کاربران شبکه های اجتماعی: «ما به استراتیژی امریکا ضرورت نداریم»

© AP Photo / dapd, Joerg KochЛоготип социальной сети Facebook
Логотип социальной сети Facebook - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بلاخره استراتیژی جدید امریکا در مورد افغانستان اعلان شد.

دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده گفت که نیروهای امریکایی شایسته آن هستند که پیروزمندانه از افغانستان بیرون شوند. او خروج قوای امریکایی از عراق در سال ۲۰۱۱ را اشتباه خوانده گفت که این اشتباه را در افغانستان تکرار نمی شود. عقب نشینی از افغانستان خلایی به وجود می‌آورد که تروریست‌ها آنرا پُرخواهند کرد. او همچنین اضافه نمود که پناهگاه‌های مصون تروریست‌ها باید از بین برود.


اما کاربان شبکه های اجتماعی فیسبوک و تویتر در مورد استراتیژی جدید امریکا میگوشند که این استراتیژی بخاطر در گرو گرفتن دارای های افغانستان است.
صادق زیارمل نوشته است که ما به استراتیژی امریکا آنچنان ضرورت نداریم که به صلح ضرورت داریم، اگر هدف امریکا نابود سازی طالبان توسط جنگ باشد بازهم همین افغانها اند که کشته میشود خانه اش ویران میگردد و هزار فجایع دیگر در کشور صورت میگیرد خداوند دشمنان این دیار را نابود گرداند.
غریب آشنا یک تن دیگر از کاربران اجتماعی می گوید که به گفته های آقای ترامپ باورمندم اما عملی نمودن آن در افغانستان کاری دشواریست چون امروزه امریکا با قدرت های منتطقوی که مخالف امریکا اند مواجه خواهد شد. امید وارم تعهدات شان صادقانه پابرجا بماند و به خیر مردم ما باشد.

به نظر لاجمیر پشتون امریکا چی کاره است که درمورد افعانستان تصمیم بیگیرد؟ اگر افغانستان یگ کشور مستقل است باید جلو مداخلات بیرونی ها را بگیرد. او می گوید که افغانستان تحت استعمار امریکا است این استراتیژی اعلان شده امریکا شاید به سود کسانی باشد که جیره خور امریکا باشد،  اما به نفع ملت مظلوم افغانستان نیست  مرگ به امریکا وهم پیمان های شان.
ترامپ در سخرانی اش گفت که پاکستان باید ما را در تحقق مبارزه با تروریزم همکاری کند و این به نفع آن‌کشور است. ما به پاکستان میلیارد ها دالر دادیم. مردم پاکستان از تروریست ها ضربه دیده اند.

اسد الله رحمانی در این مورد در فیسبوک نوشته است که امریکا و پاکستان پیوند دوستی خیلی عمیق دارند تا جایی که منافع این دو کشور برای شان مهم باشد منافع افغانستان برای شان مهم نیست. امریکا از وقت شکست گروهی طالبان می فهمید که یگانه تمویل کننده طالبان و گروه حقانی و حزب اسلامی پاکستان است چرا خاموش بوده وکاری نکرد. نباید فریب زبانی چرب امریکا و وعده های دروغین پاکستان را خورد انها ها هر دو از پشت به افغانستان خنجر می زنند تنها افغان فریبی می کنند وگر نه چه الزامی داره وداشت که آمریکا جنگ اش در افغانستان این همه سال طول بکشد میتوانست و میتواند به حد اقل یک ماه هم طالبان را نابو هم پاکستان را سر جایش بنشاند.

محمد یوسف صدیقی یک تن دیگر از کاربران اجتماعی می گوید که  اقای ترامپ اگر واقعا میخواهد مطابق خواست وارزوهای مردم ما در کشور ما کار کند باحفظ منافع اش باید در تغییر رهبری حاکمیت موجود در کشور اقدام نماید و از یک شخص که حد اقل به منافع کشور ما متعهد باشد واز صحت کامل برخوردار باشد حمایت کند چونکه این شخص خودش به اصلاح اشد ضرورت دارد.
محمد علی حیدری در واکنش به استراتیژی امریکا در قبال افغانستان می نویسد امريكاه هيج راهبرد تازه در قبال افغانستان ندارد. تكرار مكررات رای غلت وادامه جنگ وبأضعف خود جرّأت دادن. به تروريستها نهايتأ راه براي امريكاه باز است. به سوی فرار ازكشور شكست امريكا. در جهان از افغانستان رقم خواهد خورد با اين سياست چند پهلوی و دروغين.

وحید امیری می گوید که جناب ترامپ اگر واقعا میخواهد با تروریسم مقابله کند باید چند مورد را جدی مراعات کند.
کشت کوکنار که منبع ذکات شورشیان و فساد داخلی بین نیروهای امنیتی است، مشوره دهی جهت بازسازی ادارات دولتی توسط مستشارین خارجی  همچنین تعقیب پاکستان و کنترل سرحدات توسط تکنالوژی و طیارات بدون پیلوت و ایجاد اسکادران گشت زنی هوایی بر همه مناطق افغانستان جهت تعقیب تجمع شورشیان.
گسترش عملیات های ویژه با نظر داشت حقوق غیر نظامیان  جزا دادان به شورشیان چون دزدان دریایی قرون ۱۸ در اروپا. استراتیژی ترامپ اگر صادقانه تطبیق شود وپاکستان منحیث منبع تروریسم پروری تحت فشار قرار داده شود به یقین به نفع صلح وتامین امنیت درافغانستان خواهد بود.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала