ترس و نفرت در واتیکان

© AFP 2023 / Gabriel Bouysترس و نفرت در واتیکان
ترس و نفرت در واتیکان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کلیسای کاتولیک با رسوایی جنسی بی سابقه ای مواجه شده است: اسقف اعظم سابق سیدنی، کاردینال جورج پل، که مسئول اقتصادی ودرعین حال مرد سوم در واتیکان است، با افراد زیر سن قانونی در فساد متهم شناخته شده است.

آن حضرت در حال حاضر به استرالیا پرواز کرده، و در نظر دارد، در آنجا شهادت دهد و خود را سفید و پاک جلوه دهد. "Lenta.ru" این موضوع را تحلیل و تجزیه کرده،  و یاداوری نموده که سوء استفاده کشیش های کاتولیک علیه کودکان موضوع بحث عمومی بوده است.

کاردینال — کاردینال مقام رسمی کلیسایی و بالاترین مقام کاتولیک‌ها بعد از پاپ است.

نگاه بی تفاوت

"کمک صورت نگرفت. من شخصآ چهار نفر نجات یافتگان این حادثه را میشناختم  که بعدأ خودکشی کردند". — این مطلب را رئیس هیئت از قربانیان کشیش پدوفیلی از زادگاه کاردینال شهربالارات استرالیا اندرو کالینز Andrew Collins در مصاحبه با نیویورک تایمز به یاد می آورد.

آنها درسال 2016 به پیله Pella جهت کمک مراجعه کردند، و به او گفتند که آنها را پدران مقدس چگونه در بالارات مسخره کردند. "آنها صحبت کردند و صحبت کردند، اما کاردینال بی حرکت بود، خیره به پایین میدید. سپس اندرو کالینز پیله را، که سالهای متمادی دوستان خانوادگی بودند دراغوش گرفت. کاردینال به نظر می رسید نرمتر شده، و طی یک سخنرانی احساساتی وعده کمک داد". این مطلب را روزنامه نوشته است. مگر سخنرانی بسیار احساساتی محدود شده بود. اما خیلی زود روشن شد که اسقف اعظم سابق سیدنی نه تنها برای پوشش کارهای بدی از زیردستانش حمایت کرد، بلکه او شخصآ یک جنایتکار بود.

هنوز در برابر کاردینال موقعیت خاصی اتخاذ نگردیده است. پولیس استرالیا در این باره تنها گفته اند، که صحبت در مورد جرایم جنسی تکرار شده در گذشته است.

"به طور مداوم تهمت های مخرب متوقف نمی شود. من منتظر محکمه هستم که چه وخت دایر میگردد. من بی گناه هستم. این همه دروغ است. من از ایده سوء استفاده جنسی نفرت دارم". این مطلب را کاردینال به مطبوعاتی در پاسخ به اتهامات گفت. با برخورداری از موهبت پاپ او به طور موقت به عنوان بخشی از دارالانشاء امور اقتصادی استعفا داد، و به استرالیا رفت، تا محاکمه شود. اتهامات علیه پیله قبلا نیز شنیده شده بود: شاهدان اشاره کردند، که سالهای زیادی از او رفتار عجیب و غریب به نظر می رسید. ما مشکوک بودیم،  که او نه تنها چشم خود را به جنایات از زیردستانش بسته کرده بود، بلکه برای فرار از مجازات به مجرمان کمک کرده است.

© Fotolia / Whitewizzardکلیسای سن پیترو
کلیسای سن پیترو - اسپوتنیک افغانستان
کلیسای سن پیترو

محافظه کار موفق

پیله پسراز یک معدنچی طلا متولد شده —  کاتولیک و مقتدی کلیسای انگلیس بود. در پوهنتون یک محصل موفق و ورزشکار برجسته بود. در اوقات فراغت با خانواده خود کمک میکرد. اما پس از آن تصمیم گرفت به مدرسه دینی شامل شود. او در آنجا به عنوان یک مرد سخت و انعطاف ناپذیرشهرت کسب کرد — "مرد قوی و آماده برای جنگ" که برای رسیدن به هدف خود همه کارها را انحام میدهد.

جورج مطمئن بود: مردان باید مردان باشد و نه همجنسگرایان. این سخنان را یکی از همصنفیان او تذکر داده بود.  جورج شاهزاده بالارات بود.  پیله به یاد می آورد، که در سال 1960 تابلیت های ضد حاملگی اختراع شد.  یک نوع از انقلاب اجتماعی در جامعه به وجود آمد: "این یک زمان بسیار جالب برای مدرسه های دینی و پوهنتون های روم بود. بسیاری از مردم تصمیم گرفتند به راه های دیگر بروند".

اما پیله یک شخص محکم بود: درمیان برادران باذهن تخمیر مواجه شد. او مواضع محافظه کارانه و سختر را درپیش گرفت. در برابر جلوگیری از بارداری وهمجنس گرایی قاطعانه استادگی کرد. او تحصیلات خود را در روم ادامه داد، و سپس دوکتورا خود را در تاریخ کلیسا در پوهنتون آکسفورد دفاع کرد.

راز وحشتناک و یک مسلک خوب

او از سال 1971 تا سال 1984 به عنوان کشیش برای اولین بار در بالارات خدمت نموده بود، در آن زمان، ساکنان شهر 80000 بود، و از آزار جنسی کودکان توسط روحانیون شکایت به گوش میرسید که دها تن از کودکان از آن متاثیر شده بودند. پس از آن پیله به اعصبانیت اظهار داشت که او در فعالیت های مذهبی بیش از حد مشغول بود تا اینکه به جرم وجنایت توجه لازم مبذول داشته باشد.

اتهام علیه پیله یکبار صورت گرفته بود: در سال 2002، ساکن ملبورن، گفت:  که در سال 1961، زمانی که او 12 ساله بود، یک کشیش او را در تابستان در اردوگاه کاتولیک مورد آزار جنسی قرار داده بود. مقامات در زمینه گفتند، قربانی که ادعا میکند بالایش سوء استفاده جنسی صورت گرفته، درگذشته دروخت رانندگی چند بار نشه بود و جرایم دیگری نیزمرتکب شده است. و ما تصمیم گرفتیم که به سخنان او نمی توان اعتماد کرد.

در اوایل سال 2010 موفقیت، پیله را تغییر داد: جمعیت کلیسا های کاتولیک به طور فزاینده پدران مقدس را به خشونت جنسی متهم کردند، و دولت یک کمیسیون ویژه برای بررسی این گونه جنایات ایجاد کرده بود. خیلی زود روشن شد که آزار جنسی کودکان توسط روحانیون مذهبی  مربوط تمامی استرالیا می شود: تحقیقات نشان داد که هفت درصد از کشیش های کاتولیک این کشور تا به حال به سوء استفاده از کودکان متهم به جرم شده اند. تحقیقات نشان داده است: کاردینال پیله، که از سال 1996 اسقف اعظم ملبورن و سپس سیدنی شد به درستی به اتهامات علیه روحانیت واکنش نشان نمی دهند و عاملان چنین قضیه را مجازات نکردند. به گفته این کمیسیون، رفتار او غیر اخلاقی بود. برای مثال، اگر یک مورد از سوءاستفاده جنسی از کودکان به محکمه آورده میشد، او همراه کشیش در این نشست شرکت میکرد، نه با قربانیان آن.

کمیسیون شهادت می داد، که  پیله کلیسا  را به حمل و نقل ترافیک تشبیه میکرد: مانند اینکه اگر در پیشروی ماشین برخی از رانندگان مورد تجاوز قرار گرفته باشد هیچ دلیلی برای مجازات مدیریت شرکت وجود ندارد. چنین کلمات باعث خشم مردم شدند.

در میان رسوایی او به واتیکان رفت تا به امور مالی جای مقدس توجه مبذول دارد. از شهرت پیله نمیتوان به نام فرد فاسد قلمداد کرد: نخست وزیر سابق استرالیا تونی ابوت هموطن خود را به عنوان یکی از بزرگترین روحانیون استرالیا نام برد.

به طور رسمی پیله اولین کسی بود که تصمیم گرفت برای قربانیان خشونت جنسی کمک نماید. او در استرالیا طرح را روی دست گرفت که به نامی «طرح ملبورن» یاد می شود. پیله در محله های کشیش نشین به قربانیان، کمک ارائه  کرد، و در مورد شکایت  آنها وعده جبران خسارت داد. در واقعیت امر قربانیان تجاوز جنسی مقدار کمی پرداخت میکرد و از یاداوری جرم خاموشی اختیار میکرد.

بنیانگذاران بوستون

این احتمال وجود دارد که 20-30 سال قبل داستان پیله را مخفی نگهدارد اما رسوایی امروز باکشیش فورأ جلب توجه عامه شدند. جهان مدیون تحقیق روزنامه بوستون کلوب است، که در سال 2002، پنج کشیش از بوستون و مناطق اطراف آن،  برای فساد از افراد زیر سن قانونی به محاکمه کشیده شدند.

تحقیقات نشان داد: مقام اسقفی از جرم وخیانت کشیش خاموشی اختیار میکرد. اگر پدران مقدس متهم به خشونت علیه کودکان اند آنها را به جای دیگری منتقل کردند جایی که قربانیان جدید ظاهر شوند. در نتیجه، اسقف اعظم محلی برنارد استعفا داد، و پنج کشیش گناهکار شناخته شده و زندانی شدند.

قربانیان خشونت جنسی محل های کشیش نشین آشکارا شروع به مشکلات خود صحبت کردند و دسترسی به محکمه دارند. اسقف نشین محلی مجبور به پرداخت 100 میلیون دالر به قربانیان شد، و قسمت زیاد زمینهای خود را فروختند.

پیله در این مورد اگاهی داشت. — شاید آن زمان او مطمئن بود که قربانی نمی تواند در مورد مالکیت کلیسا ادعا کند. "تاریخ بوستون" واتیکان را وادار ساخت تا مشکلات خود را در نظر بگیرد: پاپ فرانسیس در مورد آزار جنسی کودکان مبارزه را آغاز نمود و یکی از جهات اصلی فعالیت خود قرار داد. ناظران ، با این حال، اشاره می کنند که پاپ واقعأ از این گونه جنایات جلوگیری بعمل می آورد مگر اسلاف خیلی زیات در آنجا وجود دارند.

او برای مجازات کسانی که مسئول این جنایات اند عجله بخرچ نمی دهد. و در حال حاضر کلیسا قصد ندارد بدون مبارزه، برادران خود را در اختیار عموم قرار دهند. مدیر مسئول کاتولیک و استاد پیله ریموند دسوزا  در ستون روزنامه کاتولیک هرالد نوشت: "دشمنان کلیسا منتظر خون است و به تنهایی خون پیله آنها را مست نمی سازد". بنظر او عجیب است که قربانیان خشونت درد و رنج خود را  تنها بعد از 40 سال پس از ارتکاب جرم به یاد می آورند و همه چیز از ابتدا تا انتها دشمنان مذهب کاتولیک به راه انداخته است. با این همه نظرات و حوادث موضوع مربوط پیله می تواند در دو هفته توضیح شود: اولین جلسه محکمه 26 جولای پلانگذاری شده است. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала