بررسى سياست روسيه در افغانستان، سوريه و شبه جزيره كوریا

© Photo / کسراروسیه افغانستان
روسیه افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تحليلى برسياست روسيه در برابر حملات هواى اسرائيل بر سوريه، وحشت افگنى طالبان افغانستان، بحران شبه جزيره كوریا، همكارى ِدوباره ىِ روسيه با امريكا در سوريه.

حمله هوايى امريكا به پايگاه نظامى الشعيرات سوريه، حمله خونين طالبان برقول اردوى شاهين (پادگانِ شاهينِ ارتش) افغانستان كه بیشتر از ١٣٠ كشته برجا گذاشت، حمله دهشت افگنانه تروريستهاى وابسته به القاعده درمتروى سن پتربورگ، بالاگرفتن مناقشه كوریای شمالى با امريكا، برقرارى دوباره ى خط ارتباطى ارتش روسيه با نظاميان امريكا در سوريه، سكوت معنادار روسيه در برابر حمله هوايى اسرائيل به فرودگاه دمشق و همكارى و هماهنگى روسيه و جاپان در مهار بحران شبه جزيره كوریا.

Republican Presidential Candidate Donald Trump's children Donald Trump, Jr., Ivanka Trump, Eric Trump and Tiffany Trump celebrate on the convention floor during the second day session of the Republican National Convention in Cleveland, Tuesday, July 19, 2016. - اسپوتنیک افغانستان
پسر ترامپ در باره تاثیر خواهرش در تصمیم گیری حملات راکتی سوریه گفت

روند رويدادها نشانه از همكارىِ پيچيده و بى سروصداى امريكا با روسيه در مهار مناقشات جهانى است. پرسشى پيش مى آيد، هدف ودستاورد اين همكارى چيست؟ واكنش شركاى منطقه اى روسيه همچون ايران، كوریای شمالى و سوريه چگونه خواهد بود؟ روسيه آشكارا مى گويد هدفش ازمداخله نظامى در سوريه، حفظ حكومت بشار اسد نيست و تغييرات سياسى در كشورها خاورميانه مانند سوريه عراق وايران و گسترش بحران به قفقاز و بحران كوریا نبايد امنيت روسيه و اقيانوس آرام شمالى را به خطر اندازد و بى ثباتى افغانستان نبايد به گسترش تروريزم در آسياى ميانه وقفقاز بي انجامد و بهانه براى پيشروى ناتو به شرق باشد. اين هشدار جدى روسيه به امريكا و ايستادگى روسيه بر سراين موضوعات، امكان همكارى روسيه با امريكا در زمينه امنيتى و سياسى را فراهم ساخته است. به تازه گى رييسِ سرويس امنيت فدرال روسيه اشاره كرده است كه تروريزم نمایی جهانى يافته است. سازمانهاى تروريستى با نگاه به رويدادهاى بين المللى عمليات تروريستى را با هماهنگى جهانى طرح ريزى واجرا مى كند و درحال إيجاد يك شبكه تروريستى بزرگ جهانى هستند تا تمدن فعلى بشرى را نابود كنند و سپس قوانين خودشان را بر بشريت روا دارند. اين رفتار پيچيده و گسترده سازمان هاى تروريستى كه گاهى اوقات از طرف برخى دولت ها حمايت مى شوند نياز به اقدامات پيچيده و غيرقابل پيش بينى در سطح جهانى دارد.

نیروی هوایی اسرائیل - اسپوتنیک افغانستان
حمله هوائی اسرائیل بر سوریه

 بى گمان امنيت در مرزهاى روسيه خط قرمزروسيه است و روسيه تحمل ناامنى در مرزهايش را ندارد وبه دليل گستردگى و طولانى بودن مرزهاى روسيه مزيت همكارى امنيتى با روسيه از اولويتهاى سياست خارجى كشورهاى جهان درپيوند با روسيه است و روسيه امنيت مرزهاى خود را در يكپارچه ديدن سيرحوادث و روندِ رُخداد هاى جهانى مى بيند بنابراين بى ترديد بين رويدادهاىِ شبه جزيره كوریا، افغانستان وآسياى ميانه و قفقاز، خاورميانه و شمال افريقا، اكراين و شبه جزيره بالكان و شبه جزيره اسكانديناوى، يك وحدت موضوع وجود دارد و آن تهديد صلح وامنيت جهانى است، و سواستفاده دولتهاى منطقه ى براى بهره بردارى و امتياز گيرى از قدرت هاى جهانى تحت موازنه مثبت(يا به تعبيرى ديگر موازنه منفى) مانند تركيه، ايران، پاكستان، سوريه، افغانستان، تاجيكستان، قزاقستان، آذربايجان، اسراييل و عربستان، استونى، لاتويا وديگر كشورهاى از اين دست با ايجاد اين موازنه سعى بر بهره بردارى از ضربه پذيرى كشورهاى صنعتى در برابر ناامنى جهانى و

امریکا از تصمیم پرتاب مادر بمب ها در افغانستان به روسیه خبر نداده بود - اسپوتنیک افغانستان
امریکا از تصمیم پرتاب "مادر بمب ها" در افغانستان به روسیه خبر نداده بود
امتيازگيرى از كشورهاى صنعتى به ويژه روسيه و امريكا را دارند دراين ميان روسيه و امريكا با كاستن از حمايت ازيك طرف در گيرى ها منطقه ى طرف ديگر را تقويت مى كنند. مثلاً روسيه با كاستن از حمايت ايران وسوريه به طور غيرمستقيم اجازه به اسراييل مى دهد كه انبار اسلحه متعلق به حزب الله وايران را هدف بمباران قراردهد. اما اگر اسراييل بخواهد از حد خود فراتر رود وقصد بهره بردارى توسعه طلبانه داشته باشد اسراييل با واكنش روسيه روبرو خواهد شد و دوباره حمايت از ايران و سوريه برقرار مى شود. روسيه با جاپان و امريكا با چين براى مهار كوریای شمالى همكارى دارند تا خطر آغاز جنگ هسته اى را برطرف كنند. تحت اين معادله، رفتار روسيه قابل درك و فهم است. طالبان افغانستان بى ثبات كننده آسياى ميانه است و سران اقوام و سياستمداران افغانستان به بهانه طالبان از كشورهاى چون امريكا و اعضاى ناتو و روسيه كمكهاى نظامى فراوانى دريافت كرده اند اما نتوانسته اند طالبان رامهار كند بنابراين روسيه با طالبان مستقيم

Военная техника на параде в Пхеньяне - اسپوتنیک افغانستان
کوریای شمالی می تواند با 3 بمب هایدروجنی دنیا را نابود کند
مذاكره مى كند و راه را بر روى بازى دولت افغانستان و سران قبايل مى بندد و اگر نياز باشد شبيه به وضعيت سوريه براى مهار طالبان خط ارتباطى بين دو ارتش روسيه و امريكا براى مقابله با طالبان ايجاد خواهد شد كه به معنى نقض حاكميت دولت افغانستان است و دولت افغانستان پس از حمله خونين بر پادگان ارتش شاهين وحدت نظر بين سياستمداران افغانستان برمبارزه فرا گير با طالبان ايجاد شده است از سوى ديگر طالبان با رقيب جدى به نام داعش روبرو است كه نتيجه كوچ داعش ازسوريه وعراق به افغانستان است.

پرسش، آيا رويدادها و ناامنى هاى آينده ى جهان درچهارچوب اين معادله قابل مهار است؟ اگر سازمانهاى تروريستى باهم متحد شوند وبرخى از دولتهاى خاورميانه، غيرمستقيم سازمانهاى تروريستى را حمايت كنند، مناسبات بين الملل چگونه خواهد بود؟ اين پرسش ها را در نوبت بعد بررسى خواهيم كرد.

نويسنده: حميد تبرزن

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала