منحرف ساختن ذهنیت افغان ها توسط غربی ها

© AFP 2023 / FARIDULLAH AHMADZAIمنحرف ساختن ذهنیت افغان ها توسط غربی ها
منحرف ساختن ذهنیت افغان ها توسط غربی ها - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
انتقال تیل از حیرتان برای طالبان امکان ندارد. و یا اگر این شرکت ها با طالبان در ارتباط دارند حکومت افغانستان در این باره تحقیقات خود را انجام بدهد.

روزنامه تایمز چاپ لندن خبر کمک نفتی روسیه به گروه طالبان را منتشر کرده است.
براساس این گزارش، تانکرهای نفتی روسیه از طریق گذرگاه مرزی حیرتان، وارد افغانستان می ‌شوند و سپس در اختیار طالبان قرار می‌ گیرند.
روزنامه تایمز در این گزارش تخمین زد که ارزش این مواد نفتی ماهانه به حدود 2.5 میلیون دلار می‌ رسد.

وحید مژده کارشناس مسایل سیاسی به آژانس خبری اسپوتنیک گفت:

«چنین چیزی قابل تصور نیست».


او می گوید چگونه امکان دارد که تیل وارد مزار شریف جایکه با طالبان درگیر جنگ هستند شود و از آن طریق به این گروه انتقال داده شود. از همه مهم تر این که امریکایی ها از این قضیه خبر نداشته باشند!
اقای مژده می افزاید که شرکت های وارد کننده تیل در افغانستان مشخص استند و همه آن ها را می شناسند. این شرکت ها وابسته به خود حکومت می باشند، بنابرین انتقال تیل از حیرتان برای طالبان امکان ندارد. و یا اگر این شرکت ها با طالبان در ارتباط دارند حکومت افغانستان در این باره تحقیقات خود را انجام بدهد.
احمد شاه رمضان عضو پارلمان افغانستان با آقای مژده همنظر بوده و می گوید: «برای ما دقیق معلوم است که کدام کشورها با تروریست ها روابط دارند و آن ها را وارد افغانستان می کنند».
او می افزاید:

«من تمام شرکت های وارد کننده تیل در افغانستان را می شناسم و در میان آن ها کسانیکه با طالبان و یا کدام گروه دیگر دست داشته باشند نیستند.امریکا و حامیان شان با نشر چنین اخبار دروغین می خواهند ذهنیت مردم را منحرف بسازند».

 

این وکیل پارلمان گفت: «اگر امریکا روسیه را متهم به همکاری با طالبان می کند، پس چرا با ثبوت این مسله را پیش نمی کند».
و یا اگر آن ها ثبوت در دست دارند، پس برای ما نیز بگویند و نشان بدهند تا ما خود با روسیه در ارتباط شده و در مورد صحبت نمایم.


به نظر داکتر روح الله احمدزی، آگاه مسایل روابط بین الملل و افغانستان، قسمت بزرگ مشتعل نگهداشتن فضای جنگ در افغانستان برمیگردد به پاکستان، ولی ابعاد دیگر حمایت و تجهیز تروریستان و حضور قدرتمند آنان در ولایات شمال وابستگی مستقیم به حمایت جنبش های اسلامی ازبکستان و ترکستان شرقی دارد. ولی اما دست داشتن روسیه در حمایت از گروه طالبان متصور نیست و در بازی های که امریکا و کشور های هم پیمان اش با روسیه دارد، شکی نیست که عده از کشور ها به جنگ های تبلیغاتی بیشتر دامن بزنند تا به نحوی ذهنیت جهانیان را به قضایای افغانستان سردچار ابهام سازد.


در مورد هدف از نشر چنین گزارش ها در رابطه به روسیه بکتاش سیاوش نماینده سابق پارلمان افغانستان گفت:

قضایای افغانستان در حال پیچیده تر شدن است و ما از جنگ سرد به یک بازی بزرگ وارد شدیم که در آن کشور های مانند روسیه و امریکا دست دارند، بناعآ در چنین شرایط در افغانستان هر چه امکان پذیراست.
امروز نیروهای بین المللی با همه ساز و برگ نظامی تا به دندان مسلحه در افغانستان در قسمت مبارزه با تروریزم دست اوردی نداشته، و برای مصروف نگهداشتن افکار عامه بدلیل اینکه موفقیت وجود ندارد به نشر چنین گزارش ها می پردازند.


در حین حال آقای مژده در مورد نشر این گونه گزارش ها می گوید:

تمام مردم افغانستان میدانند که داعش پروژه امریکا است، بنابراین برای پوشاندن این مسایل که همیشه سوال برانگیز بوده و ذهنیت ها را منحرف کنند، رسانه های غربی به نشر چنین اخبار می پردازند که قابل تصور نیست. ما بارها گزارش های را از منابع مجهول از قول کسانیکه اصلآ وجود ندارند می خوانیم.


او اضافه نموده می گوید درگزارش تایمز نام از مقام ارشد طالبان گرفته نشده است. در این جا سوال پیدا میشود که آیا این مقام ارشد اصلآ وجود دارد یا نه، و اگر دارد، پس چرا نام وی افشا نمی شود.
وحید مژده ادامه داده می گوید که در قدم اول باید خود امریکا و کشور های غربی تعداد زیاد از موضوعات را در افغانستان روشن بسازد و جوابگویی آن ها باشد:
چه کسانی در پشت پرده از داعش حمایت میکنند؟
چرا در مورد ادعا های مردم که می گویند هلیکوپتر های مشکوک در ولایات افغانستان تحت کنترول داعش نشست میکنند و برای شان سلاح م مهمات میدهند خاموش هستند؟
چرا دلیل افزایش کشت مواد مخدر در افغانستان را روشن نمی سارند و همچنین مواد که از آن هیرویین بجود میاید چگونه وارد افغانستان می شود؟

جنرال عبدالواحد طاقت به آژانس خبری اسپوتنیک گفت:

ائتلاف در راس ایالات متحده و انگلیس همیشه تروریست ها را به نام های مختلف به افغانستان فرستاده و این کار سالها پیش با کمک به سازمان القاعده و رهبران گروه های دیگر تروریستی مانند البغدادی و اسامه بن لادن و الظواهری و یا ملا عمر و دیگران آغاز شد. اکنون نیز خود آمریکا که در آغاز حامی طالبان بود هم گروه تروریستی دیگری را بنام داعش رویکار نموده است.
ما آگاهی داریم که ایالات متحده و ناتو تروریستان را در هلیکوپتر ها از وزیرستان شمالی و جنوبی و کویته پاکستان انتقال می دهند و تا علیه مردم ما بجنگند. شواهد موثق وجود دارد که این تروریستها توسط خود آمریکایی ها به مناطق مختلف افغانستان — نورستان- کندز- بدخشان و تخار و غورماچ و سرپل انتقال داده می شوند.


در زمان کرزی ما افشا نمودیم که تروریستها توسط هواپیماهای امریکایی به کندز انتقال داده شدند و چهار ماه بعدش این موضوع کاملا افشا گردید. در ولسوالی بهسود ننگرهار نیز شواهدی وجود دارد که زمانی که جنگ میان داعش و طالبان صورت گرفت ، هوا پیما های آمریکایی آمدند و به خاطر پیروزی داعش ، طالبان را بمباردمان و سرنگون نمودند.


امریکا حتا خیزش مردمی را که علیه داعش جنگیده اند همیشه سرنگون میسازد مثال های زیاد آن در تلویزیون ها و رسانه های افغانستان به نشر رسیده است.


به نظر داکتر روح الله احمدزی، آگاه مسایل روابط بین الملل و افغانستان، عمده ترین نکته که نیاز است بالای آن پافشاری دولت افغانستان و ایالات متحده امریکا صورت گیرد، همانا خشکانیدن ریشه های حمایت طالبان در پاکستان میباشد. فعلا ستراتیژی امریکا در قبال پاکستان روشن اعلام گردیده است و دیگر حمایت پاکستان از گروه طالبان قابل انکار نیست، لذا توقع میرود که سایر هم پیمانان نزدیک امریکا به خصوص انگلستان در قضایای مرتبط با طالبان از دیدگاه کنونی امریکا و دولت افغانستان حمایت نمایند.
قابل یادآوریست که وزارت امور خارجه روسیه انتشار گزارش در روز نامه تایمز در مورد حمایت روسیه از طالبان را جعلی دانسته و گفت که روزنامه نگاران به پروازهای مداوم هلیکوپتر ها بدون علامت شناسایی در قلمرو تحت کنترل افراط گرایان درولایت های مختلف افغانستان و افزایش تلفات افراد ملکی در این کشور توجه کنند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала