عواقب فعالیت صلیب سرخ در افغانستان + ویدیو

© Sputnik / Sergey Averin /  مراجعه به بانک تصاویر چرا کمیته بین المللی صلیب سرخ در افغانستان فعالیت خود را کاهش داده است؟ + ویدیو
چرا کمیته بین المللی صلیب سرخ در افغانستان فعالیت خود را کاهش داده است؟ + ویدیو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
چرا کمیته بین المللی صلیب سرخ در افغانستان فعالیت خود را کاهش داده است؟

چندی قبل کمیته بین المللی صلیب سرخ اعلام نمود که بعد از حملات بر کارمندان صلیب سرخ، حضور خود را در افغانستان کاهش میدهد. در بیانیه این کمیته بین المللی آمده است: «بعد از جروبحث های زیاد در مقر ژینو کمیته صلیب سرخ تصمیم گرفت که به جز از کاهش حضور و فعالیت بخصوص در شمال افغانستان راه دیگری وجود ندارد». آژانس اسپوتنیک سعی می ورزد از هر نگاه مساله حمله بر کارمندان این سازمان را بررسی نماید که مصروف کمک های بشر دوستانه به قربانیان درگیری ها در افغانستان میباشد.

سیاوش کهزاد سخنگوی کمیته بین المللی صلیب سرخ در افغانستان طی مصاحبۀ با آژانس بین المللی خبرگزاری اسپوتنیک در مورد عواقب حملات بر کمیته بین المللی صلیب سرخ و چالش های مبنی بر تامین امنیت کارمندان صلیب سرخ معلومات داده گفت:

«کمیته بین المللی صلیب سرخ بیشتر از سی سال، حضور دوامدار در افغانستان دارد و مصروف فعالیت های وسیع کمک های بشر دوستانه به قربانیان درگیری های مسلحانه افغانستان میباشد. این کمیته برای قربانیان منازعات و درگیری ها در جنگ کمک های بشر دوستانه ارایه می کند. ما در اکثر نقاط افغانستان حضور فزیکی داریم. هفت مرکز ارتوپیدی در نقاط مختلف افغانستان داریم، یک دفتر مرکزی در کابل، سه زون و نه دفتر محلی در نقاط مختلف افغانستان داریم که اکثرآ همکاران ما مصروف ارایه خدمات بشردوستانه برای نیازمندان می باشند.  از یک سال به این طرف کمیته بین المللی صلیب سرخ سه بار متواتر مورد حملات مستقیم افراد ناشناس قرار گرفته، که در نتیجه ما هفت همکار خود را از دست داده ایم و دو قضیه ربودن همکاران را شاهد بودیم. این حادثه تمام خانواده صلیب سرخ را متاثر ساخت. در نتیجه این همه حادثات کمیته بین المللی صلیب سرخ تصمیم گرفته تا حضور و فعالیت های خود را در افغانستان، خصوصآ در شمال کاهش بدهد، که در نتیجه ما دفاتر خود را در شهر میمنه و کندز مسدود کردیم و دفتر ما در مزار شریف تا حد جدی کاهش دادیم. کمیته بین المللی صلیب سرخ یک نهاد مستقل و غیر جانب دار بوده که هدف اصلی اش رساندن کمک به افراد نیازمند، خصوصآ کسانیکه از جنگ ها اسیب پذیر بوده اند می باشد.  رسیدن به مناطق به طور مسون بدون شک وابستگی با افراد که بالای مردم نفوس داردند می باشد. ما تلاش می کنیم صحبت های را داشته باشیم تا بتوانیم اطمینان طرف را حاصل کنیم. مسون بودن ما وابسته به تماس با آن ها میباشد.  برای ما فرق نمی کند که آن ها کی هستند، مهم این است که آن ها نفوس داشته باشند و بتوانند مسونیت ما را تضمین کنند، تا ما بتوانیم به مردم که نیازمند استند رسیدگی کنیم».

سیاوش کهزاد در ادامه مصاحبه با آژانس اسپوتنیک گفت:

«کمیته بین المللی صلیب سرخ قصد قطع فعالیت در افغانستان را ندارد. او ابراز امیدواری کرد که ممکن عنقریب فعالت این سازمان دوباره به سطح قبلی خود توسعه یابد». 

سیاوش گفت که بعد از  حملات اخیر متاسفانه ما نتوانستیم تا هنوز علل و انگیزه آنرا بفهمیم که چرا هدف قرار گرفتیم و این برای ما ساحه کار را خیلی سخت و دشوار می سازد، تا بتوانیم در مناطق که وضیعت امنیتی نه چندان خوب است بتوانیم به مردم رسیدگی کنیم.

سخنگوی کمیته بین المللی صلیب سرخ در افغانستان افزود:

«باید یاد آور شد که کمیته بین اللملی صلیب سرخ افغانستان را ترک نخواهد کرد. قسمیکه از سی سال به اینطرف در افغانستان حضور داشته و به مردم نیازمند رسیدگی صورت گرفته، ما امیدوار هستیم که شرایط امنیتی طوری شود که  ما بتوانیم کارمندان خود را در مناطق اعزام کنیم تا به مردم نیازمند رسیدگی کنند. برای این کمیته اولویت این است تا ما بتوانیم امنیت کارمندان خود را تضمین کنیم تا آن ها بتوانند در ساحات اعزام گردند و به مردم نیازمند کمک کنند. کمیته صلیب سرخ اقدامات را روی دست گرفته و تمرکز بیشتر ما این خواهد بود تا حداقل کارمندان ما کمتر در معرض خطر قرار بگیرند و بتوانند برای افراد که واقعآ نیازمند هستند کمک شود. بدون شک دلیل اصلی بسته شدن دفتر ما در میمنه و قندوز وضیعت امنیتی بود که با عث شد ما این تصمیم را بگیریم، چون در این روز ها نمیشود وضیعت امنیتی را تحلیل کرد و ما نمیتوان این تهدیدات را مد نظر نگیریم. کشته شدن همکاران ما در این شهر ها با عث شد که ما دفاتر خود را بسته کنیم».

او علاوه نموده افزود که ما علت و هدف حمله بر صلیب سرخ را ندانستیم، که مشکلات را برای انجام فعالیت های ما، بخصوص در مناطق متشنج و غیر قابل کنترول بوجود آورده است.  ما امیدوار هستیم که وضیعت امنیتی بهتر شود و تا ما بتوانیم دوباره به فعالیت های خود در مناطق که بسته کردیم آغاز کنیم. با افزایش ناامنی ها در نقاط مختلف افغانستان زمینه حضور و کمک رسانی مشکل می شود و این به این معنی است که میزان افراد که نیازمند هستند بالا می رود. امید که تمرکز بیشتر طرف های درگیر این باشد که نهادها بتوانند در آنجایکه نیاز است حضور پیدا کنند و افراد ملکی مورد حدف قرار نگیرند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала