چه تعداد غیرنظامی باید در افغانستان کشته شود تا خود سری های آمریکا درین کشور توقف یابد ؟

© REUTERS / Nikola SolicU.S. Army Lieutenant Edward Bachar looks trough his sniper scope at Observation Post Mace in eastern Afghanistan Kunar province, near the border with Pakistan (File)
U.S. Army Lieutenant Edward Bachar looks trough his sniper scope at Observation Post Mace in eastern Afghanistan Kunar province, near the border with Pakistan (File) - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در پی ادامه حملات هوایی نظامیان آمریکایی به مناطق مسکونی و کشتار غیر نظامیان، وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد به هیچ کشوری اجازه نمی دهد عملیات خودسرانه در افغانستان انجام دهد.

سخنگوی وزارت دفاع اعلام نمود: «هرگونه عملیات باید با هماهنگی ستاد کل ارتش این کشور صورت گیرد. اما با واگذاری اختیارات جنگ افغانستان به جنرالهای امریکایی، نظامیان این کشور خودسرانه و بدون هماهنگی با ارتش افغانستان حملات هوایی خود را در این کشور از سر گرفته اند. آیا این هشدار را آمریکا جدی خواهد گرفت؟ عتیق الله امرخیل صاحب نظر و کارشناس مسائل نظامی افغانستان در پاسخ به این سوال به خبرنگار اسپوتنیک گفت:


سخنان وزارت دفاع کشور ما حتا بگوش آمریکا نمیرسد. یعنی آمریکایی ها حتا آنرا نمیشنوند. زیرا از زمانیکه نیرو های آمریکایی وارد افغانستان شده اند، هیچوقت با دولت افغانستان نه مشوره صورت گرفته ، نه آمریکایی ها به آنها معلومات خود را تبادله کرده و نه هم از دولت ما خواهان اجازه شده اند. آنها از طریق استخبارات خود مناطقی را که میخواهند عملیات نمایند خود شان انتخاب نموده و به اجازه مقامات افغانستان ضرورت ندارند.
اینکه سخنگوی وزارت دفاع با اعلام یک هشدار میخواهد به مردم نشان دهد که میتواند امریکا را هشدار داده و مانع اقدامات و عملیات های هوایی انها شود، و نشان دهد که دولت ما آماده دفاع از مناطق خود است ، این یک اقدام نمایشی و تبلیغاتی شمرده میشود. و این یک مسله سیاسی است و آمریکا در عملیات خود مستقل است.
از سوی دیگر آقای امرخیل میافزاید: دولت ما هیچوقت قادر نخواهد بود تا جلو اینگونه عملیات و جلو اقدامات خود سرانه آمریکا را بگیرد.زیرا دولت ما یک دولت محتاج و«مزدور» میباشد. بنا دولت ما هیچ مخالفتی با آمریکا نموده نمیتواند. 

وزارت دفاع افغانستان: ما اجازه عملیات خودسرانه به هیچ کشوری را نمی دهیم - اسپوتنیک افغانستان
وزارت دفاع افغانستان: ما اجازه عملیات خودسرانه به هیچ کشوری را نمی دهیم

ایا اینگونه اقدامات آمریکایی ها باعث تشدید جنگ و ایجاد قیام های ضد آمریکایی نخواهد شد ؟ و مقامات افغانستان تا کدام سرحد به آنها اجازه چنین اقدامات را واگذار نموده است؟ اقای امرخیل میگوید:


جفایی که آمریکا طی سالهای اخیر به افغانها کرده است، اگر مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد، کتابها را پر خواهد کرد، آنها افغانستان را فقط برای اهداف بزرگ خود به میدان داغ مجادله مبدل نموده است و برای یک ملت با وجدان ما این امر قابل تحمل نیست. نفرت مردم ما از آمریکایی ها بسیار زیاد است، اما مردم ما توان مقابله با آنها را ندارند.


اقای امرخیل می افزاید: آمريكا در افغانستان به دنبال چيزی فراتر از دستاورد‎های اقتصادی، سياسی و نظامی می باشد. ادعای مبارزه با تروريزم و كمک به مردم افغانستان برای ساختن يک اداره و حكومتی پایدار و سالم، فقط بهانه ای برای حضور درازمدت آمريكا در افغانستان میباشد.
به هر صورت برای اخفال نمودن مردم ، دولت گاه گاهی اعلامیه ها و هشدار های را صادر میکند، اما این اعلامیه ها برای آرام ساختن مردم بوده و اکثرا جنبه نمایشی و تبلیغاتی دارد.
آمريكا و غرب هرگز به هدف كمک به مردم افغانستان ، متقبل ميلياردها دالر هزينه و تحمل مشكلات لشكر كشی نمی شوند، بلکه برای آمريكا و كشورهای غربی، منافع ملی خود آن ها ، مهمترين اولويت است.
آیا به نظر شما خوبتر نیست که به جای چنین عملیات خودسرانه به نیرو های افغان کمک بیشتری صورت گیرد؟


آقای امرخیل میگوید:

امریکا هر اقدامی را که در افغانستان می کند، یک بار مصرف است. مثلا تاسیاست نظامی آنان اگر دیده شود بیشتر از کانتینرها ساخته شده بود که بعدا همه را جمع کردند و سلاحهای مهم را بجای اینکه به نیروهای امنیتی افغانستان بدهند به ارتش پاکستان تحویل دادند و موترهای رینجر که تحویل ارتش افغانستان داده اند بخاطر مصرف سوخت و دیگر ویژگی ها خیلی گران تمام شده اند. هواپیماهایی که تحویل افغانستان داده اند نیز از کیفیتی برخوردار نیستند که در ارتش روی آن حساب شود.


آقای امرخیل در پایان افزود:

 
امریکا تصمیم خود را خود شان میگیرند و اینکه تا چه زمانی عملیاتهای خودسرانه آنها در افغانستان ادامه خواهد داشت و در کل تا چه زمانی در افغانستان خواهند ماند به هیچ کس روشن نیست.


Логотип социальной сети Facebook - اسپوتنیک افغانستان
کاربران شبکه های اجتماعی: «ما به استراتیژی امریکا ضرورت نداریم»
یک تن از کارشناسان برجسته افغانستان ،صاحب نظر نظامی، جنرال عبدالواحد طاقت نیزدر مصاحبه با اسپوتنیک ،با محترم امرخیل هم نظر بوده و می افزاید:


بعد از موضع‌گیری رئیس جمهور آمریکا اختیارات مطلق به نظامیان این کشور در افغانستان برای انجام عملیات نظامی بدون کسب مجوز لازم از دولت کابل، داده شد.
عملیات نظامی خودسرانه نیروهای خارجی در افغانستان در واقع به معنای نقض حاکمیت دولت مرکزی کابل است و در شرایطی که نیروهای خارجی حاضر در افغانستان حاکمیت مرکزی این کشور را نقض کرده و هماهنگی لازم را برای انجام عملیات‌های نظامی انجام نمی‌دهند، چگونه می‌توان انتظار داشت، که حاکمیت دولت کابل توان لازم را برای مقابله با گروه‌های تروریستی بدست آورد.


او میگوید: افغانستان حتا دارای حاکمیت ملی نیست و کشور ما از طرف امریکا اشغال شده است. یعنی اگر ما حاکمیت ملی میداشتیم ، آمریکا نمیتوانست با چنین وقاحت و خودسرانه و بصورت لجام گسیخته عملیات های شانرا انجام دهند. آقای طاقت گفت: حامد کرزای رئیس جمهوری قبلی افغانستان ضمن هشدار به امریکا در مورد پیامدهای نادیده گرفتن استقلال و حاکمیت ملی این کشور زمانی تاکید کرد ، اما فردای آنروز آمریکایی ها حملات هوایی را بالای یک مکتب در یکی از ولایت های افغانستان انجام دادند که باعث کشتار بیشتر شد. جنرال صاحب عبدالواحد طاقت ضمن یادآوری این واقعه میگوید:


ما از روزی در هراس هستیم که اگر اکنون نیز مانند گذشته ، از جانب آمریکا هشدار وزارت دفاع یک اقدام خصمانه پنداشته شود. در انصورت بیم آن میرود که آنها تعداد چنین بمباردمان ها را بیشتر بسازند. و دولت ما نیز توانایی اینرا ندارد که به چنین اقدامات آمریکا واکنش نشان داده و جلو چنین عملیات های خود سرانه را گرفته بتواند.
طالبان روز تا روز قوی تر میشود. چرا که جوان های بیکار از مناطق مختلف جلب و جذب میشوند و جنگ اکنون در 28 ولایت افغانستان جریان دارد.


او می افزاید جنگ در افغانستان جنگ پارتیزانی وجبهه ای بشمار نمیرود. جنگ افغانستان از جمله جنگ های چریکی است. اما در افغانستان مقابل چند نفری که مثلا خود را در جایی پنهان نموده اند عملیاتی انجام داده میشودکه در جبهات و جنگ های بزرگ باید بکار برده میشد. آمریکا اگر دلش خواسته باشد با امکاناتی که در اختیار دارد به بسیار آسانی میتواند مناطق دشمن را تشخیص داده و عملیات دقیق را انجام دهد اما انها مثلیکه اینرا نمیخواهند.
حضور نظامیان آمریکایی و عملیاتهای خودسرانه آنها مشکل افغانستان را حل نخواهد کرد بلکه جنگ‌ را در این کشور تشدید می کند.
آقای طاقت در پایان گفت:«اشتباه دولت ماست که اکنون نیز با استراتیژی جدید ترامپ موافقه نموده است».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала