آمریکا میخواهد افغانستان را به نیروهای اجیر خصوصی واگذار کند

© AFP 2023 / David P. GilkeyАмериканские солдаты во время военной операции в Ираке
Американские солдаты во время военной операции в Ираке - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بنیاگذار کمپانی بدنام Blackwater میخواهد تا اجاره داران خصوصی استراتیژی را در افغانستان تعیین کنند.

اخیرا روزنامه «نیویورک تایمز» خبر داد که اداره ترامپ دو شخصیت مشهور در عرصه قراردادهای خصوصی نظامی را جهت یافتن بدیل اعزام تعداد زیادی نیروهای تازه دم به افغانستان، طوریکه پنتاگون پلان کرده بود، دعوت نموده است.
طبق گزارش روزنامه Times، ایریک د. پرینس، بنیانگذار کمپانی خصوصی Blackwater Worldwide و ستیوین ا. فینبیرگ که این میلیاردر را تمویل میکند و صاحب کمپانی بزرگ قراردادی نظامی DynCorp International می باشد، پیشنهادات را در این باره طرح نموده، تا در افغانستان به اراده ستیوین ک. بینون، استرتیژی میکر عمده آقای ترامپ و جرد کوشنیر، مشاور ارشد و داماد او به جای نیروهای امریکایی بر نیروهای اجیر کمپانی های خصوصی نظامی اتکا نماید. این سخنان از قول مردم آگاه در باره مذاکرات نقل شده اند.
یک مامور آمریکایی گفت: آقای بینون وزیر دفاع جیمس میتیس را در پنتاگون می پالید، تا مفکوره های او را نیز بشنود. آقای میتیس با نزاکت تمام حرف های او را شنید، اما از شامل ساختن استراتیژی خارجی در اجمال سیاست افغانستان که او یکجا با تورن جنرال ماکماستیر، مشاور در امور امنیت ملی بردوش دارند، امتناع ورزید.
جنرال عتیق الله امرخیل از افسران حکومت های گذشته و کارشناس امور نظامی افغانستان در گفت و گوی با خبرنگار «اسپوتنیک» چشم انداز این اقدام جدید از سوی آمریکا را مورد تفسیر قرار داد و تاکید نمود که مردم افغانستان این استراتژی آمریکا را به شدت مکحوم می داند و از کمپانی بدنام Blackwater فقط نفرت شدید دارند:

شایان ذکر است که این اقدام آمریکا به تعقیب اخبار ماه گذشته در این باره اتخاذ گردیده که پنتاگون قصد دارد به افغانستان تا 4000 هزار نیروی اضافی اعزام نماید. در گزارش روزنامه Times گفته شده که پرینتس در روزنامه «وال ستریت ژورنال» در ماه می اجاره داران خصوصی نظامی را جهت برعهده گرفتن وظایف نیروهای امریکایی فرا خوانده بود. چنین استراتیژی برای کمپانی هایی مانند DynCorp فینبیرگ که به گفته Times، تا حال 2.5 میلیارد دالر از وزارت خارجه به خاطر کار در افغانستان دریافت کرده، غیر منتظره ثابت شده میتواند. روزنامه The Times همچنان می افزاید که فینبیرگ خواستار آنست، تا سیا رهبری مساعی امریکا را در افغانستان به کمک «قطعات جنگی» که عملیات محاربوی را در محلات انجام میدهند، بر عهده گیرد.
مارک لاندلیر، ایریک شمیت و مایکل ر. گوردان در روزنامه «The Times» می نویسند:«استراتیژی بنام «وریانت لاووس»، بعد از شرکت نامرئی امریکا در لاووس هنگام جنگ در ویتنام مسمی شده بود». «اجاره داران C.I.A سربازان لاووس را برای مبارزه با شورشیان کمونیست و متحدین آنها از ویتنام شمالی تا سال 1975 تربیت میکردند، بالاخره کشور را تحت کنترول کمونیستان و میراث مرگبار بمب های منفجر ناشده بجا گذاشت».
این اولین یاداوری راجع به نقش فینبیرگ و پرینس در حلقه ترامپ نیست. ابتدا در اداره آمریکا خبر داده بودند که ترامپ از فینبیرگ خواسته بود، تا اجمال در باره ادارات استخباراتی آمریکا را ترتیب نماید. و در ماه اپریل خبر داده شد که پرینتس در مساعی امارات متحده عربی دخیل بود، تا ماجراهای معکوس رابطه بین حکومت روسیه و ترامپ را اندکی قبل از مراسم تحلیف برقرار نماید.
Американский военнослужащий в Афганистане - اسپوتنیک افغانستان
امریکا جنایات و تلفات نظامیان شان در افغانستان را پنهان میکنند
پرینتس، برادر بیتسی دیووس و سکرتر معارف ترامپ می باشد. ولی او، اصلاً، به خاطر حادثه سال 2007، وقتی که افراد اجیر Blackwater در عراق 17 نفر عراقی ملکی در میدان نیسور در بغداد، زمانیکه او رهبری کمپانی را بردوش داشت، به قتل رساندند، شهرت یافت.
مساله افغانستان، به عقیده اکثریت کارشناسان روسیه و جهان، حل نظامی ندارد. بعد از حضور 16 ساله نیروهای ایتلاف بین المللی تحت رهبری امریکا و نیروهای ISAF تحت رهبری ناتو با بیشترین تعداد نظامیان — زیاده از صدهزار نفر — از 57 کشور جهان، وضع در این کشور روز به روز پیچیده تر شده میرود. چنین وضع به عامل جدی نگرانی از بابت حفظ بی ثباتی در منطقه مبدل گردیده است. اگر نیروهای اجیر نظامی بجای نیروهای مسلح دولتی امریکا وارد خاک افغانستان گردند، وضع بدون هرگونه تردید جداً تشدید خواهد شد و امید اندک موجود به متوقف ساختن خونریزی در افغانستان از بین خواهد رفت.
اعزام نیروهای اجیر آدمکش به این خطه باستانی اشتباه جبران ناپذیر اداره نو آمریکا خواهد بود. این امیدواری وجود دارد که نیروهای سالم اندیش در ادراه ترامپ در شرایط که در منطقه گروه های تروریستی به آتش جنگ پیوسته دامن می زنند، طرق حل مسالمت آمیز منازعه در افغانستان را یکجا با روسیه و دیگر کشورهای منطقه جستجو نماید.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала