دیگر مسایل مجزا تعریف شود. از این رو خواستم با این پست(نوشته) بگویم که باید میان این حوزه‌ها و رابطه‌ی عاطفی و عاشقانه تفکیک قایل شویم. من می‌توانستم در حوزه قرابت یا دوستی به دنبال شریک زندگی‌ام بگردم اما خواستم این مساله را به صورت جداگانه و کاملا مجزا تعقیب کنم.»
ازدواج فیسبوکی، طلاق تلگراقی
اقدام حسین معرفت واکنش‌های اکثرا مثبت جوانان را در قبال داشته اما یکی از کاربران فیسبوک نوشته است که ازدواج فیسبوکی به طلاق تلگرافی ختم می‌شود. لطیفه محمدی یک کاربر بدون ارایه جزییات بیشتر در این زمینه می‌نویسد: «ازدواج‌های فیسبوکی به طلاق‌های تلگرافی می‌انجامد پس این اقدام عاقلانه نیست.»
اما سمیرا سمیر دیگر کاربر فیسبوک از این اقدام استقبال کرده می‌گوید که این طوری کار والدین هم کمتر می‌شود. او تاکید کرده که باید روزی خرافات موجود که در زمینه ازدواج وجود دارد از میان برداشته شود تا هر جوان بتواند به صورت مستقیم شریک زندگی آینده خود را انتخاب کند.
با این‌حال، حسین معرفت می‌گوید که پس از اعلان همسریابی‌اش در فیسبوک، با واکنش‌های زیادی مواجه شده و تاکنون چند دختر با وی وارد بحث و گفتگو شده‌اند. او جزییات بیشتری در این زمینه ارایه نکرد، اما گفت که تصمیم‌اش فردی است و خانواده‌اش نیز باوی مخالفت نکرده است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала