تحلیل: نیروهای هوایی افغانستان با هواپیماهای ناتو تجهیز می‌شوند

© Sputnik / Andrei Greshnovتحلیل: نیروهای هوایی افغانستان با هواپیماهای ناتو تجهیز می‌شوند
تحلیل: نیروهای هوایی افغانستان با هواپیماهای ناتو تجهیز می‌شوند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
طارق‌شاه بهرامی سرپرست وزارت دفاع افغانستان، اعلام کرده که کشورهای عضو سازمان ناتو در نشست اخیر وزیران دفاع این سازمان در بروکسل، تعهد نموده تا نیروهای هوایی افغانستان را با هواپیمای ناتو تجهیز کنند.

آقای بهرامی که امروز در یک کنفرانس خبری در کابل از جریان نشست روز پنج‌شنبه، 29 جون، وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو در بروکسل، گزارش می‌داد، جزییات بیشتری در باره چگونگی تجهیز نیروهای هوایی افغانستان با هواپیماهای جنگی سازمان ناتو ارایه نکرد، اما گفت که شرکت‌کنندگان بروکسل از برنامه چهار ساله دولت افغانستان مبنی‌بر تجهیز و تقویت نیروهای امنیتی اعلام حمایت کرده‌اند.
سرپرست وزارت دفاع افغانستان در این کنفرانس خبری گفت: «تجهیز نیروهای امنیتی و دفاعی، یکی از مسایل اساسی برنامه چهار ساله دولت جمهوری اسلامی افغانستان می‌باشد و دوستان بین‌‌المللی در این نشست (بروکسل) همگام بخاطر تطبیق موافقه کردند و کنفرانس کشورهای ناتو تایید کرد که این‌ها با ما بخاطر انکشاف نیروهای امنیتی و دفاعی موافق هستند و همگام بخاطر تطبیق و منابع پیدا کردن و تمویل آن ما را کمک می‌کنند.» طارق‌شاه بهرامی هم‌چنین افزود: «برعلاوه دیگر موضوعات، انکشاف و تقویت نیروهای هوایی ماست که در وسط همین سال ما شاهد تجهیز و تمویل نیروهای دفاعی و هوایی خود خواهیم بود و به تدریج جای هواپیماهای فعلی ما را هواپیماهای با سیستم جدید یعنی هواپیماهایی با سیستم ناتو خواهد گرفت. تعدادی از خلبان‌های ما هم در کشورها مختلف در حال تعلیم و تربیه هستند.»
وزارت دفاع افغانستان در حالی از جاگزین شدن هواپیماهای نظامی ناتو با هواپیماهای فعلی خبر می‌دهند که اکثریت هواپیماهای جنگی نیروهای هوایی افغانستان را در حال حاضر هواپیماهای روسی تشکیل می‌دهند. نیروهای هوایی افغانستان نیز بیشتر با هواپیماهای جنگی روسی آشنایی دارند.
پانزده عضو ناتو نیروی تازه می‌فرستند
طارق‌شاه بهرامی که در نشست روز پنج‌شنبه وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو در بروکسل شرکت کرده بود، می‌گوید که در این نشست پانزده عضو این سازمان نظامی حاضر شده‌اند تا در کنار ایالات متحده تعداد نیروهایش را در افغانستان افزایش دهند. او گفت که هرچند تاهنوز مشخص نیست که چه تعداد نیروهای نظامی تازه از سوی ناتو و امریکا به افغانستان اعزام شوند، ‌اما تاکید کرد که این نیروها در بخش آموزش و مشوره‌دهی به نیروهای امنیتی افغانستان کمک خواهند کرد. او گفت: «کشورهایی که متعهد شدند در قسمت عساکر، یعنی هدف ما از مربیان و مشاروینی که در بخش تعلیمات نیروهای امنیتی و دفاعی را کمک بکنند،‌ پانزده کشور متعهد شدند که نیروهای خود را در افغانستان افزایش بدهند.»
سرپرست وزارت دفاع افغانستان گفت که ایالات متحده امریکا طی یک هفته تا ده روز دیگر پالیسی جدید خود در قبال افغانستان را اعلام خواهد کرد و با اعلام این پالیسی شمار نیروهای اضافی خارجی که به افغانستان خواهند آمد، مشخص خواهد شد. او تاکید کرد که امریکا با تجدید نظر روی پالیسی نظامی خود در قبال افغانستان، روی برخی از کشورهای منطقه که پناه‌گاه‌های گروه‌های تروریستی را در خود جای داده‌اند، تحت فشار قرار خواهد داد. برخی از مقام‌های غربی اخیرا اعلام کرده بودند که احتمالا بین سه تا چهار هزار سرباز اضافی از سوی امریکا و ناتو به افغانستان اعزام خواهند شد.
طارق‌شاه بهرامی هم‌چنین ابرازداشت که در نشست اخیر وزیران دفاع عضو ناتو در بروکسل نیز روی پناهگاه‌های گروه‌های تروریستی در منطقه از جمله در پاکستان بحث شده و مقام‌های نظامی ناتو از وجود این پناهگاه‌ها به عنوان تهدید جدی علیه امنیت افغانستان و کشورهای منطقه یاد کرده‌اند.
ادامه‌ی جنگ در 21 ولایت
سرپرست وزارت دفاع افغانستان در حالی نسبت به ادامه‌ی کمک‌های کشورهای ناتو و ایالات متحده امریکا به بهبود وضعیت امنیتی این کشور ابراز خوش‌بینی می‌کند که هم اکنون از مجموع سی و چهار ولایت، در بیست و یک ولایت افغانستان جنگ و درگیری‌های مسلحانه میان نیروهای امنیتی دولتی و گروه‌های تروریستی از جمله طالبان و داعش جریان دارد. به گفته‌ی طارق‌شاه بهرامی، این جنگ‌ها در هفت ولایت به صورت خیلی شدید جریان دارد.
سرپرست وزارت دفاع در عین‌حال گفت که گروه طالبان با آغاز عملیات بهاری‌اش اهداف استراتیژیک و کلانی برای خود در نظر گرفته بود. به گفته او، باز کردن راه اکمالاتی میان ولایات شمالی افغانستان و چترال پاکستان و هم‌چنین سقوط دادن ولایات کندز، بدخشان و تخار از جمله‌ی این اهداف استراتیژیک و کلان گروه طالبان بود.
طارق‌شاه بهرامی می‌گوید که گروه طالبان نخستین عملیات‌شان را برای رسیدن به این هدف از ولسوالی زیباک ولایت بدخشان آغازکرد. به گفته او، هرچند این گروه توانست این ولسوالی را سقوط بدهد، اما نیروهای امنیتی موفق شدند تا در کمترین زمان دو باره کنترول ولسوالی زیباک را در دست گیرند. آقای بهرامی می‌افزاید که گروه طالبان تصمیم داشت تا با سقوط دادن ولسوالی‌های زیباک و اشکاشم در ولایت بدخشان، ارتفاعات «شاه ‌سلیم» در شمال افغانستان را به منظور باز شدن راه اکمالا در شمال شرق کشور با چترال پاکستان وصل بکند.

نویسنده: دای‌فولادی

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала