آمریکا تحریم ها را علیه روسیه تقویت میکند، اگر منافع روسیه نادیده گرفته شود، پوتین خاموش نخواهد نشست

© Fotolia / Alexkichآمریکا تحریم ها را علیه روسیه تقویت میکند، اگر منافع روسیه نادیده گرفته شود، پوتین خاموش نخواهد نشست
آمریکا تحریم ها را علیه روسیه تقویت میکند، اگر منافع روسیه نادیده گرفته شود، پوتین خاموش نخواهد نشست - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
2 جولای کنگره ایالات متحده آمریکا، بر تحریم های شدیدتری علیه روسیه، ایران، کوریای شمالی به توافق رسیدند. علاوه بر این، این لایحه اختیارات رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا برای لغوه تحریم ها علیه روسیه را محدود میکند.

در این باره شین کیانگ Sin Qiang معاون پوهنتون فودان در ایالات متحده آمریکا چنین اظهار نظر کرد.

«ایالات متحده آمریکا د ر حال حاضر سیاست که توسط روسیه به پیش برده می شود، مخالف است. خصومت در برابر روسیه باعث آن گردیده است که هر دو حزب بزرگ به یک اجماع واحد برسد و به اتخاذ اقدامات مناسب سرعت بخشند». شین کیانگ در عین زمان معتقد است که این نظریه میتواند به تحریم های متقابل بین ایالات متحده آمریکا و روسیه مبدل گردد. وی اضافه کرد «هنگامی که منافع روسیه تحت شعاع قرار گیرد، پوتین آن را هیچگاه بی پاسخ نخواهد ماند، و در زمینه پاسخ مناسب خواهد داد».

به گزارش خبر گزاری اسپوتنیک سخنگوی رئیس جمهور روسیه دیمیتری پیسکوف در 24 جولای اعلام کرد که روسیه به اعمال تحریم ها علیه آمریکا مخالف است، بخاطر که چنین تدابیر نتیجه خوب و مثبت ببار نمی اورد، و در روابط دو جانبه اقتصادی آسیب میرساند. از آنجا که ایالات متحده آمریکا تحریم ها را به طور عمده در بخش انرژی روسیه تحمیل کرده است، بنابران این در حقیقت امنیت انرژی اتحادیه اروپا را تحت شعاع قرار میدهد.

به تاریخ 24 جولای اتحادیه اروپا با استفاده از کانالهای دیپلوماتیک سعی کردند، تا ایالات متحده آمریکا را مجبور سازد که در وخت تصویب قانون واقعیت فوق را در نظر بیگیرد.

محدودیت ترامپ

به اساس گزارش خبر گزاری YANGGUANG کنگره آمریکا پس از رسیدن به یک توافق در باره این لایحه تصمیم گرفت، که محتوای وارد شده تحریم ها علیه کوریای شمالی که در ماه می سال روان نوسط پارالمان (مجلس عوام) به تصویب رسیده بود و همچنان مجلس سنا که در ماه جون علیه ایران تحریم ها را وضع کرده بود شامل این لایحه کند.

رهبر حزب جمهوری خواهان ایالات متحده آمریکا رونا مک دانیل گفت که این تحریم ها کشورها را مجبورمی سازد که انها مسئول اعمال خطرناک است.

این لایحه تقویت تحریم ها علیه روسیه و تحمیل محدودیتها برای افراد و سازمان ها در ایالات متحده در همکاری و تجارت با روسیه است.

رهبر جناح اقلیت ها در مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا نینسی پلوسی Nancy Pelosi گفت: که مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2016 "ظالمانه و غیر قابل قبول" است. او اضافه کرد «که ایالات متحده باید این لایحه تحریم ها را در اسرع وخت تصویب کند». علاوه بر این قابل یاد اوری است که قانون جدید صلاحیت رئیس جمهور آمریکا د ر قسمت لغو تحریم ها علیه روسیه را محدود میسازد.

د ر این لایحه تذکر رفته است:

اگر رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا می خواهد، در رابطه با روسیه در سیاست خارجی خود تغییرات جدی وارد کند و یا هم قصد دارد تحریم ها را لغو کند، در انصورت او موظف است که تصمیم خود را به مجلس ارائه و پارلمان باید در مدت 30 روز برای قبول و یا هم رد پیشنهاد رئیس جمهور تصمیم اتخاذ نماید.

شین کیانگ پس از تحلیل و تجزیه میگوید: که اقدامات ایالات متحده آمریکا علیه روسیه — به اندازه کافی سخت نیست و ما نگران هستیم که دونالد ترامپ سعی بخرچ خواهد داد که برای بهبود روابط آمریکا و روسیه منافع آمریکا را قربانی خواهد کرد، و از اینجا بی اعتمادی بوجود میاید. بنابراین پارلمان ایالات متحده آمریکا از راه قانونی تلاش میکند تا صلاحیت قوه اجرائیوی را محدود نماید.

سخنگوی کاخ سفید سارا سندرز Sarah Sanders در 23 جولای گفت: «کاخ سفید حمایت خود را از تحریم های جدید اعلام کرد و تعداد از اقدامات برای اجرای تحریم ها علیه روسیه به تصویب رسید. منظور از این اقدام برعلاوه دیگر مسایل عملی کردن موافقتنامه اوکراین است».

«دولت ایالات متحده آمریکا پابند سیاست سختی علیه روسیه میباشد. و به اجرای تحریم ها توجه خاصی دارد».

آنتونی سکاراموچی ، Anthony Scaramucci مدیر ارتباطات کاخ سفید گفت: که رئیس جمهور هنوز تصمیم نگرفته است که ایا لایحه را امضا کند یا خیر. اما به زودی تصمیم نهایی خواهد گرفت. او اذعان میکند که راه و روش فکری رئیس جمهور جدید را درک نمیکند. سکاراموچی افزود، که اگر د خالت روسیه به حملات هکرها به اثبات برسد در انصورت ترامپ علیه روسیه اقدامات بسیار سخت اتخاذ خواهد کرد.
روزنامه روسی "وزگلیاد" Vzglyad منتشره 23 جولای خبر را به نشر سپرده که در آن گفته شده که ترامپ بایک معضل روبرو است: اگر این لایحه رد شود در آینده اتهامات دوام خواهد کرد و اگر این لایحه قبول شود سپس تا حد زیادی امکان انجام یک سیاست خارجی مستقل محدودتر میشود.

شین کیانگ معتقد است که در این مورد تنش بین قوای مقننه واجرائیه شاید نرمترشود وامکان ان میرود که ترامپ در برابر لایحه این قانون استادگی نکند. اما از سوی دیگر کنگره وابسته به جمهوری خواهان است بنابراین در این مورد امکان رسیدن به اجماع بین کاخ سفید و کنگره مستثنی شده نمیتواند.

رویترز گزارش داد که بسیاری از اعضای کنگره امیدوارند که ترامپ این لایحه را توشیح خواهد کرد.

اوائل این ماه ترامپ در گردهمایی G20 در هامبورگ المان با رئیس جمهور روسیه ملاقات کردند. تماماً در تلاش این بودند که نتیجه این دیدار درروابط بین ایالات متحده و روسیه چی را به دنبال خواهد داشت.

روسیه از مدت طولانی بااینطرف "عادت کرده اند"

24 جولای دیمتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهور با بیان نارضایتی از تحریم های جدید علیه روسیه گفت: که روسیه در حال حاضر به واکنش کشورهای دیگر عادت گرفته و افزود:

که روسیه "می تواند به طور ناگهانی انتقام بگیرد»
شین کیانگ معتقد است که روسیه میتواند انتقام بگیرد اما بعید بنظر میرسد که این کار بزودی انجام شود به احتمال زیاد روسیه منتظر لحظه مناسب است. هر دو کشور جنگ دیپلماتیک را به پیش میبرند.

شین کیانگ افزود «اما هنگامی که منافع روسیه تحت شعاع قرار گیرد در آن زمان پوتین نمی تواند خاموش باشد».
طبق گزارش اسپوتنیک، زمانی که آمریکا در حال آماده سازی تحریم های جدید بود روسیه بار از ایالات متحده آمریکا خواستار آزاد شدن دارایی های روسی شدند، که اوباما در سال 2016 منجمد ساخته بود. سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه این رفتار آمریکا را به نام «سرقت در روز روشن» یاد کرد. روسیه در جواب این اقدام امریکا 30 دِیپلومات خود را واپس خواستند.

پوتین در مصاحبه با کانال یک روسی گفت: که نتیجه نهایی تحریم های ایالات متحده آمریکا دیده شود، و بعدآتصمیم صورت میگرد. به عقیده رئیس جمهور روسیه این به آمریکا ارتباط دارد که چگونه تصمیم اتخاذ مینماید. تحریمها اسیب های جدی به کشور وارد نمیکند. با توجه به روزنامه نگار این مقاله اینبار رسانه های روسی عمدتاً بر این واقعیت متمرکز شدند که اتحادیه اروپا بر اعمال تحریم ها مخالفت خود را نشان داده است. این سخت است که حدس بزنیم که روسیه چگونه عمل خواهد کرد.
"بیزنس FM" گزارش داده است که روسیه تحریم ها را بازی جیوپولتیک میداند و این اقدامات طوری موقتی است و هدف آن تنها کشور را به چالش کشیدن است.

مخالفت اتحادیه اروپا

قصد ایالات متحده آمریکا برای تقویت تحریم ها علیه روسیه باعث نگرانی در اتحاد به اروپا گردیده است. به تاریخ 24 جولای کشورهای صنعتی (G7) به ایالات متحده آمریکا هشدار داده بود که هر گونه اقدام باید با کشورهای (G7) هماهنگ شود. براساس محتوی منتشر شده از این لایحه خط لوله گاز «جریان شمالی —2» تهدید برای امنیت انرژی اوکراین است. هدف این لایحه جلوگیری از نفوذ روسیه از این خط لوله گاز میباشد که حمل و نقل گاز به اروپا خارج از اوکراین در نظر گرفته شده است. اتحادیه اروبا نگران است که این طرح عرضه گاز رابه اتخادیه اروپا تحت تاثیر خواهد گرفت.

وزارت امور خارجه المان از سیاست آمریکا انتقاد بعمل اورد و گفت اگر «جریان شمالی —2» تحت تحریم قرار میگیرد، المان جواب بالمثل را خواهد داد.

23 جولای رئیس جمهور فرانسه ماکرون یکبار دیگر رهبران روسیه، المان، و اوکراین را دعوت کردند که برای حل بحران اوکراین داخل مذاکره شوند. با توجه به روزنامه فایننشیال تایمز مورخه 23 جولای سخنگوی اتحادیه اروپا اشکارا گفت که تحریم های جدید به اقتصاد و امنیت انرژی اتحادیه اروپا اسیب میرساند. ایالات متحده آمریکا مسئول تمامی عواقب آن میباشد. اتحادیه اروپا از آمریکا میطلبد تا اقدامات را با اتحادیه اروبا هماهنگ نماید.

با این حال شین کیانگ معتقد است با وجود احساسات ضد روسی، آمریکا بعید است تغییرات قابل توجهی را در این لایحه بگنجاند در حالی که در ایالات متحده آمریکا کسانی هستند که تحریم ها را روش موثر و مناسب نمی دانند. مدیر موسسه نفت آمریکا جگ جرارد از کنگره خواست که به منظور جلوگیری از عواقب ناگوار در تحریم تعدیل بوجود اورد. علاوه بر آن شرکت های ایالات متحده آمریکا امیدواراند که کنگره میتواند محدودیت تحریم ها را تغییر و عواقب احتمالی برای اقتصاد را کاهش دهند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала