هزاران جنگجو "دولت اسلامی" و خانواده هایشان کجا شدند؟

© REUTERS / Stringerهزاران جنگجو "دولت اسلامی" و خانواده هایشان کجا شدند؟
هزاران جنگجو دولت اسلامی و خانواده هایشان کجا شدند؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گروه دولت اسلامی (داعش - سازمان تروریستی ممنوع در فدراسیون روسیه – تبصره مدیریت مسوول) تقریبا تمام سرزمین های تحت کنترول خود را در عراق و سوریه از دست داده است. به نظر میرسد که بسیاری اسلامگرایان مسلح نابود گردیده اند.

در ماه ها وهفته های اخیر گذارش های دریافت شده که داعش یکی بعد دیگر مواضع خود را در موصل، تل حفر، دیرالزور از دست میدهند. ما در مورد تعدادی از جنگجویان داعش  که در این شهر ها تهاجم را اغاز نموده بودند، شنیده و خوانده بودیم. ما شنیده ایم که بسیاری از جنگجویان در عراق و سوریه در جنگ کشته شده و یا اعدام شدند، کسی تسلیم شد، کسی دستگیر شد، کسی در میان مردم غیرنظامی مخفی شده، و کسی هم به وطن خود بازگشته است. اما تقریبآ هیچگونه آمار دقیقی وجود ندارد. تنها چیزی که ما میتوانیم بگویم این است که بسیاری از آنها به ترک از صحنه جنگ موفق شده — و این امر به خانواده های جنگجویان نیز ربط دارد و اکنون انها کجا هستند؟ هنگامی که جنگ تل حفر، در شرق موصل در ماه اگست آغاز شد، اکثریت تصور می کردند که هفته ها طول خواهد کشید، تا شهر از تروریستان آزاد شود، اما همه چیز فقط چند روز طول کشید.

یک منبع اگاه عراقی در مصاحبه ای با داگلبادت Dagbladet گفته که موافقتنامه میان اردوی عراق وداعش منعقد شده بود: جنگجویان باید شهر را ترک مینمودند و در مقابل، آنها میتوانند آزادانه خارج شوند. ظاهراً، تعداد جنگحویان داعش که با فامیل های شان به غرب سوریه فرار کردند، معلوم نیست.

سی ای ای «CIA»، در ماه سپتمبر 2014 بیشبینی کرده بود که داعش در عراق وسوریه بیش از 50 هزار جنگجو دارد. سازمانهای دیگر تصور میکردند که این رقم دو برابر بیشتر است. یکی از رهبران کرد معتقد بود که در حدود 200 هزار جنگجو وجود دارند.

د ختران جوان المانی چگونه در صفوف کنیزان داعش قرار می گیرند - اسپوتنیک افغانستان
دختران جوان المانی چگونه در صفوف کنیزان داعش قرار می گیرند + عکس

آنچه که به اجیران مربوط میگرد ، کمیته امنیت و دفاع مجلس ملی عراق در ماه اگست تائید نموده بود که در عراق تعداد جنگجویان بیش از 30 هزار تن میاشد که از جمله 8000 تن از اروپا و 6000 هزار تن از تونس می باشند. بر اساس تائید کمیته ، 28 هزار تن کشته شدند. طبعاً هیچکدام از ارقام فوق نمیتواند ، تا ئید شود،  به ویژه اینکه آمار تلفات اغراق آمیز است. و جسد 28 هزار جنگجو در میدان جنگ در عراق کجا شد؟

در ماه دسمبر سال گذشته ، اردوی امریکا خبر پخش نمود که 50 هزار جنگجو داعشی در سالهای 2015 و2016 در عراق وسوریه کشته شده اند: و باز هم تائید این ارقام دشوار است.

به گفته مقامات امریكا، تا ماه اپریل سال جاری در سوریه، از 25 تا 30 هزار اجیر خارجی كشته شده اند، عین ارقام در عراق ذکر میشوند، همه این اجساد در کجا است؟  ژیل دی کرچوف Giles de Kerchove هماهنگ کننده اتحادیه اروپا برای مبارزه با تروریزم در تاریخ 9 اگست گفته بود، که 5000 جنگجو اروپایی در سوریه وعراق آموزش دیده اند ، و یک سوم آنها به خانه های خود باز گشته اند. اگر این گفته حقیقت داشته باشد ، پس باید پرسید که آیا کشورهای اتحادیه اروپایی تصور کرده میتواند که اینها کی اند، البتهف اگر آنهایی را مدنظر نه گرفت که بلافاصله پس از بازگشت به میهن خود دستگیر شده اند.

دو خواهر از سومالی — با پاسپورت های ناروی چهره های اصلی کتاب  Osne Sayerstad اند که توسط منتقدان مورد ستایش قرار گرفته، در جمله کسانی که "رادارها از صفحه نمایش ناپدید شده اند".انها مانند دیگران عمل کردند: با جنگجویان داعش ازدواج کردند و فرزندان را به دنیا آوردند. خواهران در پایتخت داعش — رقه زندگی میکردند، اما خانواده های شان از سال 2014 راجع به انها هیچ معلومات نداشتند. در جمهوری چیچن، داغستان و انگوشتیا روسیه که اکثریت ساکنان انها مسلمان هستند، برخی از مادران مشغول این کار است تا دریابند که دختران شان در کجا هستند. این در حالیست که یک وقت خود انها نیز با جنگجویان داعش ازدواج کرده بودند. شاید  نه انها، ونه هم کسانی دیگر که علاقمند این است که داعشیان در کجا هستند، پاسخ قناعت بخش در یافت نخواهند کرد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала