افغانستان- پایگاه تروریزیم بین المللی

© Flickr / ResoluteSupportMediaافغانستان- پایگاه تروریزیم بین المللی
افغانستان- پایگاه تروریزیم بین المللی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تروریست ها می خواهد از افغانستان برای حمله به روسیه استفاده کنند.

افغانستان کشور فقیر کوهستانی، ولی پر از منابع طبعی میباشد که توجه همه ابرقدرت های جهان را به خوب جلب نموده است.

امریکا یکجا با ناتو به بهانه مبارزه با تروریزم داخل افغانستان شده، ولی در جریان بیش از 16 سال نه تنها نتوانسته ترور را در افغانستان نابود کند، بلکه باعث توسعه ترور، نفوذ داعش، بی ثباتی و بی امنیتی هرچه بیشتر در افغانستان گردیده است.

هدف اساسی مداخله امریکا و غرب در افغانستان، نابودی تروریزم نه، بلکه غصب نمودن منابع طبیعی افغانستان و تهدید کردن قدرت های جهانی و منطقوی بود، تا از این طریق بتواند به بسیار سادگی چین، روسیه، کشور های آسیای مرکزی و ایران را تحت تاثیر خود قرار دهند. 

چون داعش دست پرورده امریکا در عراق و سوریه شکست خورده است و عنقریب کاملاً نابود میگردد، امریکا آن را به افغانستان انتقال میدهد، تا در سمت شمال نفوذ کنند و از آن طریق کشورهای آسیای مرکزی اتحاد شوری سابق را تحت تاثیر خود قرار دهد، و در صورت ضرورت برای ایران، چین و روسیه تهدید ایجاد نماید.

الکساندر بوردنیکوف رئیس اداره امنیت فدرالی روسیه اظهار داشته که سازمانهای تروریستی بین المللی میخواهند در افغانستان نفوذ نمایند، تا از طریق افغانستان حملات تروریستی را در روسیه انجام دهند.

وی افزود: «اکثریتً تروریست های عراق و سوریه به افغانستان اعزام میشوند. حالا داعش در این منطقه نفوذ نموده و سعی می ورزد، تا ازطریق افغانستان در آسیای مرکزی- ایران، چین و هندوستان نفوذ نماید. آنها از افغانستان به مثابه پایگاه خود استفاده می نمایند و میخواهند از قلمرو افغانستان روسیه را مورد حملات تروریستی خود قرار دهند».

واسیلی نبینزیه نماینده دایمی روسیه در ملل متحد اظهار داشته که داعش  سعی دارد در شمال افغانستان مستقر شود و قصد دارد از طریق افغانستان امنیت نواحی جنوب روسیه و متحدین روسیه در آسیای مرکزی را تهدید کند. 

لطیف پدرام سیاستمدار برجسته، نویسنده، شاعر، روزنامه‌نگار، رهبر حزب کنگره ملی افغانستان و عضو پارلمان افغانستان در  پاسخ به سوال حیدر شاه خبرنگار آژانس اسپوتنیک در مورد اینکه تروریست ها قصد دارند از قلمرو افغانستان به مثابه پایگاه برای حملات تروریستی در روسیه استفاده کنند، ابراز نظر نموده گفت:

« 5-10  سال قبل هم گفته میشد که بالاخره این جنگ ها به شمال افغانستان منتقل میشوند و این چند دلیل دارد».

«مناطق شمال افغانستان منابع غنی طبیعی مانند نفت، طلا، زمرد، لاجورد و غیره دارند و امریکا به آن چشم دوخته است. برعلاوه این، پلان های تحت تاثیر قراردادن کشور های آسیای میانه و قدرت های مانند روسیه، چین و ایران نیز وجود دارند و از همین لحاظ آنها پلان نموده، تا طالبان و داعش باید به سمت شمال بروند و منطقه را بی ثبات سازند و از همین طریق برای مدت زمان طولانی منطقه را ناآرام سازند، تا بدینوسیله نفوذ خود را در منطقه تامین کنند. با چنین اقدام، امریکا منافع جیوپلیتیک چین و روسیه را در منطقه با خطر مواجه می سازد. برعلاوه این، پلان های نظامی هم دارند و میخواهند نیرو های خود را در سمت شمال توسعه بخشند».

وی افزود که خانم کلینتن حین مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری نیز گفته بود که امریکا داعش را ایجاد نموده است. ما به همین بارو هستیم که حالا امریکا داعش را از عراق و سوریه به افغانستان انتقال میدهد و از آن حمایت میکند. شایعات هم وجود دارند که امریکا یک تعداد نیروهای البغدادی را به کابل انتقال داده است که حالا فعالیت های تروریستی خود را در داخل خاک افغانستان آغاز کرده اند.

او در جواب به اینکه آیا داعش از طریق افغانستان به کشورهای آسیای مرکزی نفوذ خواهد کرد یا خیر؟ گفت:

«تروریزم برنامۀ است که باید داخل آسیای مرکزی شود. اگر این مساله مطرح نمی بود، جنگ در افغانستان وقت ختم میشد، صلح و امنیت بوجود می آمد. اما نه، هدف دیگری زیر پرده است. جنگ به این زودی ها ختم نمی شود. ادامه جنگ در افغانستان بهانه خوب برای حضور امریکا در افغانستان میباشد و میخواهد با برهم زدن وضع در آسیای مرکزی حضور خود را در منطقه توسعه بخشد».

باید گفت که گروه های افراطی در هر دو طرف سرحد وجود دارند و این تهدید خطرناک برای کشورهای آسیای مرکزی میباشد.

محمد اکبر وفا تحلیل گیر سیاسی در امور افغانستان از ولایت بلخ به این ارتباط گفت:

«ناتو میخواهد در آسیای مرکزی نفوذ نماید که یک نقطه حیاتی برای روسیه میباشد. این کشورهای سابق اتحاد شوروی و همزمان هم پیمانان روسیه هستند و با هم روابط بسیار نزدیک سیاسی، تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دارند. امریکا نیز میخواهد این منطقه را تحت تاثیر خود قرار دهد و افغانستان نقطه ضعیف در منطقه است که از طریق آن می تواند به آسیائی مرکزی و قفقاز نفوذ نماید. روسیه امروزی تحت رهبری پوتین نیز به مثابه ابر قدرت  به سطح جهانی ظهور نموده است. غرب به اشکال مختلف سعی می ورزد مانع نفوذ روسیه و چین در آسیای مرکزی شود».

تروریزم که ساخته و پرداخته امریکا و بعضی کشور ها شیخ نشین عرب میباشد، در سوریه و عراق در حالت شکست کامل قرار دارد. حالا امریکا بیشتر به کشورهای دارای منابع سرشار آسیای مرکزی توجه مبذول داشته و از طریق افغانستان می تواند مانع نفوذ روسیه، چین و ایران در این منطقه شود که این خود تهدید برای قدرت های جهانی و منطقوی محسوب میشود. هم روسیه و هم چین اجازه نخواهند داد، تا داعش به مناطق آسیای مرکزی نفوذ کند و امنیت منطقه را برهم بزند.

روسیه جهت جلوگیری از چنین رویدادها تدابیر روی دست دارد. فعلاً نیروهای روسیه که با تسلیحات مدرن مجهز اند، در تاجکستان و قرغزستان مستقر شده اند. روسیه بر سرحد تاجکستان با افغانستان نظارت میکند و از همه جریانات آگاه است. مردم محل بعد از فجایع در عراق و سوریه به هیچ وجه به تروریست ها اجازه نمی دهند که داخل کشور شان شوند و بی نظمی و امنیتی را بوجود بیاورند.

بار دیگر تاکید میکنم که روسیه توانایئ جلوگیری از هر نوع تجاوز خارجی را دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала