آیا امکان اتحاد طالبان و داعش وجود دارد؟

© AFP 2023 / FARIDULLAH AHMADZAITaliban fighters
Taliban fighters - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
این هر دو گروه از سوی امریکا حمایت می شود و بلاخره با هم یکجا می شوند، چون «هر دو از یک آبخور (امریکا) آب می خورند».

 بر بنیاد اطلاعاتی که جنرال رازق، فرمانده پولیس قندهار بدست آورده، رهبر طالبان به همکاری آی.اس.آی پاکستان به این ولایت آمده و به افرادش دستور داده است که با داعش جنگ نکنند و هماهنگی داشته باشند.

جنرال رازق برگزاری نشست مشورتی سران طالبان در هلمند را تایید کرد

به گفته این جنرال، نزدیک به یازده روز پیش رهبر طالبان، ملاهبت الله از راه بهرام‌چی از بلوچستان پاکستان همراه با مقام‌های استخباراتی پاکستان و اعضای شورای کویته آمده بود.

همراه با ملاهبت الله مسوولان نام نهاد ولایتی طالبان و سایر مسوولان شان آمده بودند و فیصله شد تا آنان با داعش مشکلات را برپا نکنند و پس از این در یک هماهنگی فعالیت های شان را به پیش ببرند."

حاجی محمد مهدیار رهبر گروه «مرگ ضد داعش و تروریستان» یا «مرگ» در گفتگوی این خبر را تایید نموده گفت:

«چنین امکان وجود دارد. ما چنین نمونه را در ولایت سرپل ولسوالی صیاد در میرزاولنگ که گروه طالبان و داعش با هم یکجا شده داشتیم، اما برعکس در ولسوالی درزاب و دیگر ولایات افغانستان آنها با همدیگر می جنگند».

به نظر آقای مهدیار این هر دو گروه از سوی امریکا حمایت می شود و بلاخراه با هم یکجا می شوند، چون «هردو از یک آبخور (امریکا) آب می خورند».

«وقتی امریکا اختر محمد منصور را در پاکستان توانست به قتل برساند، اما در ولسوالی های صیاد، خوتشتیپه و دگر مناطق که داعش جبهه رسمی، جلب و جزب، مرکز تعلیمی و جبهه مستقیم دارند چرا نمیتوانند از بین ببرند؟ من این موضوع را چندین بار یاداوری نموده ام، اما متسفانه رسانه ها نشز نکردند».

رهبر گروه مرگ گفت: 

«وزارت دفاع ملی و دولت افغانستان جواب بدهند که چرا آن ها در ولسوالی های که مربوط داعش اند عملیات های هوای را انجام نمیدهند؟ در ولایت های جوزجان و سرپل که بیش از ۲۰۰۰ داعشی و طالب وجود ندارند و قول اردوی آنها به ۳۶۰۰۰ نظامی که با سلاح و مهمات مجهز هستند می رسد، چرا نمیتوانید این ۲۰۰۰-۳۰۰۰ نفر را از بین ببرید؟» این همه شواهد به اثبات می رساند که طالبان و داعش دست نشانده امریکا است. 

او گفت که هدف امریکا صلح در افغانستان نیست. بطور مثال در مدت بیش از ۱۶ سال به چندین دلیل جنگ در ولایت هلمند خاتمه نمیابد. موضوع اول کشت و قاچاق مواد مخدر می باشد. در نتیجه کشت و قاچاق و مواد مخدر به دهقان حدود سه هزار دالر می رسد، حدود پنج هزار دالر به گروه های مخالف دولت، حدود بیش از یک لک و نودهزار دالر به خود نیرو های خارجی میرسد. موضوع دوم اثار تاریخی و معادن افغانستان و همچنین یورانیم است که به شکل قاچاق از افغانستان به خارج انتقال داده می شوند. 

جنرال عبدالرازق: پاکستان طالبان و داعش را بر ضد افغانستان متحد می‌سازد

امریکایی ها به بهانه از بین بردن تروریست ها در مناطق مختلف افغانستان عملیات های چند روزه را برپا میکنند، اما در نتیجه، تعداد از زمین ها را به خانه زنبور مبدل کرده و اثار تاریخی یا معادن را به غارت می برند.

هدف دیگر امریکا نارامی کشور های همسایه و به خصوص روسیه می باشد. چون روسیه یگانه کشور است که در مقابل امریکا ایستاده.  روسیه کشوریست که در سوریه و افغانستان می خواهد صلح بیاورد، اما امریکا از طریق آسیای میانه می خواهد این کشور را نارام بسازد و برای این که در بین جامعه جهانی بدنام نشود گروه داعش و طالبان را بوجود آورد تا بتواند به اهداف خود برسد.

آقای مهدیار تاکید می کند که امریکایی ها در افغانستان آنعده طالبان را که مطابق گفته های شان رفتار نمیکنند از بین میبرند، نه آن های را که خود شان حمایت می کنند.

اما به نطر وحید مژده مبصر سیاسی «اتحاد طالبان و گروه داعش غیر قابل تصور است». او می گوید این گروه از نظر ایدئولوژی افکار مختلف دارند. طالبان داعش را دست نشانده امریکا میدانند و داعش طالبان را بدلیل این که دولت قطر را برادر خواندن مسلمان نمیدانند. 

تشکیل مثلث سیاه: ایتلاف القاعده، طالبان و داعش در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
تشکیل "مثلث سیاه": ایتلاف القاعده، طالبان و داعش در افغانستان

به نظر وی رسانه های که وابسته به ایالات متحده امریکا هستند و از طرف آن ها تمویل می شوند یک سلسله گزارش ها را نشر می کنند که از آن جمله  گزارش را در رابطه به رهبران طالبان که گویا آن ها می خواهند در کشور های خارجی پناهنده شوند و یا بعد از اعلام استراتیژی ترامپ، یک تعداد از طالبان می خواهند بیایند به قندهار و تسلیم دولت شوند. 

آقای مژده می گوید که طالبان در بعضی از مناطق افغانستان به شکست مواجه شدند، اما بعضی از مناطق افغانستان را به تصرف خود دراورند و بدلیل آن که دولت افغانستان بعضی از کشور های را از نزدیک شدن با طالبان برحذر داشته باشد به نشر چنین گزارش ها میپردازند.

طبق گفته های این مبصر سیاسی جنگ بین داعش و طالبان در نقاط مخطلف افغانستان ادامه دارد، تعداد زیاد از افراد داعش توسط طالبان اعدام شده اند و به همین شکل داعش تعداد از افراد طالبان را به قتل رسانده اند.

در مورد هدف داعش در افغانستان آقای مژده می گوید که  داعش ساخته دست امریکا است و برای تضعیف طالبان بوجود امده است.  همچنین داعش برای همکاران بین المللی خود خارج از افغانستان دست به کار های که می زنند،  خاست امریکا چنین است. 

طبق برنامه امریکا طالبان بدلیل اینکه اعلام مبارزه برای آزادی افغانستان کردند باید از صحنه حذف شوند و  گروه های را ایجاد کنند که مرز نشناسند و در همه جا وحشت ایجاد کنند. 

تورنجنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع ملی در رابطه به اتحاد گروه های داعش و طالبان به آژانس خبری اسپوتنیک گفت:

«یکجا شدن این دو گروه مشکل است، چون هر کدام این گروه هدف مشخص دارد».

او می گوید حتی اگر این دو گروه یکجا هم شوند برای مردم افغانستان هردو گروه های تروریستی به شمار می روند و قوای مسلح کشور بر ضد آن ها مبارزه خواهند کرد. 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала