چين احتياط کن! هند جاده ابريشم خود را ایجاد ميکند

© Flickr / Martha de Jong-LantinkGolden Eagle Silk Road
Golden Eagle Silk Road - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در حالی که چين هند را توسط پروژه خود «يک کمربند، يک راه»، که در سال 2013 اغاز شده بود، و به "نام برند" از پروژه های قدیمی بود، احاطه میکند. و هدف آن برای قرار دادن چین در سر یک نظم اقتصادی در سراسر اورپا- آسیا بود، بوجود آورد. این در حالیکه هند طرح قاره ای خاصی خود را دارد، که آن را به نام "دهليز ترانسپورتي شمال- جنوب» ياد نموده است.

هدف اين دهليز بهبود حمل و نقل بين ايران، روسيه — قفقاز، و آسيای مرکزي میباشد. در واقع اين پروژه يک دهليز چند وجهي حمل و نقل میباشد، که طول آن به 7200 کيلومتر ميرسد. اين مسیر تجارتی بين هند و روسيه ميباشد، که اقيانوس هند، خليج فارس، و بحيره کسپين را دربر ميگرد. محصولات از بندر جواهر لعل نهرو، و بندر کندلا در غرب هند به بندر عباس ايران انتقال و بعد از آن توسط موترهای باربری و خط آهن از راه باکو به مسکو، سانکت پيترز بورگ و فراتر از آن رسانيده می شود.
در آینده مسیر دوم ميتواند در امتداد سواحل غربی بحيره کسپين توسط راه آهن جديد ايران، ترکمنستان و قزاقستان را باهم وصل کند. و در نتيجه به يک دهليز يکپارچه مبدل خواهد شد. شرکت کنندگان مشهور اين پروژه ميگويند که اين پروژه باعث کاهش قيمت و زمان حمل ونقل کالابين شهرهای مومبای، بندرعباس، تهران، باکو، اقتای، مسکو و سانکت پيرز بورکرا کاهش می دهد. اینطور ارزیابی می شود که اين مسير در منطقه به تجارت مساعدت خواهد کرد. هند معتقد است که تجارت با روسیه کمتر است، با توجه به اندازه اقتصاد هر دو کشور.
در سال 2015 صادرات هند به روسيه تنها 1,6 مليارد دالر بود. به نظر هند اين مشکلات لوژستيکی است. در حال حاضر برای حمل و نقل کالا از يک کشور به کشور ديګر به يک مسير دريايي طولاني و دشوار نياز است.- سراسر دریای عرب، کانال سوئز، دريای مديترانه، دريای بالتيک. اما برای عبور از این مسیر حداقل 45 روز ضرورت است. مگر «دهليزحمل و نقل شمال و جنوب» اين وضعيت را در نظر گرفته است وانرااصلاح خواهد کرد. «اين مسیر ميتواند راه را از مومبای به سانکت پيتربورګ به نصف کاهش دهد. — اين مطلب را جاناتان هيلمن مدير جديد ارتباطات آسيا مرکزی مطالعات بين المللی و استراتيژيک بيان نموده است. بر اساس برخی برآوردها، مسیر از شمال به جنوب از لحاظ اقتصادی آمیدوار کننده تراست نظر به مسيرهای زمینی شرق —غرب که درحال حاضر در حال بوحود آمدن استند». تاکنون سه سروی به منظور مطالعه امکان اعمار اين پروژه انجام شده. از جمله ای آنها دو سروی در سال 2014 نشان داد که مسير جديد 30% ارزانتر و 40٪ کوتاه تر از خطوطی دريائي میباشد که در حال حاضر وجود دارند. کار بسياري پروژه های «جاده ابريشم جديد» «دهلیز حمل و نقل شمال و جنوب» بيش از 15 سال قبل اغاز گرديده بود. اصلآ اين مفکوره در سال 2000 بوجود آمد. دو سال بعد، روسيه، ايران، وهند، توافقتنامه رسمي اين پروژه را امضا کردند و اين پروژه در حال تحقق افتن است.
درعين حال شی جین پینگ سعی و تلاش بخرج ميدهد، تا پروژه ای «يک کمربند ويک راه» را در تمامی ساحه ای اروپا- آسيا تحقق بخشد. اين پروژه برای حمل و نقل بين چين، هند، و یک تعداد کشورهای ديگر منطقه مفيد تمام خواهد شد. هند در تلاش است، تا در زيربنای اقتصاد اروپا- آسيا نفوذ هر چه عميقتر داشته باشد. علاوه براين «دهليز شمال ـ جنوب»، نقش فعال در توسعه بندر چابهار ايران ایفا ميکند. دوران کالا که در نظر گرفته شده است، افزايش پنج بار رانشان ميدهد، و 12.5 مليون تن درسال می گردد. علاوه براين دهلی نو از ساخت و ساز جاده 218 کيلومتری خبر داده است، که قسمت مرکزی افغانستان را به سرحد ايران وصل مینمايد. و همچنين پروژه های چند جانبه، کلادان در ميانمار، راه اهن سراسری اسيا، از داکه تا استانبول، شاهراه بزرگ هند- ميانمار- تايلند و احتمال گسترش بندر ترينکو مالی درسريلانکا در نظر ګرفته شده است.
علاوه بر پروژه ای زيربنائي واقعی، هند فعاليت در حوزه سیاسی را نيز نشان داده است. او به تازگی در سازمان همکاری شانگهای پيوست، و کنوانسيون گمرکی در حمل و نقل کالا را امضا کرده است. دراين جنبش بين المللی موثرتر 71 کشور جهان عضويت دارند. علاوه براين هند در تلاش است، ترويج نسخه خود، توافق برسر ايجاد جاده، بنگلادش — بوتان — هند — نيپال و همچنین این امکان را به توافق با همکاری اتحادیه اقتصادی اسيا- اروپا را مورد بحث قرار دهند. منطقه اقتصادی، که شامل روسیه، بيلاروس، قزاقستان، قرغیزستان و ارمنستان می شود، همان گونه که بيبول چادرجی و سوريندر سنگهه درمجله ديپلومات نوشته، هند برای بهبود حمل و نقل در آسیای مرکزی تلاش میورزد. هند در حال حاضر در مرتبه چهارم لیست از بزرگترین مصرف کنندگان انرژی برق قرار دارد. تقاضا برای آن در کشور هر روز در حال افزایش است.
در حالی که منابع طبیعِی انرژی در کشورهای آسيای مرکزی قرار دارند. «دهليز حمل و نقل شمال و جنوب»، و همچنین پروژه های پیشنهادی هند یک مسیر آسان تر در مرکز آسيا — اروپا شمرده می شود که درآنسوی خاک پاکستان مِيگذرد. اين مسير برای دهلی بسيار با اهميت است، به ويژه هنگامی که چين نيز در حال حاضر مصروف اعمار دهليز اقتصادی خود از طريق پاکستان است. «دهليز حمل و نقل شمال — جنوب» یک چالش برای ابتکار "یکی کمربند یکی راه" چين خواهد بود. بااين حال چنين محاسبه، در مرکز تحقیقاتی و همچنین در بخش نظرات از سایت های مختلف وجود دارد و بس. اما در عمل، این دو طرح مکمل یکدیگراند. «با در نظر داشت مقاصد و اهداف، تحقق اين پروژه ها جدا از یکدیگر بسیار دشوار بنظر میرسد. به طور کل، بنظر هلمن، دهليز حمل ونقل شمال — جنوب، به عنوان مکمل طرح چينائي «یک کمربند، یک راه» شمرد می شود. اين پروژه به ويژه، به ايران و آذربايجان کمک خواهد کرد. چين برای هر دو مسير در اين کشور را مفید است. برای کشورهای واقع در قلب اسیا — ایران، قزاقستان، ترکمنستان و کشورهای قفقاز مساله حمل و نقل حياتی ميباشد. اين کشورها برای تحقق اين هدف گرد هم آمدند. قبلآ آنها درجای دور بودند. و دسترسی با يکديگر نداشتند، و حالا می خواهند در مرکز جهان قرار داشته باشند.
در حال حاضر آنها بخاطر ایجاد یک سیستم عظیم از مسیرهای تجاری گسترده از شرق به غرب و از شمال به جنوب با تمامی بازيکنان، ژئوپولیتیک عمده همکاری بيشتر را بخرچ ميدهند. صرف نظر ازاينکه فابريکه پکن چه «محصولات» نرم افزار را پيشکش ميکند: ابتکار چينی «يک کمربند ويک راه»- نه همان جاده ابريشم جديد است. ابتکار «يک کمربند ويک راه»، بخشی از يک پروژه بزرگتری است، که هدف آن ادغام اقتصاد اوراسيا است. اما هدف از همان طرح ها در مقياس بزرگ توسط روسيه، جاپان و هند ارائه شدند. همه از اين طرح ها با نام های مختلف باید به عنوان بخش جدایی ناپذیر پروژه عظيم چند مليتی است که به عنوان جاده ابریشم جدید شناخته شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала