زندان جدید دنمارک، انسانی ترین زندان در جهان خواهد بود

© Sputnik / Alexey Filippov /  مراجعه به بانک تصاویر زندان جدید دنمارک، انسانی ترین زندان در جهان خواهد بود
زندان جدید دنمارک، انسانی ترین زندان در جهان خواهد بود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
زندان Storstrom که هفته گذشته افتتاح شد، به مثابه محله مسکونی کوچک دیزاین شده است و برای زندانیان شرایطی مهیا گردیده تا انها بتوانند زندگی را به شکل طبیعی اش به پیش ببرند.

یکی از دیوارهای سالون ورزشی زندان توسط هنرمند (جان کورنر) طراحی شده است که در روی آن کشتی با پرندگان و در امواج طوفانی نشان داده شده است. سالون روشنی زیات دارد. در کلیسا، اشعه های خورشید بالای چوکی ها می تابند.  

در اطاق های زندان که هر کدام شان 13 متر مربع مساحت دارد، چند کلکین وجود دارد. یکی از انها از زمین تا سقف ارتفاع دارد. این کلکین به یک زاویه خاص نصب شده است که دیگر زندانیان نمی توانند به آن نگاه کنند، در حالیکه از اطاق ها میتوانید نماشا گر طبیعت باشید.

زندان جدید Storstrom در Falster از زندان عادی که درآن رژیم سخت جاری است ، بسیار متفاوت است. معمار که آن را طراحی کرده است، می گوید که این شبیه یک قریه کوچک است واین  تصادفی نیست.

زندان ستورستروم Storstrom در دنمارک

مادز ماندروپ Mads Mandru  معمار این زندان میگوید "  ما تمام ساختمان را در اطراف مرکز متمرکز ساخته ایم، جایی که فعالیت های مشترک مختلف صورت می گیرد.  به طور مثال، جایی وجود دارد که در آن یک ساختمان برای پیشبردن بعضی رویدادها اختصاص داده شده است. در انجا صنف ها  فروشگاه مواد غذایی، مکتب، کلیسا و اتاق نماز وجود دارد.  ما همچنین بسیار کار کردیم تا اطمینان حاصل کنیم که زندانیان و کارکنان زندان به طور معمول بین خود ارتباط برقرار نمایند".

همه چیز باید به زندگی روزمره ارتباط داشته باشد

ساخت و ساز که زندان دولتی را در Wridsleslelle جایگزین ساخت ، توسط اداره زندان دنمارک دستور داده شده بود. در میان چیزهای دیگر این مفکوره  که اولویت داشت، این بود  که زندانیان را با زندگی عادی روزمره، مانند زندگی جامعه در خارج از زندان، عادت دهند.

زلاند رسموس بو آندرسن (Rasmus Bo Andersen) مدیر منطقه ای اداره زندان معتقد است که معماری جدید، کار با زندانیان را تسهیل می کند.

" ما معتقدیم به هر اندازه بیشتر که به زندانیان  در مورد زندگی روز مره تدریس می کنیم، بهتر است. زیرا آنها زمانی که آزاد می شوند، خودشان را مدیریت خواهند کرد. ما تعداد زیادی زندانی داریم که هرگز زندگی واقعی نداشته اند. بعضی ها آموزش ندارند، برخی نمی دانند چگونه خرید کنند. به این ترتیب این مفکوره معماری بسیار خوب است".

امنیت پیشرفته

همچنین ممکن است فعالیت های جسمی زیادی را در بین چمن ها انجام دهند تا بتوانند شکل خوب فیزیکی و روانی داشته باشند که موجب آرامش بیشتر در زندان می شود. در عین زمان، به امنیت توجه جدی مبذول گردیده است. زندان که 35000 متر مربع مساحت دارد  با یک دیوار 6 متر محافطت شده است. تماماً زندان باسیم های فولادی احاطه شده ، بنا براین، شما نمیتوانید توسط هلیکوپتر بالای بام زندان پایین شوید و 34 نفر از 250 زندانی در یک منطقه ویژه حفاظت می شوند.

علاوه بر این، پرسونل بافشار دادن دکمه می توانند به طور میکانیکی دروازه ها را ببندند ، طوری که یک واحد  با 54 زندانی به چند واحد کوچکتر که هر واحد 6 زندانی دارد، تبدیل شود.  همچنین، سیستم امنیتی بیانگر آنست که کارمندان در بخش های جداگانه در پشت میله های زندان با زندانیان بیشترین وقت رامیگذرانند.

"زندان طوری طراحی شده است، که فرصت فیزیکی برای کار با گروه های بسیار کوچک وجود دارد، و این بدان معناست که ما می توانیم، به طور مثال، با درگیری های میان گروه ها به گونه بسیار موثر و مطمئین مقابله کنیم و این باعث آن می شود تا محل برای هردو کارمند و زندانی امن باشد"- این مطلب را رسموس بو آندرسن گفت و تاکید کرد که ارتباط بین زندانیان و کارکنان برای بسیاری دلایل مهم است.

موصوف گفت:" به عنوان مثال ، اگر می دانید که برخی از زندانیان از این واقعیت ناراحت هستند، که دختر او را ترک کرده، باید به او توجه بیشتری صورت گیرد. مهم است، که زندانی درک کند که کارکنان همواره، در نزدیک او قرار دارند. از همینرو این ساختمان اعمار گردید. برعلاوه در جریان تماس ما، بطور مثال، ما میتوانیم بفهمیم که ایا خطر آن وجود دارد که یکی از زندانیان افراطی شده یاخیر".

نقطه نظر مجازات در معماری منعکس شده است

این واقعیت که دیدگاه ما نسبت به مجازات در معماری منعکس شده ، در آن زمان مشاهده گردید که در قرن نوزدهم اعمار مجتمع های بزرگتر زندان ها آغاز شد. مجازات صرفاً جسمانی متوقف شد و به محرومیت از آزادی مبدل گشت. این مطلب را پیتر شرف اسمیت Peter Scharff Smidt استاد فاکولته حقوق پوهنتون اوسلو، ونویسنده کتاب " امراض روانی" بیان داشته است.

او میگوید:" مجازات جسمانی توسط مفهوم محروم ساختن از آزادی تعویض شد. مجرم را در پشت میله های زندان می انداخت.

 ترنی برون پییتر سون Trine Brun Petersen استاد در موسسه طراحی و ارتباطات در پوهنتون جنوبی دنمارک میگوید،  زندان ها براساس "مفهوم موسسات تنبیهی" توسعه یافتند ، زمانی که با کمک راه حل های معماری امکان نظارت بر زندانیانی بوجود آمد که خودشان نمیتوانند کسانی را بیبینند که انها رامیبنند. این مفکوره  در اواخر قرن هجدهم توسط فیلسوف انگلیسی جیرمی بنتام (Jeremy Bentham) بوجود آمد. این اصل آن زمان در بسیاری از زندان های دنمارک مشاهده میشد. او راجع به تاریخ طراحی زندان مقاله ای نوشته است.

مجازات از طریق نظارت

"پانوپتیکون Panopticon به شکل خالص — این بیشتر شبیه یک مفکوره تجریدی است. چنین ساختمان ها به ندرت ساخته شدند. اما اصول پانوپتیکون به شکل یک ستاره در زندان ها استفاده شد، که در آن یک برج مرکزی وجود دارد ".

بعدها این نوع معماری تحت تحقیق جدی قرار گرفت. از جمله نویسندگان و مورخان افکار فرانسه، میشل فوکو مولف کتاب "نظارت و مجازات" که در دهه 1970 منتشر شده، استدلال میکند که آنچه در قرن نوزدهم و بیستم به عنوان نشانه ای از تفکر انسانی و متمدن تلقی می شد، یعنی جایگزینی مجازات های فیزیکی عمومی توسط زندان، انسانی نیست بلکه چیزی کاملا متفاوت است.

پییتر شارپ اسمیت، "معتقد بود که زندان یک تکنالوژی جدید کنترول است ونه یک پروژه انسانی. این یک روش جدید برای نظم دادن و آموزش با نظارت افزایش یافته بود".

زندان های انسانی؟

امروزه روش های بسیار پیشرفته ای برای نظارت وجود دارد. اما سایر تغییرات نیز وجود دارد. از دیدگاه این که اجتماعی شدن دوباره به وسیله انزوا، به ویژه در اسکندنیویا ، با اصل عادی سازی روبرو شد، که طبق آن ساختمان های جدید زندان ها سعی می کنند، جامعه خارج از زندان را تقلید کنند. یکی از مشهورترین زندان ها زندان خلدون در ناروی است. نشریه تایمز امریکایی آن را بنام "معروف ترین زندان در جهان" نامیده است.

اما اتاق با منظره ای از جنگل، باغ ، استودیوی ضبط صدا و دیوارهای نقاشی شده به سبک هنر خیابانی — این همه، به نظر منتقدان، خیلی شبیه یک کالج و نه یک زندان با رژیم سخت است.

به گفته "مترو اکسپرس"، یکی از افسران زندان امریکایی که چند سال پیش از آن بازدید کرده بود، شوکه شده بود.

"در ایالات متحده، زندان راحت نیست. جامعه راحت است، اما زندانی از جرم مرتکب شده است. زندانیان برای ایجاد آرامش در نظر گرفته نمی شوند، " سخنان وی نقل شده است. زندان Stortström، زمانی که چند عکس اول از آن پخش شدند، در روز بعد تا به حال همچنین موضوع مورد بحث می باشد.

این زندان را به عنوان " هوتل  لوکس؟" نه، زندان جدید دنمارکی خوانده است".  روزنامه Ekstra Bladet نظرات تعدادی خوانندگان را جمع آوری نوده و در آنها کلمه "لوکس" چندین تذکر یافته است.

ساختن با چشم انداز آینده

چنین واکنشی از Rasmus Bo Andersen تعجب آور نیست. او میگوید:"هنگامی که آنها زندان های دولتی Vridles را با برق، مرکز گرمی و تشناب در راهرو ها ساختند، این امر منجر به بحث گسترده شد. بعد از همه، بسیاری از زندانیان از محله های فقیرنشین کوپنهاگن به آنجا رسیدند، جایی که هیچ برق، مرکز گرمی ، تشناب  در خانه ها وجود نداشت. سپس می گفتند که آنها شرایط خوبی دارند. اما ما نمی توانیم زندان های گذشته را بسازیم. این برای نیم قرن آینده اینجا خواهد ماند. هر زمانی که در دنمارک زندان ها ساخته شده بود آنها به نقطه شروع تبدیل شدند".

  تا آنجا که امکان دارد، زندانی باید سعی کند، تا زندگی طبیعی داشته باشد. راسموسبو هندرسون  میگوید "اگر شما به زندان های دولتی هورسن یا Wridsloseville نگاه کنید، دو مکان بازداشت از دوران گذشته، مشخص تر است که کار با زندانیان دشوار است.

معماری کمک می کند

مادس مندپرو معمار که این زندان را ساخته، ، تأکید می کند که زندانیان در این زندان خود را مانند در کمپ استراحت احساس می کنند.

"هنگامی که شما قفل شده اید-  شما قفل شده اید. و فضای ثابت سختی وجود دارد، که تشکیل یک محیط بسیار دردناک بین افراد بسیار آسیب پذیر را  ترویج می کند، اما در اینجا شما فقط می توانید از معماری برای ایجاد پارامترهای که ترویج تشکیل جوامع مثبت هستند، استفاد کنید. من فکر ساده ای ندارم که این همه فقط مربوط به معماری است. این به سادگی یکی از مهمترین اقدامات مهم است".

زندان — از زندانها به جوامع کوچک

در ابتدا، مجرمان در قلعه ها یا دروازه های شهر قلعه زندانی می شدند، انها منتظر مجازات خود بودند. طور مثال سروپا یا قسمت محرم شان راقطع میکردند.

در قرن هجدهم، زندان ها با یک نوع خاص معماری، به شکل عجیب و غریب،  به وجود امد ، به عنوان مثال، شکل یک ستاره داشتند از قرن نوزدهم، زندان ها تدریجاً شروع به اصلاح کردن کردند، انها باید زندانیان را اصلاح کنند ، تا مردم بهتر شوند. فرض بر این بود که این باید با جدایی کامل زندانیان همراه با آموزش مدرسه و تأثیر کلیسا صورت گیرد.

زندان گوانتانامو

© REUTERS / U.S. Department of Defense/Petty Officer 1st Class Shane T. McCoyزندان گوانتانامو
زندان گوانتانامو - اسپوتنیک افغانستان
زندان گوانتانامو

یک مثال از زندان سابق دولت در Horsens در سال 1853 و زندان Wridsloselille در سال 1859.

تا دهه 1930، زندانیان مجبور به پوشیدن ماسک ها بودند ، زیرا اعتقاد بر این بود که دیدن مجرمان به یکدیگر مضر است.

در دهه 1970، وضع در داخل زندان ها تغییرنمود. این با کاهش اعتماد نسبت به مقامات و با شک و تردید عمومی در مورد زندانها همخوانی داشت.

در سال های 2000، یک روند جدید ظاهر شد — سازماندهی زندان ها به  شکل  جوامع کوچک «minisocities»، دور از طراحی نهادینه شده سنتی،

 سازمان یافت. این رامیتوان ، در شرق Jutland و یک زندان جدید در Nordfjälster مشاهده کرد. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала